Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker erfarenheter kring Peak designs produkter

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Är i stort behov av att köpa en ny kamerarem till mina två Nikonkameror, D7000 samt D750. Jag har svag rygg och nacke och behöver en bekväm rem. Jag har varierande kameraväskor och senaste tillskottet är en ryggsäck, Lowepro Flipside 400. Jag vill dock ha möjlighet att ha kameran framme utan att få ont när jag bär den. Jag gillar inte att fästa remmen i stativfästet då jag har läst om många olyckor och då går Black Rapids rem bort som annars får bra kritik.

Jag har nu tittat på Peak designs produkter och då deras rem Slide samt Peak Design Capture Pro kamerafäste och en handledsrem.

Jag gillar tanken på att jag snabbt kan skifta kameraremmen mellan kamerorna och att jag inte är beroende av att fästa remmen i stativfästet.

Jag har tittat på många filmer på Youtube samt en del recensioner men nu vänder jag mig till er för råd kring dessa produkter.

Jag har Peak Design Leach och Cluch på min Pentax K-3. Väldigt smidiga och välgjorda. Leash kan verka lite tunn men fungerar verkligt bra som sling. Den är gjord i samma material som bilbälten så den glider väldigt lätt över kläderna när man tar upp kameran för att fota. Den fyller dessutom nästan ingenting när man tar av den. Clutch är väldigt bra och säker när man går med kameran i handen. Den är smidig att använda och justera och snabb att sätta på och ta av från kameran.
Till min K-5 med batterigrepp har jag Slide, lite bekvämare när man har en tyngre kamera och objektiv. Den är också väldigt mångsidig. Den fungerar som sling men om man vänder på den fungerar den som axelrem i och med att dett finns en gummerad yta som gör att den inte glider. Dessutom använder jag ibland min Cuff som extra säkerhet.
Alla remmar är väldigt enkla att skifta mellan kamerorna ock kan kombineras på alla möjliga vis.
Man får med snabbplatta som passar i Arca-Swissfäste med i köpet på Slide och Clutch.
Jag har ingen Capture Pro ännu, men det står på listan. Då kan man ha kameran fäst på remmen till ryggan eller i livremmen.
Efter att ha använt Peak Design i några månader måste jag säga att det är dom bästa remmar jag någonsin använt. Rekommenderas.

Jag har Peak Design Leach och Cluch på min Pentax K-3. Väldigt smidiga och välgjorda. Leash kan verka lite tunn men fungerar verkligt bra som sling. Den är gjord i samma material som bilbälten så den glider väldigt lätt över kläderna när man tar upp kameran för att fota. Den fyller dessutom nästan ingenting när man tar av den. Clutch är väldigt bra och säker när man går med kameran i handen. Den är smidig att använda och justera och snabb att sätta på och ta av från kameran.
Till min K-5 med batterigrepp har jag Slide, lite bekvämare när man har en tyngre kamera och objektiv. Den är också väldigt mångsidig. Den fungerar som sling men om man vänder på den fungerar den som axelrem i och med att dett finns en gummerad yta som gör att den inte glider. Dessutom använder jag ibland min Cuff som extra säkerhet.
Alla remmar är väldigt enkla att skifta mellan kamerorna ock kan kombineras på alla möjliga vis.
Man får med snabbplatta som passar i Arca-Swissfäste med i köpet på Slide och Clutch.
Jag har ingen Capture Pro ännu, men det står på listan. Då kan man ha kameran fäst på remmen till ryggan eller i livremmen.
Efter att ha använt Peak Design i några månader måste jag säga att det är dom bästa remmar jag någonsin använt. Rekommenderas.

Tusen tack för ditt svar! Kan tipsa dig om att Capture Pro är på kampanj på Cyberphoto för 499 kr istället för 799 kr.

Jag har Cuff (sitter permanent på min Olympus PL7), Clutch (permanent på Olympus E-M1) och Capture Pro som sitter lite varsomhelst på bältet, ryggsäcksremmar m.m. Produkterna är välgenomtänkta och jag är mycket nöjd. Clutch är verkligen en favorit. Kameran sitter säkert i handen och remmen är lätt att justera.

Jag har kompletterat med några extra plattor. De är som sagts Arca-kompatibla men vissa kan också moddas (man skruvar på ett par "miniskenor") så att de passar Manfrotto RC-2. Jag har också kompletterat Capture Pro med ett par extralånga skruvar (99 spänn) eftersom jag snabbt insåg att de medföljande skruvarna var lite för korta för att fästet skulle kunna sitta på ganska välstoppade ryggsäcksremmar.

Tanken är att jag ska ha en snabbplatta på alla mina kameror (har Manfrottostativ) och sedan utnyttja flexibiliteten med hela systemet. Nästa inköp kommer därför att bli en Slide som kommer att ersätta min Black Rapid. BR-remmen är iofs helt ok men det har stört mig som attan att jag varit tvungen att skruva loss den när jag ska sätta kameran på stativ.

Slide finns ju dessutom numera i några chica färger..... ;-)

Leash och slide.

Jag har leash till min x100s och slide till min X-T1. Jag gillar starkt att man kan fästa en snabbfäste på stativplattan. Det är därför jag köpt den. Jag har numera 3 snabbfästen i fäst på kameran jämt. Fördelen med fästen på stativplattan är att det medför att kameran och objektivet vinklas nedåt och ligger tätt intill ryggen. Utmärkt skydd till objektivet och mycket bekväm. För övrigt så är remmar extremt bekväm och avlastar bra eftersom den är så bred.
Leash skulle jag bara rekommendera till kameror i x100s storlek.

Jag har Cuff (sitter permanent på min Olympus PL7), Clutch (permanent på Olympus E-M1) och Capture Pro som sitter lite varsomhelst på bältet, ryggsäcksremmar m.m. Produkterna är välgenomtänkta och jag är mycket nöjd. Clutch är verkligen en favorit. Kameran sitter säkert i handen och remmen är lätt att justera.

Jag har kompletterat med några extra plattor. De är som sagts Arca-kompatibla men vissa kan också moddas (man skruvar på ett par "miniskenor") så att de passar Manfrotto RC-2. Jag har också kompletterat Capture Pro med ett par extralånga skruvar (99 spänn) eftersom jag snabbt insåg att de medföljande skruvarna var lite för korta för att fästet skulle kunna sitta på ganska välstoppade ryggsäcksremmar.

Tanken är att jag ska ha en snabbplatta på alla mina kameror (har Manfrottostativ) och sedan utnyttja flexibiliteten med hela systemet. Nästa inköp kommer därför att bli en Slide som kommer att ersätta min Black Rapid. BR-remmen är iofs helt ok men det har stört mig som attan att jag varit tvungen att skruva loss den när jag ska sätta kameran på stativ.

Slide finns ju dessutom numera i några chica färger..... ;-)

Tror du att jag behöver komplettera Capture Pro med de extra skruvarna om jag har min Lowepro flipside 400 eller har du extra tjocka ryggsäcksremmar?

Jag har slide och den är hur bra som helst. Lite stel och inte lika bekväm som neoprene men fördelarna överväger utan tvekan.
Har en capture pro också men den är jag lite besviken över. Funderar säkert bra med mindre kamerahus med små gluggar. En d7000 med vertikalgrepp eller objektiv som väger mer än 3-400g blir väldigt vingligt i fästet - inte så att man tror att det ska trilla av men slängandet blir obekvämt oavsett om den sitter i bältet eller på ryggsäcksremmen.

Tror du att jag behöver komplettera Capture Pro med de extra skruvarna om jag har min Lowepro flipside 400 eller har du extra tjocka ryggsäcksremmar?

Svårt att svara på. Rådet är nog ändå att satsa på ett par långskruvar från början. Då behöver du inte stå där och trilskas OM du vill sätta Capture Pro på något tjockare. Kostnaden, 99 spänn, är ju trots allt försumbar.

Jag har slide och den är hur bra som helst. Lite stel och inte lika bekväm som neoprene men fördelarna överväger utan tvekan.
Har en capture pro också men den är jag lite besviken över. Funderar säkert bra med mindre kamerahus med små gluggar. En d7000 med vertikalgrepp eller objektiv som väger mer än 3-400g blir väldigt vingligt i fästet - inte så att man tror att det ska trilla av men slängandet blir obekvämt oavsett om den sitter i bältet eller på ryggsäcksremmen.

Kan hålla med till en del. Jag har också D7000 med batterigrepp. Kränger jag sedan på ett 12-24 eller ett 70-300 så blir det en rejäl pjäs som hänger och dinglar. Men det fungerar ganska schysst ändå tycker jag. Man går kanske inte en hel fjälltur eller andra längre sträckor med kameran i klämman hela tiden utan mer kortare stunder.
Dock, mina avsevärt mindre och lättare Olympuskameror (E-M5 och E-M1) känns behagligare att bära med klämman. Helt klart.

Är det ens någon idé att skaffa Capture Pro om man har ett 1D hus & vill ha 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 monterat?
Det blir ju runt 2,5-3kg & jag skulle ju vilja hänga kameran i bärremmen på ryggan, någon som har provat...

Om det skulle funka hyfsat så är jag i så fall sugen på att även montera en Capture Pro på min monopod, det verkar ju väldigt smidigt.

Någon som har testat & vill dela med sig av sina erfarenheter? =)

Är det ens någon idé att skaffa Capture Pro om man har ett 1D hus & vill ha 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 monterat?
Det blir ju runt 2,5-3kg & jag skulle ju vilja hänga kameran i bärremmen på ryggan, någon som har provat...

Om det skulle funka hyfsat så är jag i så fall sugen på att även montera en Capture Pro på min monopod, det verkar ju väldigt smidigt.

Enligt Peak design är Capture Pro testade med 90 kg belastning. Och ankarfästena man fäster remmarna med skall klara 45 kg.

Vertikalgrepp är mer problematiskt än stora gluggar. Har provat med 70-200/2.8 i bältet utan vertikalgrepp och det funkar väl en kortare stund... Men det drar ner brallorna om man inte drar åt skärpet hårt och då är det obekvämt av det skälet. Sätter jag samma grejer i bärremmen till en ryggsäck så är det drygt två kilo snedbelastning. Prova att tejpa fast en full Coca-Cola PET-flaska var som helst så inser man snabbt att det inte är fästet som är problemet utan snarare hela idén att försöka placera en tung stor klump nånstans

Det är precis som du skriver Filip. Att hänga en stor klump på den ena axelremmen till en ryggsäck är egentligen bara en lösning för kortare stunder. Jag håller på att experimentera med att byta ut "bröstremmen" på min stora ryggsäck till en som är bredare än originalet. Tanken är sedan att sätta klämman på den remmen. Då får jag kameran mitt på bröstet och vikten fördelas på båda axlarna.

Då tror jag att det kan fungera för längre turer.

Nu har jag ju mest tänkt att ha kameran i fästet på ryggsäcken under kortare förflyttningar då jag vill ha båda händerna fria utan att behöva packa ner kameran i ryggsäcken, dock så verkar ju Leaflets idé klockren!!(så den snor jag rakt av...)
Så nu blir det till att beställa Capture Pro & börja fundera på en ny bröstrem... =)

Jag är jäkligt nöjd med mina Peak Design-prylar.

Jag blev faktiskt lite förvånad hur väl en D800 med 70-300 objektiv fungerade att bära på bröstet. Största problemet är att den är något i vägen men jag föredrar helt klart att ha den där, förhållandevis stabilt, än hängandes för att ta sig fram mellan stenar när naturen är lite besvärligare.

Skaffade även en leash, den fungerar till en tyngre kamera men är helt klart bäst lämpad till en mindre (har den framförallt till Fuji X-Pro 1). Skaffade även en Slide när den släpptes som är riktigt bekväm och klart mycket smidigare än jag förväntade mig. Det är verkligen lika lätt som i reklamen att justera längden.

Det jag gillar bäst med remmarna är att de är så smidiga. Både gällande fastsättning på kameran men även förvaringsmässigt. Slide och Cuff tar verkligen ingen plats alls och är bara att slänga ner i fickan då de inte används. Cuff har jag iof i princip slutat använda så jag börjat lita på mina händer men bekväm säkerhet att ha under längre promenader med kameran i handen.

Är i stort behov av att köpa en ny kamerarem till mina två Nikonkameror, D7000 samt D750. Jag har svag rygg och nacke och behöver en bekväm rem. Jag har varierande kameraväskor och senaste tillskottet är en ryggsäck, Lowepro Flipside 400. Jag vill dock ha möjlighet att ha kameran framme utan att få ont när jag bär den. Jag gillar inte att fästa remmen i stativfästet då jag har läst om många olyckor och då går Black Rapids rem bort som annars får bra kritik.

Var ute efter lite samma sak för min D750.

Skaffade Nikons egna variant (gjord av BlackRapid). Det är en säkrare version av BlackRapid Sport. På original BlackRapid så kan dels skruven till karbinhaken skruvas upp, och dels så kan i värsta fall fästet i stativfästet skruva upp sig. Bägge är dock extremt ovanligt. Det som är bra med Nikons variant är att de har för säkerhets skull löst bägge dessa ovanliga problem.

Gällande skruven som låser karbinhaken så den inte kan öppna sig, så följer ett låsskydd med som man "fäller över den". Skyddar dessutom kameran emot repor om karbinhaken skulle skava emot.

Gällande fästet som skruvas in i stativfästet så har de med en extra fångstrem som säkerhet. Den Sitter i det ordinarie kameraremfästet till vänster på kameran, och fäst sedan i karbinhaken. Skulle då emot förmodan man inte ha koll på att fästet stitter ordentligt iskruvat i kamerafästet och den lossnar, så dimper inte kameran i backen, utan fångas kvar med den extra remmen.

Med detta upplägg som Nikon har så känns det 100% säkert, och är inte det minsta orolig. Snarare så känns den rem som följer med som standard med kameran som mer osäker och klen i jämförelse.

Fungerar även hur bra som helst rent praktiskt, och är extremt nöjd med både nacke och rygg sedan jag bytte till denna.

För mer information så har jag lagt upp den i Fotosidans prylbas:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=25051

Jag gillar tanken på att jag snabbt kan skifta kameraremmen mellan kamerorna och att jag inte är beroende av att fästa remmen i stativfästet.
.

Det finns flera praktiska lösningar på även detta. Speciellt om du kör med ett snabbfäste som Manfrotto RC2 eller ett som är kompatibelt med Arca-Swiss.

The everyday messenger

På tal om Peak Design..

Jag har använt ett gäng Peak Design-prylar ett tag ett tag och jag är jäkligt nöjd. Jag håller nu på att fundera på en ny väska och jag kikar lite på Peak Design. Jag köpte iof precis en Lowepro Urban Reporter men har kvar öppet köp på den. Storleken är rätt men jag inser att de där kardborredelarna är helt värdelösa på den här typen av väska när det är tänkt att man ska ha saker i lager. Peak Designs lösning ser jäkligt smidig ut när man bara viker upp dom för att komma lägre.

Är det någon som testat?

På tal om Peak Design..

Jag har använt ett gäng Peak Design-prylar ett tag ett tag och jag är jäkligt nöjd. Jag håller nu på att fundera på en ny väska och jag kikar lite på Peak Design. Jag köpte iof precis en Lowepro Urban Reporter men har kvar öppet köp på den. Storleken är rätt men jag inser att de där kardborredelarna är helt värdelösa på den här typen av väska när det är tänkt att man ska ha saker i lager. Peak Designs lösning ser jäkligt smidig ut när man bara viker upp dom för att komma lägre.

Är det någon som testat?

Jag köpte faktiskt just den väskan tidigare i veckan genom Cyberphoto som hade ett nattligt erbjudande med 30% på alla Peak designs produkter. Köper du den nu genom samma affär får du en kamerarem på köpet vilket inte heller är en dålig kampanj. Jag har fått hem väskan men dock inte hunnit testa den än. Jag kan återkomma när jag har lite mer erfarenheter av den.

Jag kan svara på den själv nu ifall någon är intresserad. Jag lämnade tillbaks den första väskan och letade vidare. Hittade Peakdesigns väska på Scandinavian photo och verkade bra i butiken, lätt och bra storlek. Egentligen lite större än vad jag letade efter men tog den ändå.

Efter en vecka är mitt betyg högt. De interna avdelningarna fungerar och det är den första väska jag set där det faktiskt fungerar hyggligt att ha saker i lager. Storleken är väldigt anpassningsbar, jag bär smidigt omkring på två spegellösa system men jag kan även utan större bekymmer få ner min D800.

Klart bäst är att man kommer åt innehållet i väskan genom en dragkedja på toppen jäkligt smidigt och remmen. Mjuk och bekväm, otroligt smidigt att ändra längd på remmen och jag har upptäckt att jag gör det ganska ofta beroende på om jag ska promenera en bit eller om jag vill komma åt innehållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar