Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker tips inför porträtt (barn)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossieman

Aktiv medlem
Har fotat ett tag men saknar erfarenhet från porträttfotografering och söker nu tips och råd inför mitt första seriösa försök att lära mig porträtt.

Har en modell (flicka 11 år) som gärna fotas. Jag har noll erfarenhet/kunskap om porträtt men en hel del erfarenhet runt macrofotografering.
Fotograferingen kommer ske inomhus och modellen i fråga har ett brinnande intresse för foto och film och har även erfarenhet från inspelningar (film) sen tidigare.
Har ej tillgång till studioutrustning och kommer att använda ett Tamron 90 mm som objektiv. Syftet med bilderna är helt enkelt att jag ska få erfarenhet av porträtt. Vad bör jag tänka på och vilka förberedelser behövs?

Använd ett fönster

Hej det låter roligt. Jag tycker att det bästa du kan göra om du inte har tillgång till studioutrustning är att använda det perfekta ljuset från ett fönster.

Det fanns nyligen en artikel om hur man tar porträtt i fönsterljus här på fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/21530.htm

Lycka till!

Nu är ju barnet något äldre, men ändå viktigt att se till att barnet tycker det är roligt att bli fotograferad, så sitt inte bara gömd bakom kameran utan prata med barnet om dittan och dattan för att hon ska känna sig "naturlig" i miljön.

Mvh Daniel

Tack för tipset. Mer att tänka på?

Barn brukar gilla att klä ut sig, så beroende på vad det är för slags porträtt du ska ta så kan du ju ha props, som gör att hon tycker att det blir roligt. Att få använda sig av rekvisita kan få barnet att slappna av mer och känna att det är mer sóm en lek och inte spänna sig framför kameran.

jag brukar efter nån av de första bilderna fråga om dom vill se en bild och sen visa på displayen. Det brukar få dem att bli både inspirerade att ta fler bilder och mindre spända

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar