Annons

Sökes: BILLIG af!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zardas

Medlem
Ja, jag har då alltså fått tummen ur och införskaffat en d70, och nu är jag på jakt efter en någorlunda schysst normalzoom till den, att använda istället för det trevliga, men lite opraktiska, 1,4 Ai.

P.g.a. rent ekonomiska skäl, letar jag i prisklassen jättebilligt, i bästa fall under 1500 spänn. (så man kanske skall säga att jag letar efter något prisvärt, snarare än bra)

kom med förslag!
 
Någorlunda schysst normalzoom till D70? Billigt? Paketobjektivet 18-70 uppfyller kraven rätt bra tycker jag.
 
18-70:n (som faktiskt ÄR bra) brukar gå för runt 2000kr och uppåt på begagnatmarknaden. Det är nog det bästa du kan köpa om du vill ha mycket objektiv för pengarna.

Vill du ha ännu billigare så är det väl typ Sigma 18-50/3.5-5.6 och liknande som gäller och de är ett par klasser sämre. Jag tror inte att Nikons 18-55 är nämnvärt billigare begagnad än 18-70:n och utbudet är nog sämre.
 
18-70 är helt klart ett objektiv du bör ta en
närmare titt på, men dock lite dyrare än vad du hade
tänkt dig.

Själv har jag Nikons 18-55:a och den är jag helnöjd
med, dock skall den säljas nu då jag går och väntar
på 18-200VR som jag hoppas levereras så snart som
möjligt.

1800:- hade jag dock tänkt mig för 18-55:an, skickar
då med både skyddsfilter och motljusskydd. Frågor
eller intresserad, släng iväge ett mail till mig
om du känner för de!

[email protected]
 
Har också 18-55:an som funkar finfint, men den är för ljussvag för mina behov. Den är till salu, men jag fick just reda på att det alternativa objektiv jag beställt inte kommer förrän i slutet av februari, så jag måste fundera på om jag ska sälja kitgluggen. Annars går den för 1200:-. Letar du lite lär du hitta några strax över den prisklassen.
 
Kolla efter 18-70 zoomen. Den är bra och jag gissar på att den går att komma över billigt nu när många har beställt 18-200.
 
Jag är lite i samma sits, behöver en billig vidvinkelzoom jag också. Jag har väldigt ont om pengar, men man måste ju tänka lite på framtiden...

Vad skulle ni välja i min sits?

Sigma 18-50/3,5-5,6 - 500kr
Nikon 18-55/3.5-5.6 - 1200-1800kr
Nikon 18-70/3,5-4,5 - 1800-2500kr
(Alla begagnade)

Har egentligen bara råd med sigmat just nu.
En tanke jag har är att köpa detta och senare uppgradera till 18-70 när jag känner behov och att jag har pengar. Låter det klokt?

Hur stor skillnad är det mellan Sigmat och Nikon 18-55? Enligt FOTO är de ganska lika, har jag tolkat det rätt?
 
Hannese skrev:
Har egentligen bara råd med sigmat just nu.
En tanke jag har är att köpa detta och senare uppgradera till 18-70 när jag känner behov och att jag har pengar. Låter det klokt?
Det låter klokt tycker jag. Det är klart mycket värt att köpa ett billigt objektiv och fota järnet istället för att vänta tills man har råd:)
Jag vill inte säga nåt om priset, för 500:- kan ju vara mycket för dig, vad vet jag. Men jag tror att det är prisvärt helt klart. Det blir inte så mycket billigare.

Hur stor skillnad är det mellan Sigmat och Nikon 18-55? Enligt FOTO är de ganska lika, har jag tolkat det rätt?
Det är nog svårt att säga. Det som man mätte i FOTO var ju i princip bara MTF (skärpa) och distortion (hur rak en rak linje blir, särskilt i utkanten av bilden på korta brännvidder). Hur kontrast, färger och bokeh (hur oskärpan ser ut) är ju också viktigt egentligen, men visas sällan i tester tyvärr.
Är den lika bra som Nikons 18-55 så är det dock oerhört prisvärt med 500:-, och är den lite sämre så bör den duga skapligt ändå om du inte har stora krav.

Köp du Sigmat, spara pengar och fundera på lämpliga brännvidder. Sen köper du dig ett lite fräsigare objektiv senare:)
 
Senast ändrad:
Okej, tack för svaret. Jag har fotat med Sigmat (dock för canon) förut och tycker det känns bra i förhållande till priset jag får den för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.