Annons

S/V framkallning med färg förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Ja... hur gör man detta? Tänkte nämligen införskaffa mig en begagnad förstoringsapparat som har ett fägrhuvud eller vad det nu kallas (avsedd för färg förstoringar).

Jag har frågat er på forumet tidigare och ni rekomenderar defenetivt att införskaffa en färgförstoringsapparat. Men min fråga är då... när jag ska börja framkalla med denna, hur bär jag mig åt? Vad ska jag göra med de olika flitrerna. Jag tänker som sagt till en början syssla med s/v förstoringar. Vad använder jag för slags papper? Vore tacksam för ett så utförliga svar som möjligt.

Alla tips och råd är välkommna!

Mvh Victor

Jag använde kopieringsapparat med färghuvud något år sedan. Använder det fortfarande en del men kör även med filter. Fördelen tycker jag är att man kan få en mer exakt kontrast med ett färghuvud. När jag kopierat har jag bara använt det röda filtret vilket jag tror är brukligt. De andra två filtrena ställer jag på 0. Sedan får man pröva sig fram när det gäller vad som ungefär motsvarar filtrena. Men när det väl är utprovat kan man lämna filtergradationen och enbart tänka på färghuvudets gradation.
Undrar du om något när det gäller kopieringen i stort finns det säkert någon tråd om detta.
Fotopapper är egentligen en smaksak. Få papper är väl riktigt dåliga. Vilket papper som ska användas beror också på negativet. Men efter vad jag själv sett så har flera jag känner använt Kodak Polymax med ett otroligt fint resultat. Har själv inte hunnit pröva det ännu.

Om du surfar in på din papperstillverkares hemsida så finns det oftast specifikationer hur man ska ställa in filtren för just det pappret för att nå olika kontraster.

/Erik

dumm som man är... så förstår jag inte riktigt vad ni menar med

"när det väl är utprovat kan man lämna filtergradationen och enbart tänka på färghuvudets gradation"

Angående val av papper...

är det ett variabelt papper man skall använda sig utav? och vad menas med detta?

Papper

Förr kunde man enbart köpa papper med en given hårdhet eller kontrast. För att passa alla typer av negativ (de blir ju också kontrastrika eller kontrastlösa beroende på fotosituationen och framkallningen), behövde man då köpa på sej papper i de olika hårdheterna, som oftast graderas i en sifferskala från 0-5. "Normal" kontrast ligger på 2,5 eller 3 ungefär.

5= Hårt papper=hög kontrast =mycket svart och mycket vitt, inte så mycket gråtoner.

0,5= Mjukt papper=låg kontrast = mera gråtoner

Numera finns papper med variabel kontrast, eller multigradepapper som man ofta kallar det(beteckningen är ofta MG=MultiGrade eller VC=Variokontrast). Då behöver man bara köpa på sej en sort (i den/de storlekar man vill ha), eftersom papperet i sej alltså kan ge en kontrast mellan 0-5 ca.

För att reglera kontrasten i bilden behövs då olika färgfilter, eftersom papperet är känsligt för olika färger i det gula (Y) till magenta (M)(kallröda/violetta) spektrumet.

Detta betyder också att du inte kan ha vilket ljus som helst i ditt mörkrum. Kolla med papperstillverkaren vad som gäller.

Kopieringen

Om man har en svartvit förstoringsapparat måste man använda sej av lösa filter. De är graderade som de "gamla" papperen i hårdhet - från 0,5 till 5. Ju högre siffra desto mera svartvita/hårda bilder, alltså.

Lyckliga dej som har en färgapparat - där finns ju redan filter i!

De filter/rattar du använder för svartvit kopiering är det gula (ibland märkt Y), och magenta (M). Det blågröna behöver du inte bry dej om i det här fallet. Du behöver kolla upp med tillverkaren exakt vilken inställning som motsvarar den vedertagna kontrastgraderingen för just det papper du väljer.

Generellt kan man säga att ju mera gult, desto mjukare bild - och ju mera magenta, desto hårdare bild. Man brukar kombinera båda filtren.

Det Tille menar med att tänka bara på färghuvudets gradation, är att den vedertagna skalan från 0-5 egentligen inte har någon funktion i ditt fall. Speciellt inte om du inte har kopierat förut. Då kan du lika gärna komma ihåg kontrastinställningen som 27Y- 48M, t.ex. eftersom detta är som det ser ut för dej.

Kom ihåg att skriva upp filterinställningen när du testar, så lär du dej snart vad som passar just dina negativ. Det är bra att anteckna filtreringen, tiden, bländaren, och objektivets avstånd från papperet bakpå varje lyckad kopia! Om du sedan ska göra en till, behöver du då inte göra nya provlappar.

Lycka till!

/Anneli

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar