Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker företag/tryckeri för inskanning av canvastavla

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om detta är rätt ämne att posta i.. (flytta om det är fel)

Jag är på jakt efter ett tryckeri i Stockholm som kan skanna in canvastavlor som har ett mått på max 100cm x 100cm

/MVH Anton

Tryckeri och tryckeri, men Crimson tar stora orginal vad jag vet. Om de sedan tar just canvastavlor vågar jag inte säga på rak arm. Kontakta dem och fråga är väl ett hett tips.

Tryckeri och tryckeri, men Crimson tar stora orginal vad jag vet. Om de sedan tar just canvastavlor vågar jag inte säga på rak arm. Kontakta dem och fråga är väl ett hett tips.

Har fått förslag på att Arkitektkopia tar stora format..
de ska ju skannas med hjälp av typ flatbäddsskanner modell större eller om det är nån stor maskin det vet jag inte.. men bilden är ju monterad på ram. Så den är ju svår att trycka in i ett pappersinmatningsfack :)

"Tavlor..."

=Hur många? Vilket resultat vill du ha?

Det finns dyra lösningar, det finns billiga lösningar (som är mycket sämre...), och det finns lösningar som innebär en heldags arbete för dig själv - som också kan bli mycket bra.

Scan & canvas kan vara besvärligt, då skärpedjupet i en dylik storformats-scanner inte når ner i "dalarna" i tavlan. Man kan ibland på bättre resultat av avfotografering.

VILL du lägga ut det skulle jag föreslå att du faktiskt kontaktar antingen riksantikvariatet, universitetets historiska avdelning (dokument-delen) eller ett museum. De har rätt kontakter, och ibland även utrustning på plats. Det måste inte nödvändigtvis bli dyrare än en copy-byrå.

Universitetsbiblioteket i Lund har sin egen utrustning vet jag iaf.

"Tavlor..."

=Hur många? Vilket resultat vill du ha?

Det finns dyra lösningar, det finns billiga lösningar (som är mycket sämre...), och det finns lösningar som innebär en heldags arbete för dig själv - som också kan bli mycket bra.

Scan & canvas kan vara besvärligt, då skärpedjupet i en dylik storformats-scanner inte når ner i "dalarna" i tavlan. Man kan ibland på bättre resultat av avfotografering.

Jag har fått några skanningar gjorda på Crimsons Cruseskanner. Otroligt häftig kvalitet, antagligen den bästa kvaliteten man kan få fram idag. Ska man fotografera av det krävs det ett mellanformatsbakstycke om du sedan ska skriva ut bilden i samma format.

Ska du göra en bra utskrift krävs det att man har originalet på plats. Hur bra färghantering man än har blir det några färger som glider iväg. Oljefärgernas pigment avviker så mycket från de material som används när man kalibrerar en kamera. Så även om man har bra ljus vid fotograferingen krävs det en del korrigeringar i efterhand.

Stefan

Naturligtvis är det så. Även en scanner har problem med färgen, då ju precis samma princip används här. Vill man ha rätt färg i den digitala kopian måste man upp på multispektral avbildning, och då ett ombyggt scan/kamerahuvud.

Crimson låter väl som det mest troliga alternativet. Hoppas det löser sig!

Naturligtvis är det så. Även en scanner har problem med färgen, då ju precis samma princip används här.

Såklart. Det är snarare ännu svårare med en skanner i många fall, eftersom de profilerna är byggda utifrån färgkartor utskrivna på färgfotopapper. Pigmenten i färgfotopapper avviker i stor utsträckning från de som används i olje- eller akvarellpigment.

Men fördelen med en Cruse är dels att skanningen sker utan att man behöver lägga originalet mot någon yta, dels belysningen kan justeras för att lyfta fram eller dämpa strukturer. Att profilerna sedan inte är gjorda från färgfotopapper, utan från färgkartor som är gjorda med så lite metameriska effekter som möjligt. Belysningen är också av hög spektral kvalitet.

Jag testade en avancerad skanner på en av våra stora institutioner, eftersom jag hade problem att göra en bra profil till den. När jag då mätte ljuset visade sig att tillverkaren valt ett lysrör som hade ett färgåtergivningsindex på 10-15, det vill säga det saknades ljus i en hel del våglängder av spektrat. När sedan tillverkaren bytte ut dessa lysrör mot sådana som hade ett färgåtergivningsindex runt 90, så var det enkelt att göra en fungerande profil.

Såklart. Det är snarare ännu svårare med en skanner i många fall, eftersom de profilerna är byggda utifrån färgkartor utskrivna på färgfotopapper. Pigmenten i färgfotopapper avviker i stor utsträckning från de som används i olje- eller akvarellpigment.

Men fördelen med en Cruse är dels att skanningen sker utan att man behöver lägga originalet mot någon yta, dels belysningen kan justeras för att lyfta fram eller dämpa strukturer. Att profilerna sedan inte är gjorda från färgfotopapper, utan från färgkartor som är gjorda med så lite metameriska effekter som möjligt. Belysningen är också av hög spektral kvalitet.

Jag testade en avancerad skanner på en av våra stora institutioner, eftersom jag hade problem att göra en bra profil till den. När jag då mätte ljuset visade sig att tillverkaren valt ett lysrör som hade ett färgåtergivningsindex på 10-15, det vill säga det saknades ljus i en hel del våglängder av spektrat. När sedan tillverkaren bytte ut dessa lysrör mot sådana som hade ett färgåtergivningsindex runt 90, så var det enkelt att göra en fungerande profil.

Hehe... :)

Förutsättning > resultat. Ofta är det ju så enkelt....

Crimson låter ju återigen som det första valet då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar