Jag var också inbokad på Nikons fotoresa till Galapagosöarna!
Har precis fått information från Nikon, som klargör att resan är inställd.
Under veckan har jag blivit invaggad i tron att Nikon skulle försöka lösa problemet, som de försatt oss, Nikons kunder, i , genom grov försumlighet vid deras val av researrangör.
Jag fick en erbjudande från Nikon, via ett personlig mail, att deltaga i denna resa, arrangerad av Nikon, tillsammans med Travel Logic, som valts ut av Nikon för traditionellt researrangemang. Det var frågan om en fotografisk expedition arrangerad av Nikon, som skulle ställa upp med den erfarna fotografen Peter Eriksson, som skulle ledsaga alla deltagarna för att få ut det mesta möjliga av resan (citat från Nikons brev!). Dessutom skulle vi få välja ut och testa olika Nikon produkter. Motivet för min bokning! Detta är en typisk paketresa, där Nikon står för initiativet och den sk ”turist tjänsten”, dvs evenemang på resmålet. Travel Logic står för transport etc.. Nikon har valt en mycket liten researrangör, som de utnyttjat tidigare, för uppdraget, men uppenbarligen inte genomskådat att företaget var konkursmässiga redan förra året och som dessutom i sin egen webinformation påstår att det ställt resegarantier till Kammarkollegiet enligt gällande bestämmelser för paketresor, vilket inte var sant. Jag, som Nikon kund, hade dock ingen anledning att ifrågasätta Nikons upplägg. Jag upplever att Nikon därmed har försatt oss resenärer in denna situation, där vi dels blivit blåsta på en fantastisk resa dels kommer att förlora mycket pengar. Det är för mig fullständigt ofattbart att Nikon, som jag trodde, ett seriöst stort företag kan gör på detta viset mot sina kunder. Nikons medverkans ansvar för resan måste nog prövas rättsligt!! I mina ögon var Nikon huvudansvarig för arrangemanget; ”Res med Nikon till Galapagosöarna”, rubriken på mailet jag fick från dem i januari.
Erik