Annons

Söka fotojobb i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har tänkt att flytta upp till Göteborg i december och har då funderat på att göra ett seriöst försök att hitta jobb som fotoassistent. Är det någon som vet vilka vägar man ska gå för att söka? Finns det någon anslagstavla där fotografer i behov av assistenter annonserar, typ på YFO här i Malmö? Jag är tacksam för varje tips eftersom det är en okänd värld för mig!! (fotobranschen alltså - inte götet :) )

hälsar
markus

Även Yfo här i Gbg har sådana lappar.

Runt Yfo är det många fotografer som har sina arbetsplatser så börja där.

En bekant till mig var assistent åt Håkan Ludvigsson under några år. Han kanske kan ha några tips.

För inte så länge sedan såg jag att Håkan Ludwigsson sökte ny ass. Lappar finns inbland uppe på RP-lab, i samma byggnad som Håkan huserar i, Sofierogatan 3, Kanoldshuset.

Tack så mycket för svaren - YFO och RP alltså. Jag ska kika där.

Håkan Ludvigsson!?! Det vore minsann nått det!!! Men det vågar man inte ens hoppas på...eller?

hälsar
markus

men kan man leva på att vara foto assistent åt någon, eller måste man ha jobb vid sidan av, och hinner man ha extrajobb om man är assistent?

markus skrev:
Tack så mycket för svaren - YFO och RP alltså. Jag ska kika där.

Håkan Ludvigsson!?! Det vore minsann nått det!!! Men det vågar man inte ens hoppas på...eller?

hälsar
markus

Jag var hos Yfo idag och såg att Ludwigssons assistent slutade i början på augusti så det är nog försent.
Ta med dig egna lappar så du kan sätta upp i alla fall.

Synd på Ludwigsson men men... :-(

Jag vet inte om det går att leva på det. Enligt arbetsförmedlingen kan jag (som inte har a-kassa än) få arbetspraktik och då får jag 320kr om dan (före skatt). Arbetspraktiken kan vara högst 6 mån men då hoppas jag att jag lärt mig tillräckligt mycket för att bli värd att avlöna åtmindstone lite.

Glöm inte att ringa runt också.
Att sätta upp lappar är bara en liten del av marknadsföringen man måste sköta för att bli assistent.

Ring
Sätt upp lappar
Skicka en A4 med info direkt till fotograf
(Skriv upp vad du kan, ditt mobilnummer, om du har körkort och eventuella extrakunskaper som att kunna fickparkera med släp till exempel)
Ring igen med några veckors mellanrum, fråga dock först om det är OK att du gör det.

Ludwigsson hade varit kanon, hos honom får man bra betalt också. Men så är assistenterna där för att jobba ;-)

hinner man ha extrajobb om man är assistent?” hahaha!
Som anställd, knappast. Som frilans, tja, beror på hur mycket jobb du har.
Skulle jag satsa på att bli assistent skulle jag satsa på Stockholm.

De senaste tio-femton åren har det blivit vanligare med frilansassistenter, men då behöver du F-skattesedel.

Frilansassistent låter lite osäkert men om det är så marknaden ser ut får man kanske finna sig i det. Jag är dock rätt dålig på att marknadsföra mig så jag skulle nog få svårt att få några jobb :-(

Är stockholm avsevärt bättre än göteborg? Jag bor absolut helst i götet men om det inte finns några jobb där så måste man väl tänka om.

Ludwigsson hade verkligen varit kanon. Jag är inte rädd för att jobba så det vore inget problem. Problemet vore snarare mina bristande kunskaper. Jag antar att Ludwigsson bara tar de bästa bland de bästa.

markus skrev:
...Jag antar att Ludwigsson bara tar de bästa bland de bästa.

Typ.

Håkan är en fotograf i världsklass. Han tillhör den kategori av fotografer som är sådär halvkänd i Sverige eftersom han inte bor i Stockholm.

Han lär ha fått förslaget av någon som sett hans bilder att flytta till Stockholm så han kunde få jobb åt betydande kunder!
HL jobbade då åt reklambyråer över hela världen och var fast fotograf åt Condé Nast Traveller!

Jasså? Niklas Bernstone har jobbat år HL?
Spring ner till Molanders/Gbg i e.m.
De har Afrer Work med gravöl, då man stänger igen butiken. Jag tro att Niklas kommer förbi.
Även jag om jag hinner...

Tack så mycket för all respons!!

Ludwigsson var faktiskt en av de fotografer som verkligen fångade mig just efter att jag köpte min första kamera. Det var en artikel om honom i någon fototidning och hans bilder fascinerade mig. Just därför vore det något speciellt att jobba för honom men det får vänta några år... :)

Jag ska kontakta Niklas Bernestone och se om han känner till något - tack för tipset!!

Ska molanders i gbg stänga?!? Det ver väldigt tråkigt att höra. Dom var alltid så hjälpsamma när man kom in som nybörjare och ställde massa dumma frågor om skillnaden mellan olika filmer o.dyl. Hade jag varit i götet hade jag gärna gått dit och letat upp någon behövande fotograf. Tyvärr sitter jag dock fast i malmö ikväll :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar