Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes: Information om 4000AF

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter information om en äldre Minoltablixt - Maxxum 4000AF, alt. Program 4000AF, beroende på var den såldes.

I första hand en svensk manual - papper el. .pdf är egalt, likaså orig el. kopia. Jag har inte ens en japansk manual just nu, så "allt" är bättre än nuläget.

I andra hand är jag på jakt efter information om pinn-konfigurationen på de två "expansions-portarna". Den ena ( den fyrkantiga på fronten ) är för AC Adapter AC-1000, men jag hittar inget om spänningar etc. Den andra ( den runda på sidan ) är en än mer gåtfull uppenbarelse, i alla fall för mig som inte betrodde Minolta när blixten kom, utan härkade runt i Canon-land.

Jag har två stycken som skall vara bakgrundsblixtar i en portabel produktfotograferingsuppställning ( puh! - 33 bokstäver ). På något sätt ska de styras, antingen med optisk slavtändare, eller med synk-kabel och allra helst matas med mera kräm än de fyra AA-batterier de rymmer ( max 4,8V / 10 Ah ) kan leverera.

Förfrågan delvis löst

Spännande sida. Jag hittade en annan manual som jag gett upp hoppet om. Tack

Å715 skickar .pdf. Tack.

Ryktet säger att det runda uttaget är ett standard synk-uttag, vilket gör det hela mycket lättare. Fortfarande nix/nada/zilch om spänningar etc. på AC-1000-uttaget.

Uttaget på fronten som antingen kopplas till ett CG-1000 eller en AC-1000 är för 6VDC/50mA eller 230VDC/10mA.

Lite osäkert om pinouten (vilken pinne som är 6V-matningen).

Källkod:
+-----------------+
|  o   o   o   o  |
+------------^----+
   1   2   3   4

1 = ??? (ca. 5V DC???)
2 = ??? (ca. 5V DC???)
3 = "GND" (Masse, auch mit Blitzschuh und Kabel verbunden)
4 = "OUTPUT" DC-Hochspannungsausgang DC (während Ladevorgang kurzfristig
bis zu 400V in Verbindung mit Program Flash 4000 AF gemessen! Vollgeladen 0V
gegen GND. Pulst beim Nachladen.)

Den runda kontakten är minoltas blixtförlägningskabel
Källkod:
/-----\ 0 = ground (blue)
/ 2 3 \ 1 = "F1" (red)
|  o  | 2 = "F2" (white)
\ 0^1 / 3 = "F3" (black)
\-----/

F1 = Fire flash (samma som PC-uttaget)
F2 = Flash ready signal
F3 = TTL OK signal

Om du är bra på tyska så reggar du dig på www.minolta-forum.de och frågar "matthiaspaul", han sitter inne med det mesta om minoltas elektriska anslutningar.

/Andreas

Nu börjar det likna nåt minsann. Tack.

Min tyska duger numera bara till att beställa öl. ;-) Jag testar om han ( matthiaspaul ) är villig att svara på engelska.

minolta-forum.de är knepig. Jag har gjort flera försök att registrera mig, men lyckas inte. Nån som har en email-adress till matthiaspaul?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar