Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker tips köpa telezoom till Pentax k10

Produkter
(logga in för att koppla)

kortkort

Aktiv medlem
Har en Pentax k10D med kit-objektiv och skall nu inhandla en telezoom. Kommer inte använda den alltför mycket och vill därför inte lägga ner så mycket pengar på denna (satsar hellre pengar på sikt och köper en vassare normalzoom). Har tittat på Pentax 50-200 (4-5,6). Åker till USA om en vecka och kan då köpa den för 220 USD (ca 1300 SEK). Har läst lite om den och vad jag förstår är den o.k med tanke på priset. Är det någon som har något negativt att säga om denna zoom? Finns något bättre köp? Kan tänka mig att gå upp max en tusenlapp till om man hittar något som är avsevärt bättre.

Tycker inte priset på Pentax 50-200mm objektiv låter så attraktivt, för Samsung version av det objektivet går att köpa för under 1200:- i sverige.

Jag skulle istället satsat på Pentax nya 55-300mm som kostar ca 3000:- i sverige, men vet inte vad den går för i USA. Optiskt verkar den prestera bättre än 50-200mm och den har trevligare omfång.

Samsungobj fungerar till Pentax?

Tack för svaren (även till föregående talare!). Tittade på Scandinavian Photo. De säljer Samsung Objektiv AF 50-200/4-5,6 D för 1195kr. Är det detta som avses och fungerar det i så fall lika bra som Pentax eget motsvarande? Vet att Pentax k10 har ett tvillinghus hos Samsung, men visste inte att man kunde använda Samsungobjektiv till Pentax hus och tvärt om.Tittade på bilderna och de ser ju bra ut. Blev även lite intresserad av 55-300. Då får man en rejäl tele!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto