Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker anmälda till Nikons fotoresa till Galapagosöarna

Produkter
(logga in för att koppla)

haija

Medlem
Jag är anmäld till Nikons fotoresa till Galapagosöarna med avresa i oktober i år. Resan kommer sannolikt att bli inställd då resebyrån Travel Logic Nordic AB har gått i konkurs. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som är bokade på samma resa för att gemensamt kunna hitta sätt att ta hantera den situation vi nu hamnat i.

Vänligen maila dina kontaktuppgifter till mig på [email protected].
 
Är själv inte anmäld, men känner till erbjudandet som Nikon gick ut med för ett tag sedan. Har ni varit i kontakt med Nikon själva? Vad säger dom? Är det inte Nikon som har ansvaret gentemot de bokade eller måste verkligen var och en ta detta med resebyrån?

Hur som haver, jäkligt trist med den uppkomna situationen....

/Oscar, allmänt nyfiken...
 
Den information som vi resenärer fått av nikon är att var och en måste ta upp sina krav enskilt med resebyrån då nikon verkar frånskriva sig allt ansvar vad gäller resans arrangemang och kostnader.
Då påtalar att under de fotoresor som faktiskt brukar kallas fotoresa med Nikon har de aldrig tagit rollen som researrangör utan bidragit med fotoutrustning och expertkunskaper. Därför vill de inte kännas vid ansvar i det här fallet då resebyrån som de givit uppdraget att arrangera resan gått i konkurs.
 
Mycket trist! Jag hoppas verkligen också att det löser sig så ni får åka till dessa underbara öar.

En undran: vad jag kan se har företaget en resegaranti, så förhoppningsvis bör ni väl kunna få era pengar tillbaka åtminstone?

/Tine, Galapoholic
 
Resegarantin har inte medel att ge tillbaks mer än småpengar i sammanhanget. Resebyrån har inte ställt tillräckliga medel till förfogande. Resebyrån har alltså inte satt av den summa, som kammarkollegiet ställt krav på, och som de själva har utlovat på sin hemsida.

/Göran
 
Den information som vi resenärer fått av nikon är att var och en måste ta upp sina krav enskilt med resebyrån då nikon verkar frånskriva sig allt ansvar vad gäller resans arrangemang och kostnader.
Då påtalar att under de fotoresor som faktiskt brukar kallas fotoresa med Nikon har de aldrig tagit rollen som researrangör utan bidragit med fotoutrustning och expertkunskaper. Därför vill de inte kännas vid ansvar i det här fallet då resebyrån som de givit uppdraget att arrangera resan gått i konkurs.

Hmmm... var lite rädd för det. Har under åren fått info/erbjudande från Nikon om diverse olika foto-resor med Nikon, vilket oxå presenteras på så vis att man lätt får (den felaktiga) uppfattningen att resan verkligen sker i Nikons regi med allt vad det innebär. Faktiskt lite små-irriterande när man glider lite på sanningen... Förvisso inga fel som har begåtts av Nikon, men inte heller särskilt snyggt gjort när dylika situationer uppkommer.

Slår mig just, undrar hur Nikon-folket själva som var engagerade i denna resa agerar gentemot resebyrån? Är det samma villkor för dom tro? Finns det månne någon sorts affärs-deal mellan Nikon och resebyrån vid ett dylikt arrangemang som reglerar inställd resa pga konken?

Bara några lösa tankar...

/Oscar
 
Jag var också inbokad på Nikons fotoresa till Galapagosöarna!
Har precis fått information från Nikon, som klargör att resan är inställd.
Under veckan har jag blivit invaggad i tron att Nikon skulle försöka lösa problemet, som de försatt oss, Nikons kunder, i , genom grov försumlighet vid deras val av researrangör.
Jag fick en erbjudande från Nikon, via ett personlig mail, att deltaga i denna resa, arrangerad av Nikon, tillsammans med Travel Logic, som valts ut av Nikon för traditionellt researrangemang. Det var frågan om en fotografisk expedition arrangerad av Nikon, som skulle ställa upp med den erfarna fotografen Peter Eriksson, som skulle ledsaga alla deltagarna för att få ut det mesta möjliga av resan (citat från Nikons brev!). Dessutom skulle vi få välja ut och testa olika Nikon produkter. Motivet för min bokning! Detta är en typisk paketresa, där Nikon står för initiativet och den sk ”turist tjänsten”, dvs evenemang på resmålet. Travel Logic står för transport etc.. Nikon har valt en mycket liten researrangör, som de utnyttjat tidigare, för uppdraget, men uppenbarligen inte genomskådat att företaget var konkursmässiga redan förra året och som dessutom i sin egen webinformation påstår att det ställt resegarantier till Kammarkollegiet enligt gällande bestämmelser för paketresor, vilket inte var sant. Jag, som Nikon kund, hade dock ingen anledning att ifrågasätta Nikons upplägg. Jag upplever att Nikon därmed har försatt oss resenärer in denna situation, där vi dels blivit blåsta på en fantastisk resa dels kommer att förlora mycket pengar. Det är för mig fullständigt ofattbart att Nikon, som jag trodde, ett seriöst stort företag kan gör på detta viset mot sina kunder. Nikons medverkans ansvar för resan måste nog prövas rättsligt!! I mina ögon var Nikon huvudansvarig för arrangemanget; ”Res med Nikon till Galapagosöarna”, rubriken på mailet jag fick från dem i januari.
Erik
 
Ny tråd på detta ämne

Uppskattar att så många visat intresse för denna frågan. Inlägget var dock enbart avsett att söka andra anmälda till resan.

Givetvis är vi intresserade av diskutera det inträffade och höra andras syn och idéer. Har därför skapat en ny tråd på ämnet där jag har beskrivit min syn på konkursen och Nikons ansvar och agerande. Har också bifogat kopior på kommunikationen från Nikon.

Välkommen överför att fortsätta diskussionen på den nya tråden!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1970564#post1970564
 
Jo, det var även min ambition. De två första delbetalningarna gjorde jag via kort, men sedan fick jag en begäran från Travel Logic att betala via bankgiro eller banköverföring, för de hade fått förhöjda avgifter från kreditgivarna. Se nedan (kopia av e-mail 2013-06-18)! Det var nog inte hela sanningen. Nu vet jag nämnligen, via Konkursförvaltaren, att Travel Logic inte fick några pengar av kreditkortsföretagen med mindre än att det kunde ställa upp en viss garanti, vilket de ej kunde. Således hindrade de mig att få det skyddet du nämnde på de resterande 23.000 kr.
Erik

Kopia av TL's e-mail;

Hej Nikonresenär!

Som en del säkert känner till vid det här laget så har vi fått nya villkor från vår kortinlösare som innebär att de i princip fördubblar kostnaden för oss att ta emot kortbetalningar. Efter en (längre) tids förhandlingar har vi fortfarande inte lyckats nå en överenskommelse.

De nya kostnaderna innebär att vi får betala drygt 40% av vår förtjänst till kortinlösaren, och som alla säkert förstår så är detta såväl helt oacceptabelt som ohållbart för oss att gå med på. Detta innebär att vi i dagsläget och inom överskådlig framtid dessvärre inte kan hantera kortbetalningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.