ANNONS
Annons

Söker hjälp med gnagare ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dizzy

Aktiv medlem
Hej,
Medan jag stog och väntade på bussen vid Gullmarsplans bussterminal i Stockholm idag såg jag en liten mus kila omkring och leta efter något ätbart. Halade fram kameran och tog en bild. Är lite nyfiken på vad för slags mus det kan tänkas vara, det jag reagerade för var dess enormt stora ögon...en vanlig brun råttbebis är det väl inte?

p.s. Kan detta klassas som ett naturfoto? :p

mvh
Roger

Bilagor

• mus.jpg
    mus.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,111
Jag tycker det ser ut som en skogsmus, men då är jag knappast någon stor gnagarexpert heller bortsett från viss rätt jobbig erfarenhet av sorkfeber.

Jag ids inte "googla" själv just nu, men sök på skogsmus och husmus, och jämför (skulle jag gissa) saker som svanslängd i förhållande till kroppen.

pery skrev:
Jag ids inte "googla" själv just nu, men sök på skogsmus och husmus, och jämför (skulle jag gissa) saker som svanslängd i förhållande till kroppen.

Jag orkade inte heller "googla" runt så av ren slöhet så frågar jag er haha..., men nu har jag några tips vad jag ska kolla efter då. Har inte haft turen att se möss särskilt ofta så jag kan inte mycket om hur dom olika arterna ser ut egentligen.

Besserwisser strikes......

Svansens längd , öronens utformning, färgstrecket på ryggen och klorna tyder faktiskt på skogsmus modell större.

Större skogsmus har stora öron och en lång, nästan kal svans. Den rör sig mycket snabbt och hoppar ofta fram i långa skutt till skillnad mot sorkar som springer.

Niklas
Som gillar "mus" . . .

Fler Niclas som gillar möss,,

Ser ut som en husmus tcker jag med lekmannablick. De har tydligen också börjat med extremsport;)

Mvh Niclas,

Jo Niclas (du skall stava det med K) det kan man tro. Men det är främst öronen och klorna som får mig att göra den bedömningen. Synd bara att det inte finns någon storleks-referens så man kan avgöra det.

Oavsett vilket så är den ovanlig mitt ute på stan. man ser oftare råttor framför möss.Detta då råttor är lite "kaxigare" och vågar mer.

Och för er som är rädda för att råttor skall komma upp ur toaletten: Har aldrig upplevt det under mina år som fastighetsskötare. Däremot har jag hittat en orm i en trappuppgång.

Det gånger det har hänt att en råtta kommit upp ur toastolen, så har det skett när toaletten stått under markytan dvs i källare. OCh om man är rädd att det skall hända ändå så SPOLA innan du sätter dig, då klarar du dig i minst 15 minuter, då trycket blir för hårt för råttan att simma.

Oj nu blev det lite för mycket skit-snack :)

NIKLAS (med K )

"Skåningen" skrev:
Synd bara att det inte finns någon storleks-referens så man kan avgöra det.

Enda referensen är cigarettfimpen bakom musen ;)

Jag antar att mössen har dragit sig närmare staden och värmen när vi haft så mycket snö och kyla den senaste tiden.

Skogsmus.
Skiljs ifrån husmusen genom att skogisen har större ögon och öron.
(Råttungar, av både brun och svart råtta, ser totalt annorlunda ut. Sorkar har kort svans. Bävrar har platt svans. ;) )
/Gitte

"Skåningen" skrev:
Jo Niclas (du skall stava det med K)NIKLAS (med K )

Hehe,, ja ngn musexpert är man nog inte nej,
**

( Det lustiga med våra namn är att killar som stavar med K är lite tuffare,, vi som stavar med c är tydligen av den lite mjukare sorten.
De som stavar med ck vet jag inte mycket om men jag tror att det kan ligga en hel del identitetskriser bakom murarna;),,,,
Tro det eller ej,, jag har reflekterat mycket över detta och att vissa konkreta samband finns kan ingen neka till. )

/Niclas,

gitte edelman skrev:
Skogsmus.
Skiljs ifrån husmusen genom att skogisen har större ögon och öron.
(Råttungar, av både brun och svart råtta, ser totalt annorlunda ut. Sorkar har kort svans. Bävrar har platt svans. ;) )
/Gitte

Och har den STORA tänder och platt nos så är det en krokodil :)

...och om den har ännu större ögon och öron och lufsar fram så är det en björn :)
...om den dessutom har platt nos och stora tänder...ja, man vet aldrig vad som frodas i stockholms kloaksystem.

Tack för hjälpen alla!

//Roger

Joakim A skrev:

Stor skogsmus. Riktigt häftiga, har fått ett par i fällorna när vi är ute i fält med plugget.

Tycker bättre om mindre skogsmus, fruktansvärt söta :)

// Jocke

*Snyyyyyyyyyft* :´( Mördare!!! Men, jag förlåter väl dig eftersom att du tycker att de mindre är söta... Modigt att erkänna det! ;)

Dizzy skrev:

p.s. Kan detta klassas som ett naturfoto? :p

mvh
Roger

Njae, en cigg och en mus ger nog naturfotograferna lite rysningar. Visade den för katten, hon lyfte blicken en sekund och snarkade gott vidare.

Men om du ursäktar bildstölden - som jag då alltid gör medvetet lite kladdig så det syns - så går det ju att göra om det till natur på tre röda.
Mus i snö o liten alekvist. Vassego.;-)

/Fast Gittes alligator var skojigast :) Man blir alltid på gott humör av Gittes inlägg.

Bilagor

• mjus.jpg
    mjus.jpg
    17.7 KB · Visningar: 82
Jag håller på "Skåningen" Wibom. Det ser ut att vara en individ av arten Större skogsmus". Husmusen har mindre öron och ögon samt är gråare i färgen. Den Mindre skogsmusen brukar också ha kortare svans men det man skiljer den på från den mindre är annars sådant man inte ser på bilden (t.ex skarpare gräns mellan bröst/magens vita färg och ryggens).

VA! Det var väl inte en fälla som tar livet av det lilla livet!???? Nej, jag tänker fortsätta mitt morgonkaffe i den fasta tron att det var en snällfälla.
(Tack Sven för din respons! Det finns ju alltid risken att någon 'vän av ordning' blir purken när man inte är så där 100% allvarlig... ;)
/Gitte

ANNONS