ANNONS
Annons

söker olika vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tidigare i forumet en diskussion huruvida sigmas 10-20 mätte sig med 12-24-varianten.
12-24 ger mig en mindre bildvinkel på min D300 än 10-20, men har bättre optik och stöd för fullformatssensor, så ett smartare köp i fråga om objektiv som en investering.

Jag har försökt söka efter vettiga ytterligare alternativ men hittar inte så mkt, förtom nån värstingmodell på nikons hemsida helt utanför min prisgräns. kan MAX MAX tänka mig betala 10000 för en vidvinkelzoom, men då ska den vara optiskt fulltäcknande, väldigt vid och helt underbar med socker på toppen.
Problemet med 12-24 är man ej kan använda fronmonterade filter som pol och ND.

Skulle va mkt tacksam om nån, kunnig och erfaren i ämnet, skulle kunna skriva ner några andra modeller, om dom finns, för att ge mig en spark i rätt riktning...

MvH, Tomas Töråsen

Har Sigma 10-20 till min D200.

Håller tyvärr inte raka linjer, alltså fotar jag en rät linje så böjs den i kanterna.
Finns ett ord för detta men är för trött för att komma på det ;)

Är lite för ljussvag oxå, men med d300 kan du kräma på lite mer iso.

Själv ser jag fram emot att byta ut Sigmat till
Tokinas AT-X 11-16/2,8 Pro DX när det kommer.
Blir nog en kanon glugg.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16nik

Ja den ser onekligen intressant ut! Hört nåt om vad priset kommer kunna ligga på? Leveransdatum?

Har just suttit och tittat på denna gluggen: Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Relativt billig i sammanhanget och ska enligt tester ligga relativt nära nikons 12-24-motsvarighet.
Vilka båda ligger optiskt mkt bättre till än sigmas 10-20.
Sigmas 12-24 är klockren om det inte vore för bristen att kunna använda vanliga filter.
Dessa sistanämnda Tokinagluggar har ju 77 mm:s filtergängor.

Helguz skrev:
Har Sigma 10-20 till min D200.

Håller tyvärr inte raka linjer, alltså fotar jag en rät linje så böjs den i kanterna.
Finns ett ord för detta men är för trött för att komma på det ;)

Distortion, det blir på alla vidvinkelzoomar neråt 10 mm o upp till 12 mm. Finns en uppsjö av program och även PS filter som korrigerar sånt.

Börja med att hålla horisonten i mitten av bildytan när du tar bilden och beskär utifrån det, det är den enklaste startpunkten jag känner till.

nån som vet vad det är för skillnad på dessa objektiv:
Tokina 10-17/3,5-4,5 AT-X DX N/AF
Tokina 10-17/3,5-4,5 AT-X Pro Nikon

känner nån igen objektiven? stämmer det att det inte är autofokus på Provarianten och vad är det övrigt för skillnader? vad står DX för?

Tokina 10-17 är ett fisheyezoom

De båda beteckningarna "Tokina 10-17/3,5-4,5 AT-X DX N/AF" och Tokina "10-17/3,5-4,5 AT-X Pro Nikon" är samma objektiv men olika handlare kallar dom för olika saker i sina listor. Båda har autofokus.

Det är alltså ingen skillnad på dom.

DX är Nikons beteckning för objektiv med en mindre bildcirkel, avsedda för APS-C sensorer.

-- MW

Tomas Töråsen skrev:
Är det en APS-C sensor i min D300? Eller stöder den fullformatssensorer som i D3?
Nikon D300 har en APS-C sensor.
Tokina 10-17 går troligen att använda på en FF kamera, men då kommer den i 10mm läget att bli ett nästan rundtecknande fisheye.
För övrigt är väl ett fisheye inte alls vad du sökte? Det är ju så långt ifrån distorsionsfritt man kan komma. :)

-- MW

Magnus W skrev:
Nikon D300 har en APS-C sensor.
Tokina 10-17 går troligen att använda på en FF kamera, men då kommer den i 10mm läget att bli ett nästan rundtecknande fisheye.
För övrigt är väl ett fisheye inte alls vad du sökte? Det är ju så långt ifrån distorsionsfritt man kan komma. :)

-- MW

Heheh helt rätt. =) Nej jag hittade en leverantör i Sverige som säger sig kunna leverera gluggen som nämndes längre upp. 11-16/2.8. Fisheye är inget för mig. Och det var samma DX för APS-C där med. Men innebär det att den inte stöder fullformat då? Att man inte får en större bildvinkel på en D3 t.ex. Är det inte cropfaktorn som gör att alla brännvidder blir en halv gång längre än på 35 mm?

Tomas Töråsen skrev:
Men innebär det att den inte stöder fullformat då? Att man inte får en större bildvinkel på en D3 t.ex. Är det inte cropfaktorn som gör att alla brännvidder blir en halv gång längre än på 35 mm?
Jo. I och med att sensorn är mindre på DX formatet (APS-C) så upplevs objektivet som om det vore ungefär en halv gång längre. Men på 10-17 fisheyet -- som har 180° diagonal bildvinkel på 10mm läget -- så är man ute och petar på bildcirkelns absoluta gräns redan på en APS-C sensor. På en 24X36mm sensor (FF) så skulle det bara teckna ut en cirkel med en diameter på ungefär 30mm. Däremot är det möjligt att den på 17mm läget fyller en hel FF sensor.

För övrigt så kommer den kommande Tokina 11-16/2.8 inte heller att vara FF-kompatibel.

-- MW

Jag kommer troligen inte byta min D300 på ett bra tag så det gör inget.
Om nån lyckas hitta testbilder från 11-16 objektivet så vore det väldigt intressant att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar