Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S/V digitalbilder till fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante

Aktiv medlem
Hej

Jag såg på Colormailers hemsida att de fixar svartvita digitalbilder till fotopapper, men de hade följande i sin FAQ:

Kan jag skriva ut svartvita bilder (gråskala)?
Colormailer stöder svartvita/gråskalebilder, men när en sådan bild skrivs ut på fotopapper är det väldigt svårt att behålla de gråa tonerna utan någon färgskiftning. I de flesta fall får bilden en lätt skiftning i någon av RGB-färgerna.

Hur ska man hantera detta?
Finns det något annat labb som klarar av uppdraget utan färgskiftningar?

Tips, ideér om hur man kan lösa detta?

Jag har beställt från colormailer och för mig blev gråtonerna klockrena så det är nog inget generellt problem. Har även provat ett par större förstorningar från FotoLABO i SV som även dom höll måttet riktigt bra. Det är väl egentligen bara att testa med något kort och se om du gillar vad du ser?

/Anders

Visst är det som du säger att det är bäst att testa, det jag reagerade över var att de skriver att det sker "i de flesta fall".

Men det låter ju bra att du är nöjd.

Jag fick hem mina s/v bilder från expert igår och är mycket förvånad över kvalitén.. Super fint.
Jag är helt förstummad, Go Expert Go!!!

jag rekomenderar starkt experts digicenter.

Jag antar att detta är ungefär samma problem som förkopiering av svartvit film som framkallas som vanlig negativ färgfilm (C-41).

I olika betraktningsljus ändrar färgpapper "färg" Om det ser klockrent neutralt grått ut i ex. Philips TLD 95 lysrörsbelysning ( en belysning som liknar det naturliga dagsljuset med ett RA värde på 98) Så kan det i olika belysning inte så helt neutralt ut. Dagens lågenergilampor (PL) ger ett magenta.rött stick. Så det finns inget labb som kan garantera helt neutrala svartvita bilder på färgpapper, det är betraktningsljuset som ställer till problem.

Så man måste alltså ha Philips TLD 95 lysrörsbelysning i hela lägenheten för att kunna visa kort för sina gäster ?
Förutsatt att de som vill se ens bilder är utbildade i kritiskt granskande av färgstick...
OBS ironi...

*ler*
Jag har inte dagljuslysrör hemma. Men på arbetet bedöms bilderna vi kopierar och skriver ut i sådant ljus. Aktar man sig bara för PL-lampor så funkar det nog väldigt bra.

Jag har precis skicat två filer till Fotolabo, en i gråskala och en i RGB. Ursprunget var en gråskalebild.

Skall bli intressant att se resultatet.
Problemet med att kopiera grått på färgpapper är att den lilla avikelsen som alltid finns i färgprocessen normalt döljs i alla röda, lila och cerise nyanser.
När man tittar på en gråskalebild blir man extremt känslig för minsta avvikelse i färgnyanser.

Vad gäller lysrören med beteckning 95 så efterliknar de inte dagsljus. Färgtemperaturen är (skall vara) 5000 K, vilket är något varmare än dagsljusnormen, men är standard för bildbetraktning i grafiska branchen.

De flesta som har lysrör på jobbet har förmodligen 83 vilket innebär 3000 K och RA på runt 80.

Om bilderna ser bra ut i 5000K så ökar sannolikheten att de ser bra ut i andra ljus också.

Vad gäller lysrören med beteckning 95 så efterliknar de inte dagsljus.

Är det inte så att 95 eller 950 rören som de nu heter är den mest dagsljusliknande ljuskällan. Dagsljuset brukar anges som 5000-5500 kelvin grader. 95 rören ligger på 5300 alltså väldigt nära dagsljuset. RA värdet anger hur naturtroget det återger färger. 95 rören har ett RA värde på 98, mot det maximala 100, ett väldigt naturligt ljus med andra ord.

Jag scannade från Agfa Scala (S/V dia) och fick grönstick i. Detta var lätt att justera i PS och sedan när jag skrev ut det blev det otroligt bra. Vet ej om just grönstick är typiskt för S/V -> digitalt.

Nu har mina bilder kommit från Fotolabo.

Jag gjorde om en RGB-fil till gråskala och skickade.
Sedan gjorde jag om filen till RGB med Fotolabos ICC-profil och skickade.

Resultatet ser bra ut, inga färgfel här inte.

Bäst resultat fick jag med RGB och profilen. Gråskalebilden blev nåågot lite ljusare och varmare i tonen.

Så detta test utföll väl, men det var som sagt bara ett test.

Jag tvkear inte att skicka filer för utskrift så länge labbet har jämn kvalitet på sin process och det verkar Fotolabo ha.

Vill man ha riktigt krut i bilden så finns det även speciellt s/v papper till LAMBDA kopior. Krelab i Helsingborg har det och hur det är med Crimson vet jag inte. Såg en utställning nu i höstas där de svart vita bildrna var stora LAMBDA kopior, i och för sej på det vanliga pappret (inte s/v varianten) men det var ruskigt bra.

Kostar lite mer men det blir super.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar