Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S/V för C-41

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Svartvita filmer som tex XP2 och T400NC framkallas ju i vanlig C-41 lab. Men att göra det lokalt blir i längden lite dyrt tycker jag..speciellt med tanke på att kvaliteten på kopiorna inte är den bästa. Färgstick är ju inte kul i bilder som ska vara svartvita... :rolleyes:

Men jag har några frågor kring detta..

* Någon som vet om Scandinavianphoto har några fotopåsar som är speciellt tänkta för s/v C-41 film?

* Eller använder man sig helt enkelt av dem vanliga framkallningspåsarna för neg.färgfilm för 69:- st?

* Trots den sämre kvaliteten är det ett altenativ för mig att använda mig av s/v C-41 film. Dem bilder som man upplever som extra bra kan man ju i så fall själv kopiera upp. Och då slippa färgsticken. Är det någon som har erfarenhet av att göra så?

* Svartvita filmer för C-41 har inget egentligt korn vad jag har förstått. Har för mig att jag har läst någonstans att dessa pga det tycks vara mer "finkorniga" jämfört med vanliga S/V ISO 400 filmer. Stämmer det?

* Om det stämmer..kan man då säga att s/v filmer för C-41 med ISO 400 är lämpligare för naturfotografering än vad en "vanlig" svartvit film med samma ISO-tal är? Om man vill ha så fint korn som möjligt vill säga...


/JP
 
Spelar ju typ inge roll var du lämnar de. Men be att de använder typ sepia-filter, svagt brunfilter så ska de bli bättre.
 
forstheim skrev:
* Svartvita filmer för C-41 har inget egentligt korn vad jag har förstått. Har för mig att jag har läst någonstans att dessa pga det tycks vara mer "finkorniga" jämfört med vanliga S/V ISO 400 filmer. Stämmer det?

* Om det stämmer..kan man då säga att s/v filmer för C-41 med ISO 400 är lämpligare för naturfotografering än vad en "vanlig" svartvit film med samma ISO-tal är? Om man vill ha så fint korn som möjligt vill säga...
Är fint korn viktigast, ja. Om "skärpa" och detaljrikedom är viktigast, nej. Vill jag hävda med min erfarenhet som iofs bara baseras på ett fåtal Ilfordar för C41.
 
Prova Kodaks nya S/V C-41, Portra 400 BW. Den är kanon!

Om du vill undvika färgsticket som så ofta uppkommer när man framkallar S/V C-41 film så lämna in rullarna på nåt ställe där de har ett digitalt lab. De flesta (alla?) har möjlighet att printa med endast gråskala, vissa dessutom med olika hård kontrast och sepia (fast då förlorar ju filmen lite av sin typiska karaktär...).

//Niklas
 
Dem bilder som man upplever som extra bra kan man ju i så fall själv kopiera upp. Och då slippa färgsticken. Är det någon som har erfarenhet av att göra så?

Det är ett tag sedan jag kopierade Kodaks film (T400 CN) på svartvitt papper men det blir riktigt bra.

Om du kopierar på variabelkontrastpapper får du vara beredd på att kopiera med treans filter som standard.
Det beror inte på att flmen har låg kontrast utan på att den svaga brunorange basen fungerar som ett filter och ger lägre kontrast än förväntat. På vanliga papper är det bara att kopiera med vanlig hårdhetsgrad.

Jag har alltid vid mina mätningar fått fram 200 som lämplig utgångskänslighet för Kodak T400 CN.

Och precis som all film för C-41 får du finare korn vid rikligare exponering, till skillnad från vanlig svartvit film som blir grovkorningare.

(Och det blir inte heller någon skillnad i kontrast med den här sortens film mellan förstoringsapparat med kondensor och apparat med diffusor.)
 
Om du får färgstick så byt labb. Jag har inte fått några som helst färgstick när jag lämnat in mina provfilmer. Fast jag litar ju inte på Fuji i Ånge, utan lämnar in lokalt. Kostar en hundring för 36-rulle. Hos Fuji kostar det 220 ca för två rullar. Då får jag förvissa dubbla kopior som hamnar bakom varandra i fotoalbumet samt tre dagligfilmer som jag bara andvänder till semesterbilder/familjebilder.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.