Annons

Sökarstorlek D70s vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders.Student

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja veta om skillnaden i sökarstorleken mellan d70s och 20d är tillräckligt för att det ska vara värt att välja 20d framför d70s. Större sökare är viktigt för mig.
Jag har sett sökaren på d70s men inte den som finns på 20d.

Mvh Anders

Vill du verkligen veta så knalla in i en butik och jämför direkt.

D70 har ju 95% täckning och 0.75x förstoring.
20D har ju 95% täckning och 0.9x förstoring.

Dock är sensorn i 20D lite mindre, så det utjämntar lite, sedan är det också skillnad på ljusheten vilket kan spela in. Personligen upplever jag sökaren i 20D som bättre än den i D70, dock är den i D200 bättre än båda.

Men jag vill inte säga att enbart sökaren är motivation för priset, därimot finns det en hel del andra saker som kan motivera det om det är saker som du använder. Det är ju två kameror ur olika segment dessutom.

Tack för det snabba svaret.
Köer för D200 är väldigt långa.
Problemet är att jag inte hittar någon butik här i närheten som har 20d.

/Mvh Anders

Jag har inte upplevt skillnaden som stor när jag tittat i sökaren på 20D, men en liten fördel till 20D finns det.
Jag upplever den dock inte så stor att jag skulle välja kamera utifrån det. Det är ett extra plus i kanten för 20D, typ.
Då finns det ju andra saker som är viktigare att titta på, IMO.

Du kommer se skillnad på sökaren mellan 20d och D70 tro mig! D70 sökare är dessutom något mörkare.
Missförstå mig inte D70 är en bra kamera men har en värdelös sokare.

Nome Nescio skrev:
Om nu sökaren är viktigt så ta en titt på KM D7D, i särklass den bästa sökaren för Dslr i detta prissegment.

Den var nära att jag beställde D7D. Någon dag innan kom nyheten om KMs nedläggning.
Lite dålig stil av KM att inte förvarna om sådant.
Och så vet man inte heller Sony tänker göra.
Annars en mycket fin sökare.

Går det att se skärpedjupet med 20D och D70?

Jag sålde min D70 och köpte en D2H just för sökarens skull. Ett enormt lyft med avséende på funktion vad gäller fokusering. Både vad gäller manuell fokus och bedömning av resultat av kamerans autofocus.

Så är det viktigt för dig med en sökare som du kan se skärpan i, så köp någon av följande:
D200
D2H beg
1D beg
ev D7D

/Erik

Nome Nescio skrev:
Om nu sökaren är viktigt så ta en titt på KM D7D, i särklass den bästa sökaren för Dslr i detta prissegment.
Det som är lite lustigt är att D7D har samma värden för sökaren som 20D, 95% täckning och 0.9x förstoring, dock några extra millimeter i eyepoint, sedan är ju sensorn också större vilket gör sitt till.

Anders.Student skrev:
Den var nära att jag beställde D7D. Någon dag innan kom nyheten om KMs nedläggning.
Lite dålig stil av KM att inte förvarna om sådant.
Och så vet man inte heller Sony tänker göra.
Läser man pressreleasen så står det att KM lägger ner all kameratillverkning utom tillverkningen av DSLR'er och objektiv åt Sony. Och jag tror inte Minolta bara låter Sony lägga ner minoltafattningen eller låta dem Sonifiera allting totalt. D7D blir ju inte en sämre kamera för att Sony tillverkar de efterföljande modellerna.

Citat ur pressreleases.
On the basis of its ongoing selection and concentration, Konica Minolta Group will concentrate on its core business technologies field and its strategic optics and display devices field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006. At the same time, Konica Minolta PI will partially transfer certain assets related to digital SLR cameras to Sony.

*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar