Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker en riktigt bra normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

JosefinBL

Ny medlem
Jag har precis köpt en Nikon D300s och har inte råd att köpa ett dyrt objektiv. Vill köpa en normalzoom som ger skarpa bilder och som gärna är ljuskänsligt.

Dessa har jag tittat extra mycket på:

Tamron AF SP 17-50/2,8
Tamron AF SP 28-75/2,8
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6

Ni får gärna kommentera vilken som ni tror är den bästa normalzoomen av dessa. Har googlat och googlat men man läser plus och minus för alla tre och blir bara förvirrad.

Hoppas jag får mångas åsikter. :)

Tack på förhand!

/Josefin

Jag har en Tamron 17-50/2,8 och jag tycker den funkar kanon och den har gott rykte också! Tyvärr har jag inte testat någon av de andra.

Nu har den ju kommit med inbyggd motor och en version med VR också!

Jag skulle inte ha valt 16-85 pga ljusstyrkan, det känns verkligen inte som att något ljussvagare än 2,8 verkar vettigt. 28-75 skule jag inte ha valt eftersom den har så lite vidvinkel, något jag skulle ha svårt att klara mig utan.

Om du kan hitta en begagnad Tamron 17-50 utan inbyggd motor är det ett bra köp. Annars skulle jag gå på Nikon 16-85.
28-75 är väl inte riktigt en normalzoom på DX-kameror, utan går från normal till kort tele och inte från normal +- litegrann. Annars är det samma där, att autofokusen inte är så kul med den inbyggda motorn...
Så behöver du inte ljusstyrkan är 16-85:an bästa valet, IMO. Den är skarp och bra, fokuserar snabbt och säkert och har ett väldigt användbart zoomomfång.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto