Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker objektiv till action, men även porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

tomik.se

Medlem
Hej!

Jag söker tips om telezoom till D5300. Fick med ett Tamron 70-300 som jag inte trivdes med alls, som jag lämnade tillbaka till butiken och nu sitter jag här med bara ett 18-55(!).

Det jag fotar mest är mina hundar, i full fart under arbete och i lek, samt min dotter.

(Hade tidigare D50 och Sigma 70-300 APO DG som jag trivdes väldigt bra med, förutom vid sämre väder och under vinterhalvåret. De manuella inställningarna gick det inte att göra så mycket med).

Plånboken är inte jättestor, så gränsen går nog vid 6000:-.

Lägger in exempel på bilder som jag brukar ta.
 

Bilagor

  • 160514_zps1qdy7fzc.jpg
    160514_zps1qdy7fzc.jpg
    106.4 KB · Visningar: 48
  • 160422-3_zpslsgvwyh6.jpg
    160422-3_zpslsgvwyh6.jpg
    120.6 KB · Visningar: 24
  • 160103-6_zpse7oely1j.jpg
    160103-6_zpse7oely1j.jpg
    77.7 KB · Visningar: 28
  • 160123-5_zpsoatochfi.jpg
    160123-5_zpsoatochfi.jpg
    81.2 KB · Visningar: 31
  • 160109-1_zps5uqmqnuy.jpg
    160109-1_zps5uqmqnuy.jpg
    112 KB · Visningar: 27
Nikons 70-300 VR ligger inom din budget och borde vara lätt att få tag i begagnad också. Den är ganska snarlik den Tamron 70-300 du hade om det var VC, men du kanske uppskattar Nikons bättre.

Nikon har och också en trevlig 70-200/4, den ligger dock utanför din budget, men kanske som begagnad.

Du kan ju titta om du hittar något prisvärt på Cyberphoto eller ScandinavienPhotos hemsidor för begagnat, det kan finns prisvärda och du får 6 månaders garanti.
 
Förlåt, men tror du verkligen att det var objektivet? Vad jag förstod på din förra tråd så verkar det svårt att säga att det var objektivet. Du hade ganska suboptimala inställningar på bilderna du la upp. Om du inte tar reda på vad problemet verkligen var, kommer kanske inte nästa objektiv heller att passa.

Hur som helst, jag kan rekommendera 70-300 VR, tyckte det var ett riktigt bra objektiv för pengarna.
 
Förlåt, men tror du verkligen att det var objektivet? Vad jag förstod på din förra tråd så verkar det svårt att säga att det var objektivet. Du hade ganska suboptimala inställningar på bilderna du la upp. Om du inte tar reda på vad problemet verkligen var, kommer kanske inte nästa objektiv heller att passa.

Hur som helst, jag kan rekommendera 70-300 VR, tyckte det var ett riktigt bra objektiv för pengarna.
I ett annat forum var det lite mer fart, och jag tog med mig en massa tips och råd ut och tog ett par hundra bilder till och delade med mig av. Jag är helt grön gällande manuella inställningar, så jag vet att det kommer ta tid att ta DOM bilderna, men inget blev rätt nån gång och jag fick dålig känsla av alltihopa.

Så nu lägger jag hellre några tusenlappar extra på ett bra objektiv efter råd.

Objektivet du nämnde har jag sett fina bilder tagna med hundar i fart på, med D5300 dessutom. Jag förstår ju att jag inte kommer ta lika bra nu direkt, men vet vilket resultat jag kanske kan nå så småningom.
 
Äger både Tamrons 70-300 VC och deras äldre 70-200 2.8 som länkats ovan, dock i Canon-fattning. 300 är kvickare i fokus men jagar lite mer och missar oftare. 200 känns mer stabil och pålitlig, hittar fokus snabbare och säkrare. Har aldrig haft problem med det på mina hundutställningar och kan varmt rekommendera det.

Fina hundar för övrigt!
 
Har läst lite recensioner, och det verkar vara så.

Din budget passar inte riktigt ihop med snabb AF.
Kolla efter ett beg nikon 70-200 f/2,8. Men då får du nog lägga till
Ett par tusingar..

AF i D5300 är ju inte direkt jättesnabb den heller.. tänk på att den inte har inbyggd AF-motor.
så att du får ett objektiv med en egen motor..
 
Senast ändrad:
Kolla efter ett begagnat 40-200/ f4 är mitt tips också. jag hade önskat f 2,8 men annars är det ett riktigt fint objektiv, och lätt! har själv storebror 2,8 VR2 och det är supertungt. Dock provade jag just f4 varianten innan och det var riktigt trevligt.
Annars vet jag många som rekomenderar de äldre 70-200 gluggarna, de är fortfarande riktigt bra. Klart att Af är något slöare men de är riktiga proffsgluggar. Och de dög fint för action för några år sedan så om man har bra teknik är de lika bra nu.
Lycka till.
/Martin.
 
Det är nog svårt att hitta så mycket annat än Nikons egen 70-300 i den prisklassen. Personligen upplever jag Tamrons version som bättre, sett till bildkvalitet.
På ebay kan man hitta begagnade Sigma 100-300/4 för från 4000kr+frakt+moms+tull. Det är ett bra objektiv.
Du kan kolla efter segagnade Sigma 70-200/2.8 åxå. De är inte lika bra som den nya versionen som finns nu dock.

Annars skulle jag nog, personligen, spara ihop till någon av Tamrons eller Sigmas nuvarande 70-200:eek:r.

Annars finns ju en ny version av samma Sigma du haft som har egen motor:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=300311

Den har dock avsevärt långsammare fokus än både Nikons och Tamrons 70-300:eek:r (och troligen långsammare än din gamla hade på din D50) och bildkvaliteten är en rejäl bit efter.


Äger både Tamrons 70-300 VC och deras äldre 70-200 2.8 som länkats ovan, dock i Canon-fattning. 300 är kvickare i fokus men jagar lite mer och missar oftare. 200 känns mer stabil och pålitlig, hittar fokus snabbare och säkrare. Har aldrig haft problem med det på mina hundutställningar och kan varmt rekommendera det.

Det kan vara att den beter sig olika på olika hus/fabrikat men jag hade den gamla Tamron 70-200 på en Nikon D300 ett tag och jag upplevde den som olidligt långsam och osäker. Den jagade ofta fram och tillbaka ett antal ggr innan den var nöjd och inte ens då kunde man alltid lita på att fokus var rätt och det var på stillastående motiv. Rörliga motiv var inte ens att tänka på.
Jag testade två olika exemplar då jag skickade tillbaka första och fick det utbytt pga att jag misstänkte att det var felaktigt. Andra bettede sig likadant och levde inte konsekvent upp till den bildkvalitet jag sett på andras bilder.
I efterhand har jag analyserat bilderna lite närmare och kommit fram till att det helt enkelt skulle kunna bero på att fokus hamnade fel i en stor del av bilderna. De bilder som blev bra såg bra ut, men kanske 30% blev oanvändbara.

Jag upplever 70-300:n som både snabbare och säkrare.
 
Varför inte köpa begagnat? Tre tips är beg Nikkor AF-S 80-200/2,8 (saknar bildstab dock) för ca 6000kr. Annars Nikkor AF-S 70-200/2,8 VR version ett för ca 8500kr (med bildstab) eller Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM (den senaste versionen med bildstab och den skarpaste Sigman) - ca 6500kr.

Man kan komma undan billigare med äldre Sigma 70-200/2,8 HSM (DG, DG macro DG macro II) men dessa saknar bildstab och kompatibilitet fram och tillbaks med Nikonhusen kan variera ffa med äldre versioner. Tamrons 70-200/2,8 VC har också inbyggd autofokusmotor men brukar kosta lite mer än Sigmas motsvsrighet och MTF är liknande så det saknas objektiv anledning att föredra Tamron även om den lovordas mer.

Jag skulle rekommendera något av dessa över en 70-300/4-5,6 zoom.
 
Det kan vara att den beter sig olika på olika hus/fabrikat men jag hade den gamla Tamron 70-200 på en Nikon D300 ett tag och jag upplevde den som olidligt långsam och osäker. Den jagade ofta fram och tillbaka ett antal ggr innan den var nöjd och inte ens då kunde man alltid lita på att fokus var rätt och det var på stillastående motiv. Rörliga motiv var inte ens att tänka på.
Jag testade två olika exemplar då jag skickade tillbaka första och fick det utbytt pga att jag misstänkte att det var felaktigt. Andra bettede sig likadant och levde inte konsekvent upp till den bildkvalitet jag sett på andras bilder.
I efterhand har jag analyserat bilderna lite närmare och kommit fram till att det helt enkelt skulle kunna bero på att fokus hamnade fel i en stor del av bilderna. De bilder som blev bra såg bra ut, men kanske 30% blev oanvändbara.

Jag upplever 70-300:n som både snabbare och säkrare.

Jag kan såklart bara utgå från det exemplar jag fick, vilket har fungerat felfritt och stabilt de senaste 8 åren. Det är ju dock ganska känt att tredjeparts-gluggarna kan variera lite i sin kvalitet, under de senaste två åren har jag köpt två andra Tamron-gluggar (90mm och nämnda 70-300) där båda fick skickas in för justering av frontfokusering och sistnämnda även fick skickas in för byte av elektronik då den vägrade kommunicera med kameran. Tamrons 70-200 har ju dock även fått kritik för sin AF i tester så jag är ju uppenbarligen i minoritet om att inte uppleva problem med det.
 
Tog detta kort med Nikon 85mm f1.8 G och får då föreslå det.
Inget zoom men det var snabbt nog att kunna fånga denna hund i ögonblicket.

Lycka till vad du än väljer.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    55.7 KB · Visningar: 20
85mm 1.8G är verkligen prisvärt och kan fås för ca 3000 begagnad.
Fördelar gentemot 70-300/70-200:
1) Mkt större bländare gör att du kan jobba med korta slutartider också när det är mörkare. Kanske på inomhus hundutställning?
2) Mkt större bländare gör skärpedjupet kortare så att bakgrunden suddas ut vid porträtt (som den fina bilden ovan)
3) Mkt lättare
Om du förflyttar dig fram och tillbaka snabbt i förhållande till hunden så går det bra att fota utan zoom
För 6000 kan du kanske få tag på både en begagnad 70-300 och en 85a
 
Om du förflyttar dig fram och tillbaka snabbt i förhållande till hunden så går det bra att fota utan zoom
För 6000 kan du kanske få tag på både en begagnad 70-300 och en 85a

Om det handlar om hundar som springer så kan det där med att förflytta sig snabbt i förhållande till hunden bli intressant :)

Jag tror den andra punkten kan vara ett bra alternativ faktiskt. Båda är bra objektiv och bör täcka de mesta i fotograferingsbehov för ts. Däremot kan jag nog också tycka att ett 70-200/2,8 är svårslaget när det gäller bilder på rörliga objekt. Bättre autofokus och bättre kontroll över skärpedjup.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.