Annons

Söker ett objektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er
Jag har ett standardobjektiv till min Canon 350D
(EFS 18-55mm) och är ej nöjd med det objektivet, Jag har även en Nikon coolpix 5700 och söker något objektiv som motsvara Nikons fasta objektivteknik eller bättre. Jag upplever objetivet i min Nikon bättre än mitt Canonobjektiv.

Så om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam

Mats
 
Ett väldigt populärt objektiv som många har till 350D är Sigma 18-50 f/2.8. Skarpt som sjutton och ljusstarkt, har en sådan själv och är mycket nöjd med den, så den kan rekommenderas varmt.

Det var nån fototidning som gjorde ett objektivtest för ett tag sedan och där var det med, fick mycket bra omdöme.

Vill du ha mera omfång finns ju Canons EF-S 17-85/4-5,6 IS USM. Inte så ljusstark men har bildstabilisering istället.
 
Ett lite mer exklusivt alternativ är nya canon EF-S 17-55/f2,8 IS som kostar [håll i dig] ca 10.000:-
Lite i dyraste laget kanske...

Kan rekomendera Sigma's EX Dc 18-50/f2,8 som är mycket bra med tanke på priset(4500:).

Och kitobjektivet är i princip bara till för att kunna använda kameran innan du köper bättre objektiv.
(Det går att ta acceptabla bilder med det.)


Snart kommer lynchmobben efter mig för kritiken...
 
Det finns oerhört många trådar igång med denna fråga & inte bara då det gäller Canonkameror, kan dock vara svårt att sammanfatta det hela men du kan ju testa med att söka...

För övrigt så vill jag rekomendera en billigare variant, inte riktigt lika ljustarkt som Sigman Rickard rekommenderade (som är fin) men med ett större omfång, Sigma 17-70/2.8-4.5. 3175 kronor på Cyberphoto & optiskt sett ungefär som 18-50:an & oerhört mycket bättre än det du har idag...

//Larsa

EDIT: Reagerar på att du tycker att det blir skarpare med din coolpix. Om du bländar ned kitoptiken till F:8 så bör du inte reagera på att coolpixen är skarpare, tycker jag i alla fall...

Är du säker på att det inte beror på att din EOS behöver lite mer efterbehandling (skärpning) av bilderna?

Om du vill ha nåt som motsvarar fast optik (som du skriver) så är det nog bara Tamrons 28-75/2.8 som gäller, ja nästan oberoende av pris & märke. Dock så får du med en sådan ingen vidvinkel...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.