Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sa nej till bildanvändning - för grinigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Fick nyss en förfrågan om användning av sportbilder för en personlig webpresentation av en spelare i en lägre division. Jag har flera gånger tidigare sagt OK till liknande, det finns inga pengar i det och det kan väl vara kul att hjälpa folk som är i början av karriären eller sådana som utövar en sport där man inte tjänar något på det. Förfrågan kom dock från en designbyrå som "sponsrar" spelaren i fråga (kan finnas familjekoppling), och mitt allmänna intryck av mailtrafiken var att det förutsattes att bilderna var gratis (ingen antydan till fråga om ersättning) och att "Vi har tänkt använda" istf "Vi skulle vilja höra oss för om användning". Jag tycker dom borde agera annorlunda eftersom dom säkert själva tar betalt för sitt arbete, även om just detta kanske inte är betalt. Det fanns också en färdig design där min bild var redigerad och copyright borttagen. Jag fick helt enkelt taggar på ryggen av sättet de frågade på och att inte bli tillfrågad i förväg. Detta var egentligen mitt enda skäl till att säga nej till användningen.

Är jag för grining?
 
Det är din bild, så du bestämmer.

Grinig hadde du varit ifall du svarade: Jag vill ha xxxxxx pengar(mer än 4 nollor) för denna bild.

Ett nej är ett nej. Det kan man inte lägga in värderingar som girighet eller annat i.
 
Jag tycker du gjorde rätt till 100%. Du ger dem ett finger och de vill ha inte hela handen utan hela ARMEN.

Som fotograf måste man stå på sig.Vi är en yrkesgrupp som ofta utnyttjas, medvetet som omedvetet. Och det är inte acceptabelt.

Bra gjort.

Niklas
"känd från Tv3"
 
Det finns ju både plus och minus att hämta här.

Minus är ju att du är den lilla fotografen som går att ersätta med en annan. Därav fula påtryckningar om att det ska vara gratis.

Jag tycker det beror helt på vad du vill med fotograferingen.
Vissa fotografer ger aldrig bort bilder, speciellt proffs för dom vet värdet av just sina bilder och klarar sin ekonomi även om dom säger nej ibland.
Är du på väg upp i din karriär som fotograf så kan gratispublicering vara en liten spark frammåt (förutsatt att ditt namn finns med synligt).
Tycker du det är en kul grej bara så spelar ju inget av detta någon roll.

Syns inte ditt namn så får du inte ut något av det alls som fotograf.
(endast skryt för släkt och vänner)

Nått att tänka på kanske?
Hoppas det löser sig tillfredställande för dig i framtiden.

Jag tycker du gjorde rätt!!
 
Efter en andra tanke så skulle jag svara att bilden att bilden inte är gratis och ge ett prisförslag. Om de hugger på betet så har ni en affär, om de slår bakut bara att stänga dörren.
Onekerligen så har de valt din bild, de har även laggt ned lite jobb på materialet, Så det billigaste för dem är nog att betala dig och skicka iväg materialt för tryck. Att göra om allt kostar mera tid och förmodligen lika mycket pengar iallfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.