ANNONS
Annons

S/V neg och filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon mer än jag som upplever problem med att scanna svartvita negativ?

Bortsett från att det inte går att använda damm och repborttagningen så tycker jag att resultaten blir långt ifrån så bra som vid färgneg eller dia. Antingen blir kontrasterna för stora och det är på gränsen till att bli en grafisk bild istället. Eller också så blir det för lite kontrast och det ser ut som man fotograferat genom en hinna med minimjölk. Dvs allt är grått.

Till saken är ju att jag framkallar mina svartvita negativ själv så det är mycket möjligt att jag gör något fel vid själva framkallningen men jag vet inte vad riktigt i så fall.

Mvh
Maverick

jo, jag har också upplevt det som svårare, mycket mer att dra i exponering etc. innan själva scanningen än med färgneg.

Joachim (Epson 2450 Photo)

Kan du kopiera dina negativ utan problem så skall de gå att skanna också.
Har du skannat som RGB? Blir oftast bäst (ibland inte.)

Ibland blir det bättre om man skannar som dia och vänder i Photoshop.

Att inte dammreduktionen fungerar beror på att de IR-strålar som används påverkas av silverkornen (Colliereffekten).

Vissa filmer fungerar bättre att skanna än andra, ibland får man ändra sin exponering och framkallning något för bästa resultat.

Använd en filmtyp och jobba ett tag med olika inställningar för skanningen.

Maverick skrev:
Är det någon mer än jag som upplever problem med att scanna svartvita negativ?

Vad jag förstått är det rätt olika med olika scanners. T.ex. ska minoltas enklare diascanner ha rätt stora problem med svartvitt, medans nikons coolscan IV sägs vara bättre (fast då kostar den ju dubbelt så mycket också). Generellt verkar det dock som det är svårare att få bra scanning från s/v än från färgneg/dia.

Ett tips om du vill kunna använda damm/rep-korrigeringsfunktionerna är att använda s/v-film som körs i c-41 process, t.ex. Kodak Black&White+. Kanske även löser de andra problemen eftersom den sortens film egentligen är monokrom färgfilm.

//Bengt

Jo, det där med damm och repor beror som sagt på silverkristaller och och IR-strålar så den funktionen är alltid avslagen.

Svartvita filmer för C-41 process fungerar alldeles utmärkt men då kan jag inte framkalla filmen själv och det var det som var själva vitsen.

Jag har inget mörklabb, bara ett mörkrum. Få se när jag få råd att köpa ett labb. Tanken var ju att scannerna skulle ersätta ett labb.

Jag ska prova att köra rgb och se. Fast hur blir det med filmen färgmask? Den problematiken blir ju också om jag försöker köra den som dia eller?

Tack för svaren så långt.

Mvh
Maverick

Det gick inte alls att scanna B/W negativ med min Epson 1650 photo när jag var ärlig och sa till den som det var. TPU: Negative monochrome.
När jag uppgav att det var en negativ färgfilm som jag ville ha som svartvit bild gick det utmärkt. Scannar direkt till photoshop där jag låter bilden bli 8-bitar, annars är filformaten väldigt begränsade. Kan sedan få bilden i valfritt format och därefter välja RGB. Kan inte se någon skillnad mot de bilder (i B/W nota bene) som går direkt till RGB. Hur det ser ut? Kan ses i albumet "Long ago and far away" här på fotosidan.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar