Vandraren
Aktiv medlem
Hallå!
Har i en tidigare tråd funderat över hur man får grovt korn ur film med lågt ISO.
Om man vill behålla det fina kornet då? Vilken film lämpar sig bäst för landskap?
Har sneglat på efke 25/50 och Fuji Neopan 100 Acros. Har läst en del om att efke har problem med att filmerna "warpar" och läcker ljus genom skyddspappret på 120-rullarna, vilket inte låter så lockande.
T-Max är ju ett annat alternativ, men vad jag kan förstå så bör man använda dedikerad framkallare till den. Då ska man ha flera olika soppor hemma vilket inte lockar mig så mycket. Eller har jag missförstått nåt?
Acros vet jag inget om mer än att dom få bilder jag sett verkar ha mycket snyggt korn och tonomfång.
Eller är det så att Tri-X har blivit moderniserad så pass att kornet inte är så iögonenfallande längre?
Jag kanske ska nämna att jag kommer att köra både 135 och 120 film(Nikon F3 samt Zeiss Ikon Ikoflex).
/H
Har i en tidigare tråd funderat över hur man får grovt korn ur film med lågt ISO.
Om man vill behålla det fina kornet då? Vilken film lämpar sig bäst för landskap?
Har sneglat på efke 25/50 och Fuji Neopan 100 Acros. Har läst en del om att efke har problem med att filmerna "warpar" och läcker ljus genom skyddspappret på 120-rullarna, vilket inte låter så lockande.
T-Max är ju ett annat alternativ, men vad jag kan förstå så bör man använda dedikerad framkallare till den. Då ska man ha flera olika soppor hemma vilket inte lockar mig så mycket. Eller har jag missförstått nåt?
Acros vet jag inget om mer än att dom få bilder jag sett verkar ha mycket snyggt korn och tonomfång.
Eller är det så att Tri-X har blivit moderniserad så pass att kornet inte är så iögonenfallande längre?
Jag kanske ska nämna att jag kommer att köra både 135 och 120 film(Nikon F3 samt Zeiss Ikon Ikoflex).
/H