Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka projektstöd, vad skriva ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan !

Jag sitter med en riktigt lysande projektidé och behöver fiska (i alla fall försöka) efter medel för att kunna genomföra det.

Jag kikar efter olika former för stöd. Stipendium, fonder etc.

Om jag nu har hittat en fond eller likn.
-Hur menar du att den rent formellt kan och/eller bör se ut ?
-Finns det kanske olika standardformer för detta ?

Jag har sett att en del bidragsgivare konkret förklarar vilka upplysningar de önskar i söknaden. Men många skriver ingenting om detta. Därav min fråga.

MVH Niclas, den ivrige !
 
Skriv enkelt och lättfattat. Finns inga standardformer utan man går efter vad de önskar och anpassar så gott det går till stiftelsens ändamål, men det går ibland att hitta en vinkling även om det ser "fel" ut. Jag har fått fler nej på ansökningar om forskningmedel än jag har kameraexponeringar för att jag inte skrivit enkelt, lite mer populärvetenskapligt. Be en utomstående läsa igenom, och fattar de ändamål/innehåll och inte tröttnat för att brevet är för långt så är det ett gott tecken.
 
Tack för svar !

Jag det ligger nog mycket i det du skriver där. Att vara konkret och intresseväckande scorar nog rättså högt.

Skall snickra ihop ngt så får vi se.

MVH Niclas,
 
Uppföljing

Hur har det gått i jakten med stipendium?
Vart har du börjat?

Är själv på jakt på ekonomiskt bidrag till fotoprojekt och är ute efter nyttiga tips.
 
NJa,, hittade ett bra stället (en fond) att söka projektstöd från men chansen är liten.

Min idé kräver att jag befinner mig på platsen i feburari mot mars. Minst ett par, kanske fyra veckor.
Fonden kräver en konkret budget och jag ser ganska snart att jag inte kommer billigt undan. Behöver ca 25000 för dessa veckor (budget satt till 3-4 veckor).

Förutom pengar till genomförandet så måste pengar också räcka till slutprodukten, i mitt fall en utställning och lite föredrag runt i kring.

Jag känner mig inte mogen att söka pengar för både genomförandet och avslutningen. Blir helt enkelt en ordentlig summa pengar!

Dessutom så måste jag ha ledigt under denna tid och det är möjligen det största problemet.

Det hänger i en tunn tråd för min del, tyvärr.

MVH Niclas,
 
Om det finns några företag/medier som kan vara intresserade av att kopplas med utställningstemat/området, kan du fråga dem om sponsring. Budgeten behöver inte täckas av endast stipendium... utställningen är ju förankrad lokalt, så företag lokalt kan ju även tänkas vara inresserade. Jag skulle prova att skriva en ansökan, och ange en tid på fyra veckor, som senare kan ändras till kortare tid. Utställningskostnad kan anges som "utställning sker i samråd med lokala kulturella intressen". Har du väl genomfört resan så går det nog att få någon att nappa, och/eller göra utställningen enklare(ej så kostsam).

Även om du inte skulle få stipendium, så har du en projektbeskrivning som du kan skicka till andra möjligheter. Det tunga brukar vara att skriva den första beskrivningen, med bra motivering etc. Man brukar komma på förbättringar när man skickat in den... dessutom ska en ansökan inte vara för detaljerad, enlig min mening, uan lätt att ta till sig vid första genomläsning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.