Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker en mångsidig kamera, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolle90

Medlem
Tjenare gänget
Jag går i tankarna om att skaffa en systemkamera. Det är nog 13år sedan jag sålde min Nikon D300 och det verkar ju onekligen hänt en del sedan dess..

Användningsområde:
* "Action-kamera" - fotografera och filma rörliga mål så som mountainbikes och motorcyklar.
* Produktfotografering i hemmasnickrad studio
* Jag vill gärna ha tillgång till ett stort utbud av tillbehör (Objektiv)
* Väderbeständig.
* Budget 6-16k isch.

Osäker på vad som gäller numera. spegellös eller dslr, fullformat eller aps-c

Jag har kollat runder lite och rent spontant så är väll Sony A7R ii intressant?, även Fujifilm x-t30 men denna är ju inte väderbeständig...
xt-4 verkar ju med riktigt bra, men nu börjar det springa iväg i pengar :)
Tanken är nog att hitta något begagnat.

Ville nog satsa på en xt-4. Använde en kort period en Sony A7Rll och tyckte inte auto-focusen var jättebra, speciellt inomhus i lågt ljus så kanske inte den bästa action-camera. Använder en Sony A6400 och den har mycket bra auto-focus men nog inte så väderbeständig som Fuji xt-4. Om du kan klara dig med APS-C så är dom nya kamerorna (xt-4, A6400) mycket bra. Mycket bättre IQ än din Nikon D300. Om du gillar att dra i spakarna och behöver efterarbete bilderna mycket så är det fullformat som gäller - fast dyrt och ofta större och tyngre. En annan möjlighet är Canons äldre sportskameror som 1D serien.

Vad som "gäller" beror helt på dina egna behov och önskemål. Spegellös är ju dock framtiden och DSLR's har ju i stort sett dött ut.

X-T4 är absolut en mycket bra kamera som möter dina krav och Fuji har ju dessutom väldigt fina objektiv. Vill du ha nåt billigare så kan du ju annars kolla på X-T3. Det som främst skiljer mellan X-T3 och X-T4 är att X-T4 har IBIS, ett nytt bättre batteri och fullt artikulerande skärm.

Är ditt maxpris bara för kamerahuset eller inklusive objektiv?

Alt 1: För 16k skulle du kunna få en Olympus EM1 MKII + 40-150/2.8 som blir en väldigt bra kombo för den typen av actionfoto du pratar om. Du kan få extrem hastighet för väldigt låg peng. Tror den maxar ut på 60 bilder/sekund med fixerat AF samt har Pro-Capture som innebär att kameran buffrar bilder och sedan sparar retroaktivt från när slutaren trycks av. M43 linser finns gott om begagnat till bra priser. Nackdelen är sämre prestanda på höga ISO. EM1 är bland det bäst vädertätade du kan hitta. Min EM1 har varit täckt med is-slask hur många gånger som helst utan att strula. Skulle jag tappa det i en dypöl skulle jag förmodligen inte dra mig för att spola av huset under en kran (det låga priset för ett hus är inte heller fel om man vill kunna slita hårt på det).

Alt 2: XT-4. Lite dyrare alternativ. Finns mycket begagnat optik till bra priser.

Alt 3: D750 tycker jag är väldigt prisvärd begagnat och tillsammans med Nikkor 200-500/5,6 riktigt trevlig. Du borde kunna hitta kombinationen för under 15000. Det är ju inte någon utpräglad actionkamera avseende bilder per sekund (tror det klarar 5,5 eller 6,5 b/sek.) Men den kombinationen är inte vädertätad.

Alt4: Om du har små händer Fujifilm X-S10. Mångsidig till mycket lägre pris än X-T4.

Jag har tyvärr ingen relation till Sony då jag inte gillar ergonomin. Behöver du högupplöst sensor? Jag har för mig att de tidiga A7R modellerna slukar batterier. Och endast 5 bilder/sekund. Bifogar en annons på en begagnad A7RII som säljs med 15! st batterier! :) (och 4 laddare)

Senast ändrad:
Fujifilm har ju en cash back kampanj på X-T4an just nu, där man få tillbaka 2000kr..

hur som helst så hamnar man över 20 000kr vilket är över min budget (budgeten är satt för att det inte ska spåra ut, tekniskt sett så har jag råd)

men om vi leker med tanken, där finns tre alternativ
* Fujifilm X-T4 + XF 16-80/4,0 OIS R WR = 24 000kr (Minus 2000kr)
* Fujifilm X-T4 + XF 18-55/2,8-4,0 R LM OIS = 23 000kr (Minus 2000kr
* (Begagnad/demo) Fujifilm X-T4 + Fujifilm Fujinon XF 27/2,8 = 19 000kr

Vilken hade ni valt och varför?

Tjenare gänget
Jag går i tankarna om att skaffa en systemkamera. Det är nog 13år sedan jag sålde min Nikon D300 och det verkar ju onekligen hänt en del sedan dess..

Användningsområde:
* "Action-kamera" - fotografera och filma rörliga mål så som mountainbikes och motorcyklar.
* Produktfotografering i hemmasnickrad studio
* Jag vill gärna ha tillgång till ett stort utbud av tillbehör (Objektiv)
* Väderbeständig.
* Budget 6-16k isch.

Osäker på vad som gäller numera. spegellös eller dslr, fullformat eller aps-c

Jag har kollat runder lite och rent spontant så är väll Sony A7R ii intressant?, även Fujifilm x-t30 men denna är ju inte väderbeständig...
xt-4 verkar ju med riktigt bra, men nu börjar det springa iväg i pengar :)
Tanken är nog att hitta något begagnat.

Jag skulle nog satsa på en begagnad nikon d500 eller d7500. Då dom är överlägsna alla spegellösa modeller i din budget. Och till den en 70-200 vr2. Hela det kittet går nog att hitta mellan 14-18k.
Jag har haft båda dessa och jag kan skriva under på att de är dom bästa som (i din budget) finns sett till af om man klarar sig utan ”ögonföljande” af.
Till ditt ändamål är dom kamerorna dom bästa som finns i din budget. Speciellt d500 som har 153 af-punkter större buffert och 10b/s vid serietagning. D7500 har 51 punkter och 8 b/s men har lika snabb motivföljning vid användande av klustret i mitten.
Lycka till med ditt kameraval / Johan

Jag har haft många kameror under många år. Numera, sedan 15+ år har jag landat i Fujifilms system. Xpro1, Xpro2 och idag XT4. Fantastisk kamera och dito objektiv (18, 35, 60 och 90 mm).

Jag har haft många kameror under många år. Numera, sedan 15+ år har jag landat i Fujifilms system. Xpro1, Xpro2 och idag XT4. Fantastisk kamera och dito objektiv (18, 35, 60 och 90 mm).
Att du skulle ha haft X-systemet över fem år före det lanserades i sin initialt ganska buggiga och sega form ter sig mindre sannolikt.

Men förutom att Fujifilm envisas med sina X-transsensorer hade jag nog hellre haft en rimligt ny X-kamera hellre än någon halvtrög äldre Sony A-modell med småbildssensor.

Frågan är vad man prioriterar. Att spegelreflexerna skulle vara avlidna, som det skrivs i ett annat inlägg, har det hetat väldigt länge. Helt uppenbart är att de allra senaste åren har de dominerande spegelreflextillverkarna Canon och Nikon styrt om utvecklingspengarna till spegellösa kameror. Det gör dock inte att det inte fortfarande säljs en hel del spegelreflexkameror och inte heller att de kommer att rasa ihop imorgon. Särskilt de nyare objektiven fungerar bra på tillverkarnas egna adaptrar (om man sedan köper en spegellös), även om det förstås finns nya spännande objektiv direkt till dessa fattningar också.

Frågan är som sagt vad man prioriterar mest, vilket inte är helt uppenbart utifrån tråden. Man kan få väldigt mycket kamera med en begagnad spegelreflex, särskilt om inte är intresserad av att filma i någon större utsträckning och det finns massor med objektiv till Canon och Nikon på begagnatmarknaden.

En sak man bör komma ihåg om man tittar på äldre spegellösa kameror är att de elektroniska sökarna då i en hel del fall är väsentligt mycket sämre. Detta fenomen finns inte på samma sätt med spegelreflexer, även om t ex D850 har en bättre sökare än D700 om man tittar lite mer noga. Den stora skillnaden är dock där istället en fråga om var i modellprogrammet kameran befann sig när den var ny, plus att APS-C har mindre sökare än småbild av rent fysiska skäl.

Senast ändrad:
Det finns ju flera kameror (från olika tillverkare) som skulle kunna funka. Jag skulle nog rekommendera, precis som Simon Karlsson, att kolla på en begagnad Olympus E-M1 Mark II. Bland de bästa vädertätningarna på marknaden, väldigt snabb, och du kan få tag på fantastiska (vädertätade) objektiv. Kamera + 1 bra objektiv (t.ex. 12-100 F4 PRO eller 40-150 F2.8 PRO) borde du kunna hitta för ca 15.000.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar