Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökare vs Display

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej!

Är inne på att byta från min "kompaktkamera" (Oly 7070) till SLR och har lite funderingar runt att ta kort i sökaren mot att använda displayen.

Vore kul att höra ifrån både de som har kört bägge systemen samt de som bara har kört SLR-sökare. Skriv några rader vad du upplever som för och nackdelar med din SLR sökare antingen vs en display eller bara rent generellt.

Hur svårt är det att se i sökaren med mask?
Inte alls, ganska, väldigt osv...

Jag har endast använt SLR på land och display både på land och uv.
Jag har alltså aldrig använt SLR-sökare UV. Bara sk dumma sökare på kompaktkameror och MMII.

OBS, när jag skriver sökare (SLR-sökare osv) menar jag en riktig spegelreflex sökare. Inte en elektronisk sökare eller en kompaktkamerasökare (som ju inte ser igenom objektivet).

Så här funderar jag runt ämnet. Kommentera, rätta, hissa, dissa gärna!

[ Display + ]

+ Överlägsen i trånga lägen. Alltså när man helt enkelt inte får plats med huvudet bakom kameran.

+ Väldigt bra att kunna skjuta en bit framför sig när man fotograferar djurliv som är mindre rädd för kamera och mer rädd för dykare. Alltså, man kan sticka fram kameran närmre djuret och fortfarande se hyffsat i sökaren, än man skulle kunna om man var tvungen att vara precis bakom kameran.

+ Mycket lättare att komponera bilden eftersom man kan "zooma" genom att bara flytta fram/tillbaka kameran en aning. Klart meckigare att simma fram/tillbaka.

+ Underlättar för horizontalpositionering. Alltså, ofta behöver man finjustera lutningen, t ex vill man ofta luta mer neråt med huvudet så att man i möjligaste mån undviker att slamma upp och så att man verkligen kommer ner till rätt nivå med objektet. Det kan göras genom att helt enkelt sträcka fram kameran och böja på benen.


[ Display - ]

- Väldigt svårt att se om det blev riktigt skarp.

- Väldigt svårt att köra med manuell fokus.

- Vissa displayer har problem när det är mörkt. Det blir en dåligt uppdaterad mörk bild med få färger.

- Man ser inte skärpedjupet.

- Oanvändbart om man har problem att fokusera på nära håll.


[ SLR Sökare + ]

+ Se "Display -".

+ Lätt att se när skärpan är perfekt. Det ger även möjliget att jobba med manuell fokus. Iof stödjer inte så många objektiv/v-hus manuell fokus, framför allt inte om de har zoom.

+ Man kan se skärpedjupet och får en helt annan möjlighet att jobba med bländaren.



[ SLR Sökare - ]

- Se "Display +".

- Man måste alltid vara precis bakom kameran med allt vad de innebär.
Visserligen så har SLR generellt mkt bättre autofokus vilket gör att man i mkt större utsträckning kan "skjuta ifrån höften" och lita på att den lyckas fokusera (om man nu har lyckats komponera).

- Man kan använda synfelkorrigeringen i sökaren för att finjustera synskärpan. Vissa klarar sig då utan justering i masken.

- Funkar även för långsynta (vilket vi alla blir mer eller mindre vid ca 50+).


Min uppfattning är att SLR-sökarens fördelar övervinner displayens fördelar framför allt för den lite mer krävande fotografen. Men SLR-sökaren är inte bara guld och gröna skogar.


Vad säger ni, är jag ute och cyklar! ;-)


Skall man vänta till SLR kommer med display att ta kort med (som E-330 fast gärna bättre) eller är det så att SLR-sökare är kommer alltid att vara bäst. Eller kanske är det så att SLR-sökare är bäst ofast men i "trängda lägen" vore det suveränt om man även hade haft möjligheten att använda displayen för att ta kort?


/Peter
 
jag kanske kan svara ganska bra på det har kört med komakt kamera ganska länge och har behärskat det hyffsat

nu har jag gått över till SLR
och det jag märker med mig själv är att jag inte är dykare längre utan undervattensfotograf

jag anser(kan ju va fel) att det krävs mycket mer av dig som dykare med SLR, planering på vad du ska fota(olika objektiv) och otroligt mycket mer av din kontroll i vattnet

Jag tycker nog man behöver ha ett gäng dyk under bältet för att köra SLR,typ vad händer i en nödsituation med all extra utrustning odyl

plus en mycket viktig grej värna om revet


största skillnaden som jag ser med de olika är att med kompakten så kan du ha rätt bra koll runt omkring medans SLR så ser du genom sökaren

annars tycker jag inte övergången från LCD till sökare är så svår... men jag måste ändra min palnering av bilderna


mitt tips är att spendera en hel del tid i poolen och nöta med grejer som du tar med dig
rätt tråkigt men man får ha med sig en knäpp parkamrat så man kan skratta lite

Men jag kommer ju inte gå tillbaks till kompakt igen nu när man börjar behärska det mesta
det är ju mycket roligare med SLR sen får man se om resltatet blir bättre :)

Niklas
 
Hej!

Tycker att du själv har tagit fram en bra plus och minuslista. Jag körde själv i 4 år med digital kompakt och lärde mig det mesta om ljussättning, komposition, beteende under vattnet, mm, med den kameran. Det är attans så bekvämt, och med den bildkvalitet som många digitalkompakter har idag så kommer man mycket långt. Jag har själv både publicerat och ställt ut bilder tagna med min gamla Olympus C-4040.

Övergången till systemkamera handlar om dyrare, tyngre och obekvämare utrustning. I gengäld får du optimal kontroll över motivet, försumbar tidsfördröjning när du trycker av, och tillgång till fisheye och telemakro med helt andra optiska prestanda än en kompaktkamera med våta tillsatslinser.

Som sökare valde jag en 45-graders vinkelsökare. Ytterligare en rejäl fördyring och rätt lång inlärning för att sikta rätt vid makro, men oj så bekvämt!

Sedan har ju kameraevolutionen nu nått därhän, att det finns kameror som förenar systemkamerans styrkor med möjligheten att vid behov använda LCD-display. Olympus senaste generation har både SLR-sökare och realtidsdisplay. Kolla in denna möjlighet också, den verkar mycket spännande och med vettig prisbild.

Hälsningvar
 
Ingvar skrev:
Hej!

Som sökare valde jag en 45-graders vinkelsökare. Ytterligare en rejäl fördyring och rätt lång inlärning för att sikta rätt vid makro, men oj så bekvämt!

Sedan har ju kameraevolutionen nu nått därhän, att det finns kameror som förenar systemkamerans styrkor med möjligheten att vid behov använda LCD-display. Olympus senaste generation har både SLR-sökare och realtidsdisplay. Kolla in denna möjlighet också, den verkar mycket spännande och med vettig prisbild.

Hälsningvar

Hej Ingvar!

Jag har prioriterat stor och ljus sökare på de SLR som jag undersöker men en vinkelsökare gör säkert ännu mer susen. Kan du beskriva lite problemen med den? Antar att fördelen är att man får en större bild?

Olympus E330 har ett antal problem som gör den dålig som uv-kamera i svenska vatten. Förutom att dess autofokus bara är sådär (relativt andra moderna SLR) i svåra och mörka förhållanden, så är sökaren lite och mörk och displayen mörk och funkar inte alls i mörka förhållanden (det blir helt grötigt).

Ett annat problem (som jag bara är 99% säker på) är att E330 endast har en elektronisk sökare.
(om det är så -->) Det gör ju att man inte kan använda använda sökaren till det som en sökare är så suverän till (t ex att se skärpan) utan sökaren blir bara en liten display med dess alla nackdelar plus en sökares nackdelar.


/Peter
 
Peter Segerdahl skrev:

Ett annat problem (som jag bara är 99% säker på) är att E330 endast har en elektronisk sökare.
(om det är så -->) Det gör ju att man inte kan använda använda sökaren till det som en sökare är så suverän till (t ex att se skärpan) utan sökaren blir bara en liten display med dess alla nackdelar plus en sökares nackdelar.

Olympus E330 har optisk sökare, se utförlig test på http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/. Själv har jag ingen erfarenhet av den.

Vinkelsökaren har i stort sett bara fördelar. Nackelarna är fr a att den sticker ut, vilket gör huset bökigare att transportera, samt att den kräver litet tillvänjningstid.

/Hälsningvar
 
Ingvar skrev:
Olympus E330 har optisk sökare, se utförlig test på http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/. Själv har jag ingen erfarenhet av den.

Vinkelsökaren har i stort sett bara fördelar. Nackelarna är fr a att den sticker ut, vilket gör huset bökigare att transportera, samt att den kräver litet tillvänjningstid.

/Hälsningvar

dpwreview sågar ju displayen rätt hårt i E-330, mkt därför jag undrar om någon verkligen har testat den (och inte bara i super klart vatten). ;-)

Men jag blev visst lurad i fotoaffären där de sa att E-330 hade elektronisk sökare (batterierna var dock slut så vi kunde inte testa).

Har du vinkelsökaren för att kunna se in i sökaren på lite håll eller för att den förstorar bilden (gör den det?)?

Har du provat: "The Ikelite Super-Eye magnifier provided with the housing offers enhanced viewing while wearing a diving mask."

Kan man ha en sådan i kombination med vinkelsökare?

Vilka hus stödjer vinkelsökare?

Vad heter vinkelsökare på engelska?


/Peter
 
Peter Segerdahl skrev:
Har du vinkelsökaren för att kunna se in i sökaren på lite håll eller för att den förstorar bilden (gör den det?)?

I första hand för att få en bättre arbetsvinkel. Seacams vinkelsökare är även optiskt mycket bra, med en skarp, förstorad sökarbild. Den går att rotera steglöst 360 grader, med snäpp var 90:e grad, så att man känner när man är i rät vinkel.

Peter Segerdahl skrev:
Har du provat: "The Ikelite Super-Eye magnifier provided with the housing offers enhanced viewing while wearing a diving mask."

Nej!

Peter Segerdahl skrev:
Kan man ha en sådan i kombination med vinkelsökare?

Ingen aning...

Peter Segerdahl skrev:
Vilka hus stödjer vinkelsökare?

Jag har inte full koll på detta, men det börjar dyka upp flera alternativ nu. Bl a Hugyfoot har kommit med en vinkelsökare. Kolla på digideep.com och andra UV-fotosajter, där brukar sådana nyheter dyka upp.

Peter Segerdahl skrev:
Vad heter vinkelsökare på engelska?

Seacam skriver: Swivelling 45º sports viewfinder.
The SEACAM S45 sports viewfinder with the comfortable 45° view is a revolutionary development for underwater photography and an inestimable advantage for macro photos. This development which was for the first time carried out for standard viewfinder cameras, enlarges the viewfinder image to almost 1:1 of the picture format. The viewfinder image is intense and brilliant and shows all information at the image edges the right way round. The viewfinder with four lock-in positions at the housing can be swivelled which is very practical for a quick change of horizontal and vertical format. For people who wear glasses, the sports viewfinder can be adjusted to +/- 3 diopters.

Om Hugyfoot kan man läsa på Digideep: Hugyfot has a rotatable and magnifying viewfinder for their housings. The Viewfinder was originally developed by Inon for their X-2 housing. With the 45°viewfinder, you can see whole eyesight with same finder magnification as camera's viewfinder even through mask underwater.
The angled (45)°viewfinder enables me to shoot a subject on a sea floor without the necessity to lay down flat on my belly and all forthcoming dust caused by this action. The 360°rotatable construction also enables me to take low angled vertical shots more easily. Making a composition through the 45° viewfinder is even easier then with the LCD of a P&S camera. One important thing I forgot to mention: the 45° viewfinder is detachable for transport.
A minor disadvantage of the 45° viewfinder is that is hinders the view on the camera’s LCD. It is still possible to see your image almost completely if you look somewhat from below. So far I used the LCD only to have a quick check whether the image is roughly OK, and for this purpose it’s sufficient. But I can imagine that it’s really annoying when you need to make space on your CF card during a dive because you filled it up completely.

När det gäller Seacams vinkelsökare så måste jag lägga till en sak på minussidan: Den skymmer delvis fönstret till LCD-displayen, så man har inte full överblick över bildresultatet. Själv tycker jag dock att man ser tillräckligt för att kunna känna sig säker på resultatet. Histogram och sådant ser man fullt ut. /Hälsningvar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.