Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålt EOS 600D och nu till.......??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanic

Medlem
Hej. Första posten blev såklart en till "hjälp...vilken kamera". I alla fall, läsare av forumet sedan länge - medlem ganska nyligen. Sålde nyligen min 600D. Hade innan en 450D och tidigare ändå några kompakter samt Nikon F601. Aja, nu vill jag så klart ha en ny body så fort som möjligt men det ska ändå vara en som kan hänga med några år. Fotar i princip ingen action (-medvetet alltså) utan det blir mer familj/porträtt/landskap/bilder för/i jobbet.....tja, mer lugna/statiska objekt. Det kan hända att snabba objekt finns med. Zoomfaktorn via cropkamera är bra men kan leva utan det. Objektiv som jag haft är kitobjektivet (rena skräpet), Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon EF-S 55-250 IS II. De jag har idag är EF 50 1.8, 70-200 F4 IS samt Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM. Har funderat på följande alternativ:

1. EOS 7D - Crop. Mer funktioner att växa med. Läser dock via forum att AF är mer avancerad och en hel del inlärning behövs. Kräver mer av användare totalt?
2. EOS 5D "classic" - FF. Ska tydligen ge underbara bilder men.....gammal. Både meny system och teknik samt hantering och feeling ska kännas "outdated". Bra prisnivå nu i alla fall.
3. EOS 5D Mk2 - FF. Ska vara en mycket förbättrad 5D....samma fina bildkvalitet. Förbättrad på samtliga punkter från 5D's svagheter. Börjar bli bra priser på dessa nu.
4. EOS 60D - Crop. Listans joker. Kan ge mycket till användaren om man inte "kräver" finesser eller FF som de ovanstående har. Mycket bra priser nu.

Budget för huset ca 10000:-. Kan stretcha till ett beg. 5D Mk2. Är det någon av ovanstånde kameror som är mer krävande av brukaren än någon annan? Är "hobby/fotoentusiast". Det jag tycker om med dessa hus är också storleken - har stora "labbar" och alla i xxxD serien känns alldeles för små nu. Ska man ta klivet till FF eller stanna med crop?
Hur resonerar ni? Har jag glömt någon infallsvinkel, något att tänka på?

- Tack
 
Det verkar som en 5D skulle passa dig perfekt. Om du inte behöver filmning, höga ISO eller bra AF så är det en riktigt bra kamera. Filerna som kommer från den är ofta finare är 5D mkII på låga ISO. Din 50 1.8 kommer få mycket trevligare brännvidd, men jag tror du måste sälja din sigma.
 
Tack för svaret. Jag har kikat runt mycket bland 7D/5D och 5DMk2 i diverse forum och 5D classic får mycket positiva omdömen överlag. Enda egentliga (förutom sämre LCD display samt ålderdomliga menyer) negativa verkar vara att damm lätt letar sig in i den. Vissa hävdar dock att problemet ej är så stort. Kan kanske bero på tidiga vs sena batcher eller handhavande? Hmmm...i budgeten ryms faktiskt en 5D och en 50D. Ganska lockande. Vet dock ej vad jag kommer att sakna när det gäller "tekniska finesser" jämfört med nyare modeller.Den vinklingsbara displayen samt filmning använde jag ej så mycket på 600'an.Liveview är en annan sak jag ej använt mycket.Däremot har de funnits tillgängliga per automatik om behovet fanns.Nåja, ska fundera lite mer på detta.Och ja, ska sälja Sigman vid ett byte till FF samt funderar i sådant fall skaffa ett 24-105 f/4 L IS.
 
Ifall du inte söker en kamera med världens bästa autofokus så skulle jag satsat på en 5D MKII.

Ifall du har en flickr sida där man kan se lite av dina bilder så är det lättare att ge råd.
 
Hej. Världens bästa AF är ingen prio för mig. Det finns andra kvaliteer och finesser som jag tycker bättre om. Sedan jag skaffat 70-200 f/4 L IS så har jag även förstått betydelsen av riktigt bra objektiv också. Sorry, har ingen Flickr eller liknande konto. Kan ej visa upp bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.