ANNONS
Annons

Sökes: kompaktkamera med kvaliét

Produkter
(logga in för att koppla)

sallad

Medlem
Godkväll!

Här kommer forumets troligtvis vanligaste fråga. Jag hoppas att ni står ut med det, men framför allt kan hjälpa mig.

Jag letar efter en ny kompaktkamera i den täta kameradjungeln. Följande faktorer är avgörande för mitt köp:

- Bra skärpa
- Harmonisk och varm färgåtergiving (så naturligt som möjligt)
- Bildstabilisator, gärna optisk

Utöver detta får den gärna vara snabb också och klara av högre iso-tal, men är inget krav.

Jag har hört att Samsung, Panasonic och Fujifilm har kamror som är bra på dessa faktorer. Jag har tidigare haft en Canon Ixus 40 och en Olympus Mju 400.

Tips och råd är varmt välkomna!
 
Jag har länge velat, har haft DSLR tidigare men såg sedan att Panasonic FZ18 kommer/har kommit, vilket jag tror blir en hit. Har det mesta och har gett bra bildresultat.

Dock kommer man aldrig ifrån att DSLR ger mycket mycket mindre brus, vilket inte kompaktdigitalarna gör :( Så jag har till 99 % bestämt mig att strunta i FZ18 och fortsätta på DSLR-banan även om det blir mycket dyrare.

// Jocke
 
Å hej å hå. 18 x optisk zoom är inte å leka med, från 28-504 mm var inte så pjåkigt heller. Hoppas den presterar som en 1D MKIII med 400 2.8 i teleläget.

28 mm är ett stort plus hur som helst, vanligt förekommande är ju för många mångagångeroptiskzoom kameror att det börjar på cirkus 36 mm.
 
Nya/kommande Fujifilm F50 har både hyffsade brusegenskaper och bildstabilisering. Dock inte riktigt lika fina lågljus-egenskaper som föregångaren F31. Men redan F50 är fortfarande avsevärt mycket bättre på bildkvalite än konkurrenterna så fort ljuset blir halvskumt.

Testerna på DPreview tycker jag är trevlig läsning och ger ganska lätt en bra sida-vid-sida jämförelse. Där finns säkert en del intressanta att undersöka.
 
Canon G9. Föregångaren G7 är suverän och nu har den dessutom möjlighet att fota i RAW-format. /FW
 
Tack för alla svar hittintills. Har någon erfarenhet av Samsung L77, Samsung S1050 eller Panasonic TZ3, så killen i butiken där jag framkallar digitalfoton rekommenderade dessa då det gäller bildkvalitét och färgåtergivning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.