Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökare eller display

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej jag har en nikon d 7000. , och tänkte fotografera fyrverkerier, jag har ställt in den i bula läge och sedan tänkt att använda fjärrutlösare, men varför kan man inte använda den i display istället för sökaren, för slår jag om till display läge så blir slutartiden istället 1/30 vad gör jag för fel

Ett sent svar, men jag testade på min kamera. Jag har ingen skillnad mellan sökare och display.

Sätter jag den på M och bulb så visar den bulp. Om jag ställer in för IR fjärr så visar den -- istället, men det är lika för båda.

Nu har jag inte auto-ISO eller liknade på men det borde inte betyda något

Ett sent svar, men jag testade på min kamera. Jag har ingen skillnad mellan sökare och display.

Sätter jag den på M och bulb så visar den bulp. Om jag ställer in för IR fjärr så visar den -- istället, men det är lika för båda.

Nu har jag inte auto-ISO eller liknade på men det borde inte betyda något

Tack för svaret, vet inte om jag förklara fel, men om vi nu struntar i fyrverkerier, och om jag nu vill fotografera i mörker och även använda bulp läge, så vill jag kunna se motivet i displayen istället för i sökaren, . Jag väljer M läge ,sedan mup läge, och då blir det bulp, när jag då slår över till display läge så blir det en annan slutartid, nu har jag nästan bläddrat i sönder bruksanvisningen, så vill ni hjälpa mig från grunden skulle jag bli glad,.
Med vänlig hälsning, Bo

Testade nu även i mup läge, min står kvar i buld läge när jag slår på displayen. Om du sätter en tid typ 10 sekunder istället för bulp, ändrar den sig också när du går över till display. Jag har ofta använt M och display, kanske inte så ofta mup men har aldrig sett något som din. Kanske kan du prova med en reset av kameran

Live view, movie vs photo

Testade på min D4 som har två lägen för live view direkt på spaken, nämligen movie resp. photo. När jag går till Live view movie får jag samma förändring av slutartid som du anger, men om jag istället går till Live view photo så behåller kameran bulb läget. Kanske är något motsvarande för D7000?

Burp...

Läge bula, bulp, buld... Hur mycket nyårschampagne har ni fått i er, egentligen? ;-)

Om tiden blir 1/30 s är det helt säkert för att det inte är live view som används, utan video. Man kan ju av förklarliga skäl inte använda bulb (inte bula eller bulp heller) när man tar videofilmer. Längsta möjliga tid att spendera på en ruta blir då exempelvis 1/30 s, lite beroende på inställningarna.

Ändra till live view, så lär det gå bättre. Fast du får vänta ett år till nu, förstås...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar