Annons

Söker tips om kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mi70

Medlem
Hej allesammans!

Jag är ny här, och nybörjare med stora bokstäver, hoppas ändå få ställe en för er redan initerade säkert vanlig fråga......! Jag har äntligen bestämt mig för att ta tag i ett fotointresse jag alltid närt men aldrig fått tillfälle att utveckla. Efter att så i december förra året ha blivit klar med den doktorsavhandling som effektivt dödat varje annat intresse utanför jobbtiden i tio års tid, skall jag nu göra slag i saken!

Ett presentkort till en kamera var också en av disputationspresenterna.... Dock på i sammanhanget blyga 3000, men ändå!

Jag undrar nu vilken kamera som skulle kunna funka för en nybörjare som ändå önskar förkovra sig i ämnet, och som är köpbar för 3000 ca? Jag har hört gott om Nikon F80 eller F75?

Tacksam för alla råd!
 
Du får mest för pengarna om du letar begagnat, 3000:- räcker inte så långt om man köper nytt.
Därimot kan man få en hel del begagnat för 3000:-

:D
 
Jo, jag har förstått det, men jag har fått ett presentkort, på 3000 kr... Så jag tänkte att man kunde köpa själva kameran ny, men sedan köpa tillbehör begagnat! MEn hörde just med den fotokedja jag fått presentkortet på, och de har en nikon f80 för nästan 5000..... Har förstått att f75 är billigare, men det ser ändå ut som om man får lägga till lite själv, vilket jag väl ändå hade tänkt. Problemet är att jag vill köpa kamera NU, men inte har några extra tusenlappar att lägga till just nu!

Tack för ditt svar!
 
Använd presentkortet till förbrukningsmaterial!


Om det är Nikon som är intr. hade jag tittat på 801, helst 801s. Pålitlig, hållbar, vanliga batterier, lite slö AF.
Med prutning kan man få 35-70/2,8 till för 3000.

Häromdagen var det en F5 ute för 5300. Det går inte köpa nytt idag.

Titta bara noga mellan märkena först så att du inte idag väljer ett kamerasystem du inte vill ha i framtiden. Du väljer system NU

Att välja Nikon, Canon eller Minolta, det är frågan...

Manuellt är det lite annorlunda.
 
en ny canon eos 33v utan objektiv kostar 3600 kr på cyberfoto och sen kan man köpa ett 50mm för ca 1200 kr.
 
Hoppsan o hejsan, tack för alla svar!

Nu är kliet i fingrarnar för svårt, imorgon skall jag beställa den kamera jag vill ha hos fotokedjan, och handla objektiv etc begagnat...... Har nu förstått att det varit bättre att handla beg men presentkortet gör det svårt att handla annorlunda.

Så det verkar som om valet står mellan

Nikon f75

eller

Canon EOS 300v

Som båda ligger ungefär lika i pris, nypris iallafall...... möjligen är nikon lite billigare...

En fråga till, min far har en jättegammal kamera, som nyköptes då jag var nyfödd till en då hög summa, av märket yashica, är den något att ha? Han tycker själv den är krånglig och använder den inte längre, men de bilder han tagit med den är fina.
 
Troligtvis har Yashican en högre mekanisk kvalité än det du köper.

Ta din fars kamera och använd presentkortet till förbrukningsmaterial.
 
Lite mer info om yashican som jag hittade, kan någon av er förklara vad de två nedre raderna betyder? Vad jag förstår har denna modell ett fast objektiv som ej kan bytas, därför är den kanske mindre bra. Hur är en sådan här kamera jämfört med nya systemkameror? Då man söker på nätet är det många ute till salu och många verkar vara samlare, men man undrar ju kring hur kameran står sig med en ny systemkamera!


Yashica Minister D
Produseret: August, 1963 til ?
m/CDS meter.
Opjektiv: Yashinon F:2.8 / 45 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.