Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker lättillgängliga naturupplevelser i europa

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Försöker planera sommarens fotoresa men kommer inte på vart jag ska åka.
Senaste 3 åren har jag varit på
Gotland
Öland
Gotska sandön
Norska fjällen
Kreta
Brygge
Toscana

Alla har fin natur utom brygge som är en stad.
Allt har varit lättillgängligt.

Söker nu en ny plats jag kan besöka för att fota. Typ som toscana som är fint överallt. Kan egentligen tänka mig att åka tillbaka och fota eftersom när jag var där så var pappa med och han är inte intresserad av att fota.

Vet ni andra bra ställen i europa med riktigt fin natur så tipsa gärna.
Brittiska öarna behöver ni inte nämna för det har jag kollat upp vid sidan om ☺

Kappadokien i Turkiet är fantastiskt om man tycker om att fotografera landskap. Minst lika häftigt som i nationalparkerna i västra USA. Där har du att göra i en vecka. Och så kan du boka luftballongtur och plåta från ovan. En fantastisk upplevelse om det är bra väder.

Plitvice nationalpark i Kroatien, med alla sina vattenfall och sjöar är också superfint. Men där kan vara mycket turister på sommaren. Två dagar räcker. Men sen kan du fortsätta till floden Krka som inte ligger långt ifrån (vid kusten) och bjuder på mer av samma vara.

Hela landet Schweitz har hur mycket vackra bergsområden som helst att utforska. Bara tråkigt att allt är så förbannat dyrt där.

Fränkische Schweiz i sydöstra Tyskland är ett sagolandskap som hämtat från Bröderna Grimm-sagor. Jättevackra dalgångar, grottor och berg med borgar som tronar högst upp. Och mängder med ölbryggerier som en fin bonus. Man kan utgå från den lilla orten Pottenstein. Eller Bayreuth som är en riktig stad.

I Frankrike är Provence fantastiskt fint i juli och augusti när lavendelfälten blommar. Där finns också Europas största kanjon, Gorge Du Verdon. Man kan utgå ifrån Aix En Provence, eller Gordes eller St Paul Du Vence och plåta både natur och kultur i en vecka. Ett tips är också ett besök i den lilla staden Roussillon, belägen på en kulle. Alla husen är färgade i olika nyanser av ockra.

Spanien har både bergskedjan Pyrenéerna och högslätten Extremadura. Där finns också mängder med naturupplevelser. Googla!

Ön Madeira är supervacker att fotografera på och erbjuder god mat, både djuphavsfiskar och kött från Argentina. Dessutom är det inte så fasligt dyrt som på Kanarieöarna. Madeira tillhör Portugal.

Ja, listan kan väl göras hur lång som helst. :)

Nära: Norge. Fantastisk natur med bildsköna fjordar och fantastiska berg. Gäller stora delar av Norge, men vill du ha ett specifikt tips: Lofoten.

Lite längre söder över: Piemonte i Italien. Vackrare än Toscana (tycker jag), grönare och dessutom har de vit tryffel i massor (men det är nog mer för magen än kameran).

Spinner vi vidare på Italien så har vi ju även den norra kusten i form av Ligurien som har grymt vackra vägar och byar längs medelhavet.

Till öster om Toscana så har vi ju även Umbrien, som jag också tycker är vackrare än Toscana (har inget emot Toscana, om du tror det, gillar det skarpt, men finns så mycket mer i Italien än det). Bilvägarna är lite speciella, och går oftast på åsarna/bergsryggarna, men fantastisk utsikt som följd.

Sedan är ju Alperna fantastiskt att både köra bil, cykla och vandra i, men framförallt fantastiskt rent estetiskt med mycket fototillfällen. Gäller i stort sett oavsett om du är i Frankrike, Italien, Schweiz eller Österrike. Jag gillar ju personligen Chamonix med omgivningar extra mycket (både på vintern och sommaren), men finns ju massor av trevliga ställen att både bo på och vandra på med kamera. Finns de som anordnar vandringsturer emellan olika platser i Alperna (så fixar de bagagetransport mm).

Lättillgängligt beror på hur mycket problem det är att hitta hamnen i Stockholm.
Du börjar med färjan från Stockholm till Åbo. Direkt vid hamnen finns Åbo slott. Efter ett par timmar ger du dig ut på skärgårdens ringväg Åbo>St.Karins>Pargas>Nagu>Korpo>Houtskär>Iniö>Gustavs>Nådendal>Åbo.

Svenska pratas av många på sträckan Pargas>Houtskär. Rutten är omtyckt av motorcyklister sommartid.
Färjan Pargas>Nagu, Nagu>Korpo och Korpo>Houtskär kan medföra långa väntetider på fredagar när folket ska ut till sina sommarställen.

http://www.saaristo.org/index.php?page=157&lang=3

Jäklar vad många bra och utförliga svar jag har fått nu. Jag ska sätta mig ner och googla och gå igenom varenda ställe som ni har tipsat om. Tusen tack ☺

Plitvice nationalpark i Kroatien, med alla sina vattenfall och sjöar är också superfint. Men där kan vara mycket turister på sommaren. Två dagar räcker. Men sen kan du fortsätta till floden Krka som inte ligger långt ifrån (vid kusten) och bjuder på mer av samma vara.

Detta förslaget verkar ju riktigt intressant. Ser ju magiskt vackert ut. googlade lite snabbt eftersom jag funderar lite på hur det ser ut runtomkring. Är det just denna platsen som är turistin eller finns det hotell och liknande saker också så man kan tillbringa några dagar där? eller åker man på tur ht från någon större stad?

såg att zadar inte låg så långt ifrån så jag antar att man flyger dit i alla fall? kanske ska avsluta veckan i zadar. om den staden nu är något att ha :)

Detta förslaget verkar ju riktigt intressant. Ser ju magiskt vackert ut. googlade lite snabbt eftersom jag funderar lite på hur det ser ut runtomkring. Är det just denna platsen som är turistin eller finns det hotell och liknande saker också så man kan tillbringa några dagar där? eller åker man på tur ht från någon större stad?

såg att zadar inte låg så långt ifrån så jag antar att man flyger dit i alla fall? kanske ska avsluta veckan i zadar. om den staden nu är något att ha :)

Det finns hotell och rum man kan hyra i närheten av Plitvice. Du kan väl prova med Booking.com. Zadar är en medelstor kuststad med en hyfsat mysig äldre stadsdel. Läget vid havet är riktigt vackert. Det finns också en del intressant att plåta i närheten av Zadar. Den lilla staden Nin har t.ex. romerska ruiner.

Och utanför Zadar ligger Kornati skärgården som är en nationalpark med 365 öar. Mycket, mycket vacker. Det går båtturer ut bland öarna och man kan få se delfiner som simmar jämsides med båten.

Ett boendealternativ är närbelägna Zaton Holiday Resort, som förutom campingplats också har lägenheter. http://www.zaton.hr/en/
Det är nog den bästa camping jag har varit på någonstans i Europa. Egen fin sandstrand (ovanligt i Kroatien där det annars mest är sten), rena fina toaletter och bra service. Bra restauranger och några småbutiker. Och lägenheterna såg fina ut. Rekommenderas starkt. Men då bör man boka så tidigt som möjligt för det är hyfsat populärt.

Att köra från Plitvice till Zaton tar knappt två timmar.

Det finns hotell och rum man kan hyra i närheten av Plitvice. Du kan väl prova med Booking.com. Zadar är en medelstor kuststad med en hyfsat mysig äldre stadsdel. Läget vid havet är riktigt vackert. Det finns också en del intressant att plåta i närheten av Zadar. Den lilla staden Nin har t.ex. romerska ruiner.

Och utanför Zadar ligger Kornati skärgården som är en nationalpark med 365 öar. Mycket, mycket vacker. Det går båtturer ut bland öarna och man kan få se delfiner som simmar jämsides med båten.

Ett boendealternativ är närbelägna Zaton Holiday Resort, som förutom campingplats också har lägenheter. http://www.zaton.hr/en/
Det är nog den bästa camping jag har varit på någonstans i Europa. Egen fin sandstrand (ovanligt i Kroatien där det annars mest är sten), rena fina toaletter och bra service. Bra restauranger och några småbutiker. Och lägenheterna såg fina ut. Rekommenderas starkt. Men då bör man boka så tidigt som möjligt för det är hyfsat populärt.

tackar för det. Jag tror jag nöjer mig med att åka till ett "naturställe" och fota. Sen får det bli några dagar i nån stad som tex zadar eller split eller liknande. Gillar också att strosa omkring och fota i gamla städer. zadar vore ju lämpligast då det ligger nära nationalparken. har inte tänkt att hyra bil dådet får bli lokaltrafik om det nu är möjligt på ett smidigt sätt.

Lofoten! (redan nämnt) Norge är inte lika dyrt längre. Osannolikt vackert, men det är resten av Norge också (Geiranger inte minst!). Massor med havsörn på Lofoten men det har vi ju i Sverige nu också. Valsafaris. Fågelberg ute på Röst, spetsen.

Picos de Europa (söder om Santander, en utlöpare av Pyreneerna) och bo på Fuente de. Gåsgamar, kungsörn, murkrypare, pilgrimsfalk med andra intressanta arter, fina blomsterängar inramat av dramatiska lodräta klippor.

vet du hur bussförbindelserna är till plitvice? vet inte vart som är bäst att flyga till. split,zadar eller zagreb ?

tycker dessutom att det verkar vara dyrt att både åka och bo i kroatien. har sökt runt lite och räknat lite.
så här ser det ut

Flyg:
Oslo - Split 2768kr + bagare ca 400kr
Transfer split - Plitvice ca 200kr enkel väg
Boende 2 nätter Plitvice från ca 1500kr
Boende 5 nätter Split från ca 3500kr

Totalt ca 8500kr
Då har jag ändå valt billiga grejer.

sen ska jag ha fickpengar och mat förr en vecka också så jag hamnar ju på i alla fall 11-12000kr i alla fall.
Frågan är om man inte kommer till något ännu mer spännande resmål någonstans i världen för dom pengarna. ?

Varför inte västkusten och då Bohuslän

Försöker planera sommarens fotoresa men kommer inte på vart jag ska åka.
Senaste 3 åren har jag varit på
Gotland
Öland
Gotska sandön
Norska fjällen
Kreta
Brygge
Toscana

Alla har fin natur utom brygge som är en stad.
Allt har varit lättillgängligt.

Söker nu en ny plats jag kan besöka för att fota. Typ som toscana som är fint överallt. Kan egentligen tänka mig att åka tillbaka och fota eftersom när jag var där så var pappa med och han är inte intresserad av att fota.

Vet ni andra bra ställen i europa med riktigt fin natur så tipsa gärna.
Brittiska öarna behöver ni inte nämna för det har jag kollat upp vid sidan om ☺

Spanien, Sierra Nevada, Lanjaron på sydsidan, Ökenområdena i norr, Pico Veleta, Guadix med grotthusen.
Massor lättåtkomligt från t ex Granada.

Gran Canaria ligger visserligen inte i Europa (men tillhör ett europeiskt land, är med i EU och har Euro som valuta), men det är ganska lättillgängligt. Man flyger dit billigt om man väljer rätt tid och längd på resan.

Ön har jättefina berg att vandra i med spektakulära naturscenerier. Man kan åka buss runt och tvärs på ön (sitt inte på högersidan om du har svindel ...)

Eventuellt kan det vara lite väl varmt på sommaren, men hellre det än för kallt. :)

Skåne, Haväng, Ravlunda. Då kan du dessutom besöka Ravlunda kyrkogård och besöka Piratens grav med den berömda gravstenen med sin lite underfundiga text.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar