Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka fotoskola....

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
Hej är så att jag går i tankarna att söka mig in på en folkhögskola lr liknande men nu är det så att ja har sökt ett par ggr innan men inte kommint in någonstans! undrar nu om någon har nån mall eller tips på vad och hur man ska skriva sitt personliga brev?? vill plugga igen snälla hjälp! när ja skriver så blir det typ helt stelt och faktamässigt!

Langsor skrev:
Hej är så att jag går i tankarna att söka mig in på en folkhögskola lr liknande men nu är det så att ja har sökt ett par ggr innan men inte kommint in någonstans! undrar nu om någon har nån mall eller tips på vad och hur man ska skriva sitt personliga brev?? vill plugga igen snälla hjälp! när ja skriver så blir det typ helt stelt och faktamässigt!

Har du fått någon motivation från de sökta skolorna, varför du inte kommer in? För det borde dom kunna besvära sig med o lämna!
För är dom kritiska mot ditt, typ kunnande. Så borde du kunna vända kritiken till en fördel, genom att bättra på det som dom slår ner på.
Kan det även vara så att du är för bra / för dålig, för deras kurser?
Vilka utb. har du sökt?
Ilkka

Brevet ÄR lika viktigt som bildkvaliteten!!

---Uppsök skillnaden mellan den Norska folkhögskolan och den svenska, det är värt det innan man söker ngn av dem!!
---Jag har erfarenhet av båda och anser den Norska ligger många steg före...

Jag har också lite viktig inside info, att komma med och tänker jag ge ett viktigt råd:
Lägg stor vikt vid ditt personliga bre till skolan och var extra noga med din motivering varför du behöver/söker det den aktuella skolan erbjuder! bestyrk också vad ni har tänkt att använda utb till, tankar, ideer och kanske reella foto-framtidsdrömmar osv..

Skriv inte brevet precis som om det lika gärna skulle kunna vara skickat till alla skolor, rikta din önskan om en plats mot den individuella skolan!
-------------------------------------------------

Jag har gått tre kreativa år ++ i Norge och valde d pga många inspelande faktorer....Speciellt attraktiv anser jag nog Lofoten FHS att vara. En skola som tar vara på individen och i en komplett fotoarena som jag med säkerhet kan säga är en av europas ABSOLUT bästa skolor inom sitt område och på sin nivå!!!

Här en link till ett inlägg jag skrev under en annan fotoskoletråd....
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16195

Här är linken till ett av europas absolut bääästa fotostudium på sin nivå!!!
http://www.lofoten.fhs.no/

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
ok tackar Ilkka och nicklas för de givande inläggen!!

Ilkka det va en himmla bra ide med att undersöka varför man inte kom in! och nu när jag funderade på det så kom ja facktiskt in på Öytun folkhögskola i alta men va inte ricktigt berädd att flytta så långt och sen viste ja inget om byn eller knappt skolan heller för den delen!

Tackar ännu en gång!

Roligt att läsa era inlägg! Jag tänker också söka till någon folkhögskola till hösten. Så jag är också intresserad av vad man bör tänka på när man ska skriva en ansökan.

Du får mycket gärna berätta om dina erfarenheter Thomas!

Det skulle vara kul om någon som kommit in på nån utbildning kunde berätta vad du hade för tankar och strategier när du sökte in!

Ett dilemma för mig är att jag förmodligen(!) inte kommer att jobba som fotograf i framtiden. Jag utbildar mig nu till fysiker i Lund och jag tänker fortsätta på den banan. Jag är dock i stort behov av ett avbrott i min utbildning! Iofs skulle jag verkligen uppskatta att ha en fotoutbildning. Det vore ju helt underbart om man kunde arbeta som frilandsfotograf på sommrar och annan ledig tid... Hur bör jag egentligen hantera detta i min ansökan? Krävs det att man ska sikta på en karriär innom fotografi för att man ska komma in?

Tacksam för svar!

//Eric

Senast ändrad:
Hejsan.

Jag tror inte att alla folkhögskolor kräver att man planerar att arbeta med foto, men jag är säker på att de prioriterar de som har detta som mål.

Så istället för att nämna att du vill ha ett avbrott i dina andra studier så kan du ju skriva nåt om att du "vill bredda din kompetens" eller "öppna för fler möjligheter".
Jag kom inte in på den fotoskola jag gick första gången jag sökte, men däremot andra gången. Skillnaden låg nog inte i att jag blivit bättre på fotobiten utan snarare att jag var mer angelägen eller motiverad andra gången.

Fast en del i det hela är säkert tur också. Beror ju lite på hur många som söker och hur bra "konkurrenterna" är.

Fotoskolan, Göteborg

Fotoskolan i Göteborg är bra tycker jag! Den är för tillfället en PU utbildning på 3 terminer, men ska bli en KY utbildning på 4 terminer (med praktik) snart.

Vi har mycket bra utrustning bla digitalt, massor med mellanformat (Hbladare), storformat etc. Den är yrkes eller högskoleförberedande. Ett flertal brukar jobba som fotografer eller söka till Fotohögskolan, så det är ganska blandat.

Jag tror att det är långt ifrån alla som jobbar med fotografin efter skolan. Det beror ju mycket på ålder/intresse etc. Jag tror dock inte att det är så bra att skriva i sitt brev att man inte tänker jobba som fotograf, eftersom det i första hand är en yrkesutbildning.

Skolan går mest på bilderna på intagningen, inte så mycket på förkunskaper (fast man måste ha förkunskaper i svartvit fotografering/lab). Ex säger dom att man ska ha foto A och B betyg, men jag har inte gått foto B, utan skaffat mig den kunskapen på egen hand. Personligt brev är nog nästan viktigare, det är alltid viktigt!

Lycka till allihop!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar