Annons

S5600? Kamera köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

pern

Ny medlem
jag e på jakt efter en ny kamera, jag e "nybörjare på fotografering o vill inte ännu lägga hur mycket pengar som helst på en ny kamera o har mina tankar på Fuji finepix S5600 zoom, då den verkar va ett bra alternetiv i den prisklassen.

Någon som har något att säga om denna kameran? bra dåligt?
Kan jag få fram "bättre" bilder med mer skärma o mindre grynighet med en annan kamera i samma prisklass?

Tacksam för svar.
 
Jag har precis beställt en sån kamera ifrån pixmania.com och enligt mig så är det en bra kamera även fast jag inte direkt kan peka på vad som är bra med den, men om du vill kan jag skicka dig lite bilder sen när kameran kommer?

Du kan ju lägga till mig på msn isåfall... [email protected]
 
jag hade tänkt beställa idag redan, oxå på pixmainia, skulle bara villja få bekräftat att jag gör ett bra köp.. :)
 
Enligt mig gör du ett bra köp.
Och även enligt alla tester jag har läst :D

Ett tips är ju att köpa typ 512Mb minne också.
Kanske även en väska att förvara kameran i.

Hoppas att du blir nöjd. :D
 
Jag hade föregångaren s5500. Jag var nöjd med den förutom att den hade för dålig vidvinkel. Bilder i starkt solljus hade den också problem med, men det kanske är åtgärdat i s5600. Den tog väldigt fina inomhusbilder med interna blixten.
 
s5600:an är nog ett bra köp. Du klarar dig nog gott och väl med de fem megapixlarna den levererar.
Den har ett brett zoomomfång och en trevlig närgräns. Det verkar dock som att det inte går att använda en extern "riktig" blixt, vilket är en nackdel (tycker jag). Det är bra att den går på vanliga AA batterier, det förenklar. Du kan säkert utveklas med denna kamera då det finns gott om manuella inställningar utan att behöva trassla i en massa jobbiga menyer. Dock så är storebror S9500 snäppet vassare och mer "systemkameralik". Jag rekommenderar att du sparar och köper en S9500, den är "proffsigare" och har blixtsko. S9500 har också manuell zoom som på "riktiga" objektiv, vilket är en klar fördel mot S5600:ans motordrivna zoom, som slukar batterikraft. S5600:s zoom regleras med små knappar på baksidan.
Men ett tips från mig, kolla på blocket efter en "olympus E-10" eller "E-20", de ska vara riktigt grymma.

Slutsats:
Du kommer inte att ångra dig om du köper S9500 istället för S5600, inte på grund av att S9500 har mer pixlar utan för att den har bättre reglage nästan som på en DSLR, proffsigare optik, manuell zoom och sist men inte minst, den stöder compact flash minneskort som är billiga per MB och pålitliga. CF kort är vanligast i systemkameror. Läs mer om s5600 och S9500 och andra märken och modeller på "www.dpreview.com" om du inte redan känner till den sidan.
Köper du en S5600:a så har du dock gjort en bra affär i alla fall, det är ingen dålig kamera.

Lycka till med kameraköpet!!

PS: kolla på blocket efter begagnade canon digitala systemkameror, det finns mycket av dem till bra priser.

MVH/Johannes Berg
 
Jag har själv en 5600, men skall nu byta upp mig till digital system (eos 350). Den har fungerat jättebra för mig, lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.