Annons

Söker ett lätt och litet resestativ

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
vill ha ett lätt stativ när jag är ute och reser och ska fota i någon stad till exempel.

kravet är att det ska vara väldigt lätt samt inte vara ett sånt där ministativ dom blir max 40-60cm

jag har en resväska som har ett innermått på 50cm så finns det något stativ som är mindre än det hopfällt så vore det guld. Dock inget krav då jag kan köpa en ny väska :)

har kollat på detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX-1027
triopo GX-1027 kolfiber

någon som har erfarenhet av det?

Eller vet ni något annat så tipsa gärna.
köper bara i svenska butiker så amazon och likande behöver ni inte länka till :)

/andreas
 
Jag har detta stativ, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003107118/gitzo/stativ-traveler-gt1544t-kolfiber, med denna kulled, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13507969/really-right-stuff/kulled-bh-30-lr (fast med skruvlåsning istället för låsarmen). Jag förvara/bär stativkitet i denna väska, http://webshop.goecker.se/product/GITGC1202T (denna väska kan köpas hos Scandinavian Photo).

Tyvärr en hel del pengar, men kombinationen, stativ och kulled, är av högsta kvalité med sammetslen hantering och klarar tung last för att väga så lite.
 
tack.
Glömde skriva att det ska ligga i samma prisnivå som det jag länkade till +- några hundralappar.

jag tänker inte betala 10000kr för ett stativ :)
 
Jag tror inte att 10000 kr är speciellt dyrt för ett stativ som man kan använda resten av livet. (Tja, jo, det beror kanske på hur gammal man är när man köper stativet, förstås).

Jag köpte ett kolfiberstativ (Manfrotto 055CX3, eller nåt sånt) för ett antal år sen, och trodde att det var mitt sista stativinköp, men det kommer inte att duga om jag skaffar ett större objektiv än det 100-400 som är mitt största nuvarande (det är på gränsen ibland).

När det gäller stativ ska man inte snåla. Gör man det slutar det med att man måste köpa ett nytt stativ som är dyrare än det man köpte sist, och då var det nog bättre att man köpte det dyrare redan från början.
 

Jag tycker personligen att ovanstående stativ är lite väl vekt för en systemkamera. 800g är visserligen lockande men då tillkommer också kulan på det, ca 300g. Jag såg en som använde ett sånt stativ till sin systemare men då var det kolfibervarianten och så hade han dessutom tagit bort mittpelare och kula för att få det tillräckligt stadigt.
Själv valde jag modellen större och känner att jag är riktigt nöjd. 1300g + kula på 300g. Jag skrev lite om den här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=25021
 
Jag har ett sådant Triopo med det lilla B-1-huvudet som jag köpte för ett par år sedan och är nöjd med det. Lätt, kolfiber och fungerar. Använde den med min NEX-5 först och med A7:an numera och det fungerar det utmärkt till. Dock använder inte jag några feta fågeltelen utan fotar mest stad och landskap med vidvinklar och är som sagt nöjd. Det har gått ner i min kabinväska när jag varit ute och rest så det fungerar för den biten också.
 
Kanske kan göra som jag gör. Enbensstativ och tejp.
Det blir inte lättare eller mindre än så.
Hitta ngt att tejpa fast stativet i o fota på.
Stolar, träd, hus...
 
Kanske kan göra som jag gör. Enbensstativ och tejp.
Det blir inte lättare eller mindre än så.
Hitta ngt att tejpa fast stativet i o fota på.
Stolar, träd, hus...

Förutom att kostnaden för tejp går i taket om TS fotar mycket ;)

Jag köpte 3 legged thing "Punk's Rick" tror ja att det hette. För ynka 2 lakan fick jag ett kolfiberstativ som inte väger nåt, blir extremt litet ihopfällt och går att fota väldigt nära marknivå.
Rekommenderas lätt som resestativ även om jag inte skulle häkta på något 500mm objektiv (men äger man ett 500mm f/5.6 så har man nog ett redigt stativ sedan innan).

Lycka till!
 
Förutom att kostnaden för tejp går i taket om TS fotar mycket ;)

Jag köpte 3 legged thing "Punk's Rick" tror ja att det hette. För ynka 2 lakan fick jag ett kolfiberstativ som inte väger nåt, blir extremt litet ihopfällt och går att fota väldigt nära marknivå.
Rekommenderas lätt som resestativ även om jag inte skulle häkta på något 500mm objektiv (men äger man ett 500mm f/5.6 så har man nog ett redigt stativ sedan innan).

Lycka till!

Vikt 1,37 kg med kulan på enligt http://www.3leggedthing.com/evolution-3-punks-rick-airhed-mohawk.html#!prettyPhoto
 
Har ett par olika stativ, men det som jag gillar bäst av mina är Manfrotto MT294C3

Inte alls lika bra och gediget som de Gitzo som några polare och kollegor har, men å andra sidan god byggkvalitet/funktion sett till pengarna, och klart bättre än det "no name"/kina/OEM som jag har.

Detta stativ är gjort i kolfiber och lite lättare och smidigare (1,6 kg) än mitt andra Manfrotto som är gjort i aluminium (055XPROB som väger 2,4 kg).

Ihopfällt så är det dock 61 cm långt, så det kanske är lite längre än vad du får plats med i din väska. Klarar annars 5 kg och blir 140/169 cm utfällt.

Har man råd och behöver stödja riktigt tunga obejktiv helt stabilt så tror jag helt klart att ett bra Gitzo är det rätta valet. Många jag känner som är riktigt nöjda med det. Känner ingen som ångrar det inköpet.

Har man inte fullt de behoven (mitt tyngsta objektiv är ett 70-200mm) så tycker jag något av Manfrottos stativ i kolfiber är ett mycket bra och enkelt val.

Skulle personligen inte köpa stativ ifrån andra tillverkare idag (ångrar lite mitt köp av mitt första stativ som var ett noname/kina/OEM ifrån Cyberphoto), men det finns säkert massor med tillverkare som är minst lika bra - orkar dock inte själv att chansa på det.

Är dock inte lika förtjust i stativhuvudena (köpes separat) som jag har ifrån Manfrotto, 498RC2 och 496RC2. De känns inte helt "smooth" - även om de funktionellt och rent praktiskt gör sitt jobb. Där skulle jag nog rekommendera dig att istället kika på något av deras dyrare varianter eller ifrån någon annan tillverkare (som tex RRS som nämnts innan).

Kommer jag någonsin att köpa ett nytt stativ så blir det helt klart ett Gitzo för min del (men fram tills dess så fungerar mina Manfrotto riktigt bra för mina kamerahus/objetiv som inte är de allra tyngsta).

Inte enkelt detta - finns ju en helt enorm mängd både tillverkare och modeller att välja på! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.