Annons

S90, CX3 eller EX1?

Produkter
(logga in för att koppla)

A L

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Nu ska jag köpa en ny kompakt och funderar på vilken jag ska välja. De modeller jag har tittat på hittills och mitt intryck av dem är:

S90 - Bra manuella kontroller, generellt bra bildkvalitet, lite sämre skärpa än EX1 på höga ISO. Kort tele.
CX3 - Klart bäst auto-foto, särskilt i svagt ljus, dåliga manuella kontroller. Bra zoom.
EX1 - Ej testad, verkar vara allmänt bra, generellt bra bildkvalitet, men blöder mer färg än S90 och har ett kantigare brus. Bra vidvinkel men kort tele.

Är det någon som har testat en eller flera av dessa och har synpunkter? Skulle framförallt vilja veta hur det känns att fota med EX1 eftersom jag inte hittat någon affär i närheten som har den inne.

Kameran är tänkt att hänga med överallt, på fester, ut i naturen, lite makrofoto osv. Jag som fotograf är en glad amatör som mest kör på auto, men som ibland vill kunna ställa in skärpa, slutartid och bländare manuellt för att få rätt bild. Något darrhänt.

S90 och EX1 är klart bäst som kameror överlag, men CX3:an är med för att den har så mycket smartare auto-funktioner än de andra. Perfekt hade varit CX3:s funktioner med kontroller som S90, men nu finns det inte så jag önskar hjälp med att hitta den bästa kompromissen! :)

Hur snabbt lär man sig att använda manuella funktioner bra? Har lekt runt lite förut men det tycks ta en evighet att lära sig vilka inställningar man ska ha för att exponera rätt i olika slags ljus! Finns det någon sorts metod/tutorial för detta eller är det bara att öva öva och öva tills man kan det om en sisådär tjugo år?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar