Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker ett enkelt program före sortering bilder före bränning bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Letar efter ett program för sortering av bilder, som nu ligger samlade i en mapp, för att sedan bränna bildspelet på DVD- eller CD-skiva.

Har hittat en del olika program för att hämta bilder från olika mappar och lägga in i en mapp, men inget av dessa program har haft någon enkel funktion för att sedan sortera bilderna, så att jag får dom i den följd jag vill ha vid bildvisningen. Det kan t o m vara så att jag redan har ett bra program installerat för det här ändamålet - men inte hittat eller missuppfattat just den här biten när jag läst manualen.

Hade tidigare Photoshop Elements installerat och det programmet klarar ju sånt här, men här blev det någon form av krock med annat Adobe program, eller också är det någon annan orsak till att jag inte kunde öppna den funktionen i Adobe Elements.

Men för enbart sortering av bilder inom en katalog följt av bränning, borde det väl finnas något litet enkelt program? Klarar något av Nero-programmen sånt här på ett enkelt sätt?

Kan väl tillägga att jag helst inte vill hålla på och byta bildformat - om detta för med sig försämrad bildkvalitet. Vill ju ha så bra upplösning som möjligt.

Någon av er som har tips på något bra program?
 
Har du testat att döpa om filerna t ex 01.jpg, 02.jpg, 03.jpg osv?

Powerpoint eller KeyNote kan också vara en lösning.
 
Först, tack Stina för dina idéer!

Ja, det där med att döpa om dom kanske vore det enklaste sättet?

I PowerPoint kan man ju sortera OH-bilder enkelt. Har använt det en hel del när jag gjort presentatationer, men tänkte inte så långt att jag skulle kunna använda det här med...

Om nu inte PP ändrar format på bilderna när jag sparar, så att jag råkar ut för försämrad upplösning? Du kan inte se något problem här?
 
canonad skrev:
Om nu inte PP ändrar format på bilderna när jag sparar, så att jag råkar ut för försämrad upplösning? Du kan inte se något problem här?

Har själv ingen erfarenhet av att visa bilder med Powerpoint. Men jag har sett flera mycket bra visningar av kända fotografer som varit gjorda i PP.

Oftast är det projektorn och inte bilden som begränsar upplösningen.
 
Här kommer ett något sent tack til dig Stina. Ska göra ett försök med PP.

Jag har varit hos en kompis hela eftermiddagen och kvällen och försökt hjälpa honom installera om hans Windows ME efter en krasch. Allt som kunde strula strulade plus en del annat som tillkom. Mer stul får man leta efter... :-(
 
Gratisprogrammet FastStone >www.faststone.org< kan sortera bilder som man vill, bara att dra dem som på ett ljusbord. sedan markerar man alla bilder och döper om dem eller ger dem ett tilläggsnummer först i filnamnet i batch rename så ligger de stilla i den ordning du bestämt. Programmet är utmärkt att visa bilder med i digitalprojektor, man kan till och med köra rawfiler direkt från minneskortet utan att konvertera dem (det går lite långsamt visserligen). Det lär gå att sätta musik till bildvisningarna också, men det är inget som jag provat. Programmet läser ICC info i jpg- och tiff-filer.
Ställ in utseendet på programmet bara så att det blir olika nyanser av grått (som Bridge) så blir det riktigt behagligt att se på.
 
Tack Sten!

FastStone Capture är faktiskt ett program som jag ser att jag redan har installerat sedan tidigare.
Ett program som jag glömt bort vad vad jag avsett använda det till. Illa...

Men nu vet jag! :)

Undrar förresten samtidigt, om det inte brukar vara det programmet som jag använder när jag vill göra en skärmdump på en pdf-sida och samtidigt få med mer än vad som visas på skärmen? Markera,scrolla och sedan ta skärmdumpen. I så fall har programmet minst två olika användningsområden.
 
Senast ändrad:
canonad skrev:
Här kommer ett något sent tack til dig Stina. Ska göra ett försök med PP.

Jag har varit hos en kompis hela eftermiddagen och kvällen och försökt hjälpa honom installera om hans Windows ME efter en krasch. Allt som kunde strula strulade plus en del annat som tillkom. Mer stul får man leta efter... :-(

Windows ME ??

Vem f.n installerar om ett av de sämsta OS som släppts ?

Kunde inte låta bli :)
 
Nu har jag hunnit använda FastStone Viewer en del och är mycket belåten. Länge sedan ja blivit så belåten med ett nytt program. Så än en gång - stort tack Sten för det här ”Snabb-Sten-programmet”.

Lägger till det här inlägget också med tanke på om någon annan är ute efter den här typen av program. Kanske använder "Sök" och får upp den här tråden…
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.