Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålda foton, får jag ha dem i min fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ha en fotoutställning i april och chansen finns ju att nån snäll besökare köper ett av mina foton. Har denne person då nån laga rätt att börja tjafsa över att jag samtidigt säljer en bok där detta foto finns med? Får köparen alla rättigheter till försäljning av fotot framöver, eller slipper jag omdesigna boken för varje foto som jag säljer?

Jag har hört att man kan sälja t.ex. fem exemplar av samma foto på utställningen, men då är det bara det första (med ram) man kan ta extra mycket betalt för. Är det bara struntprat, eller? Blir inte den förste köparen ledsen och kinkig om man säljer fler än en kopia, då de andra fotona säljs billigare?

Jag utgår från att du inte säljer mer än fysiska exemplar av bilden. Hur många exemplar du säljer är ointressant just här.

Den som köper din bild köper ett exemplar av den, och kan inte hindra dig från att sälja fler exemplar av den. Köparen kan heller inte hindra dig från att använda bilden i en bok.

Men det är lite beroende av priset också... Om du säljer bilden för någon tia styck skulle jag som köpare utgå från att jag köper ett av _många_ exemplar. Om priset är en miljon skulle jag som köpare anta att upplagan är väldigt begränsad, kanske till och med så att det bara gjorts det enda exemplar jag köper och aldrig kommer att göras fler. Någonstans där emellan ligger väl din situation.

Ovanstående hindrar dock inte en eventuell köpare från att gnälla...

Det är ju tänkbart också att du säljer rättigheterna till bilderna, men det är en helt annan diskussion.

Hej Mattias.
Vad kul att du ska ha en utställning, grattis!
Vad gäller besökarna så är de bara sura och dumma om de börjar bråka. Såvitt jag vet (har just haft en kurs på universitetet där en stor del gällde upphovsrätt) så har den potentielle köparen ingen som helst rätt att gnälla för att du trycker en bok samtidigt. Du överför inga rättigheter till köparen -om du inte vill det vill säga. Om du vill trycka bilden i en bok så är det helt okej för dig att göra det. Köparen har bara köpt den fysiska bilden i sin ram -inte rätten att publicera eller kontrollera bilden i sig.

Vad gäller priset på bilder så är det nog mest en bra regel att man tar mindre betalt för de bilder som säljs utan ram -men du kan naturligtvis sätta samma pris om du har lust, det är upp till dig.

Hoppas att jag gett dig korrekta råd, det finns kanske någon mer juridiskt kunnig person därute annars.

Mvh
Daniel.

MisterMattias skrev:
Hej!

Jag ska ha en fotoutställning i april och chansen finns ju att nån snäll besökare köper ett av mina foton. Har denne person då nån laga rätt att börja tjafsa över att jag samtidigt säljer en bok där detta foto finns med? Får köparen alla rättigheter till försäljning av fotot framöver, eller slipper jag omdesigna boken för varje foto som jag säljer?

Jag har hört att man kan sälja t.ex. fem exemplar av samma foto på utställningen, men då är det bara det första (med ram) man kan ta extra mycket betalt för. Är det bara struntprat, eller? Blir inte den förste köparen ledsen och kinkig om man säljer fler än en kopia, då de andra fotona säljs billigare?

Du bestämmer reglerna. Var bara tydlig för alla inblandade parter så kan det inte gå fel.

Oj, tack för snabba och konkreta svar. Det låter som om det är jag som är bossen helt och hållet, och det är ju bra det. Blev bara lite orolig när det blev prat om att en såld bild var en såld bild och inte fick användas på andra ställen för att tjäna pengar efter att den blivit såld.

Kanhända att vad som faktiskt sades var det att KÖPAREN inte har några rättigheter att använda en inköpt bild på andra ställen för att tjäna pengar på den, såvida det inte är själva bildrättigheterna som har sålts. Men det är ju mera sällsynt, och priset blir då förstås X gånger högre.

FlyerOne skrev:
Kanhända att vad som faktiskt sades var det att KÖPAREN inte har några rättigheter att använda en inköpt bild på andra ställen för att tjäna pengar på den, såvida det inte är själva bildrättigheterna som har sålts. Men det är ju mera sällsynt, och priset blir då förstås X gånger högre.

Nej, det var prat om att jag som säljare avsade mig rätten till att tjäna mer pengar på ett fysiskt foto som sålts i ram till nån. Priset kommer väl att ligga på omkring en tusenlapp för stort foto med ram, så det är nog inte högt nog för att köparen ska tro sig vara exklusiv ägare och börja tjafsa. Jag får bjuda dem på lite extra vin på vernissagen, så blir de säkert snälla och fogliga ;-)

MisterMattias skrev:
Nej, det var prat om att jag som säljare avsade mig rätten till att tjäna mer pengar på ett fysiskt foto som sålts i ram till nån.

Förutsatt att köparen tar hem fotot så blir det ju svårt att tjäna mer på samma fysiska bild...

MisterMattias skrev:
... Jag får bjuda dem på lite extra vin på vernissagen, så blir de säkert snälla och fogliga ;-)
Kan nog vara en god idé! Och, som du säger, en tusenlapp för ett stort foto med ram får väl sägas vara väldigt billigt, så... Men även om någon nu trots detta till äventyrs skulle börja tjafsa, så kan du känna dig trygg med att det är DU som har torrt på fötterna. Upplys dem då bara lugnt om att det du säljer är kopior av dina bilder, och att du enligt lagen om upphovsrätt fortfarande äger alla rättigheter till dessa.

Sedan säger du att de gärna kan kolla SFS 1960:729 (skriv upp nuffrorna någonstans). Lär dig dem sedan helst utantill - att drämma folk i skallen med lagparagrafer brukar alltid vara synnerligen effektivt...

Denna: "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk"
Hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

FlyerOne skrev:
Kan nog vara en god idé! Och, som du säger, en tusenlapp för ett stort foto med ram får väl sägas vara väldigt billigt, så... [/url]

Wow, tack för lagparagrafen, kanske bäst att skriva ut den och stoppa i fickan så att man kan vifta lite med den. En scout är alltid redo. Men jag är å andra sidan ingen scout ;-)

Jag vet inte vad man ska sätta för priser på 50X70-utskrifter med svarta träramar, vilket jag tror blir ett bra sätt att visa upp mina foton på under utställningen. Nu ska utställningen vara på Södermalm, och där har de väl pengar att spendera, men är det någon som har tips på vad rimliga prislappar kunde vara så är jag tacksam för lite funderingar. Fotona jag ska välja bland finns här http://www.pbase.com/mistermattias/patterns - det är ju inte det lättaste att välja ut omkring 20 från ett galleri där många fler än så är ens personliga favoriter. Att "kill your darlings" är alltid lika svårt. Jag kanske ska blunda och klicka på 20 foton på måfå...

"Men jag är å andra sidan ingen scout ;-)"

Nä, men det hindrar ju inte att du kan vara redo i alla fall, som du skriver!

När det gäller prissättning av bilder så anser jag mig inte alls vara kvalificerad att svara på detta. Har inte ansett vara mig bra nog för att överhuvudtaget fundera på att sälja några bilder, fotograferar bara för att jag tycker att det är kul. Men min spontana kommentar är att en tusenlapp definitivt verkar för lågt för en stor inramad bild. Den rena materialkostnaden tar väl en tredjedel till hälften av detta? Och sedan brukar man ju få betala hyra för att få ställa ut. Om du utöver detta också ska slå ut nedslitning och förnyelse av utrustning (förmodligen på bara ett fåtal sålda bilder) och dessutom få in tillräckligt för att kanske i framtiden kunna leva på det också, så räcker ju en tusenlapp inte alls långt.

Å andra sidan så har jag en känsla av att det betalas väldigt lite för foton - "Jag har ju en kamera hemma, det där kan jag ju lika gärna ta själv"-mentalitetem är säkert tämligen utbredd.

Sedan kikade jag i ditt album också - med gapande mun! Klassar dig som en synnerligen begåvad abstrakt-konstnär! Hur i herrans namn kan du se alla dessa motiv?

Anser definitivt att du ska få rimligt betalt för dina bilder, de har kvalitet. Hoppas att någon av de duktiga fotografer som finns här på Fotosidan hittar din tråd och kan ge dig tips.

Och ett stort lycka till med den kommande utställningen!

Edit: Och du ska definitivt lära dig utantill någon fras i stil med: "Enligt SFS 1960 kolon 729 - Lagen om upphovsrätt, så behåller jag alltid rättigheten till alla mina bilder, även om jag säljer kopior av dem."

Senast ändrad:

Bilden med den röda himlen är inte manipulerad mer än att jag justerade kurvorna lite. Jag hade tur som råkade befinna mig där precis när det blev en så härlig solnedgång. Jag tog ett par bilder på järnvägsbron och siluetterna blev rätt maffiga. Kommer nog att ha den liggande bilden med samma bro i 50X70, sen kan köparen få information om att det finns fler från samma bildserie.

Den du frågar vad det är - det var en hög med rör som skulle läggas ner under jord, det är ett tunt snötäcke på dem. Hittade dem utanför Stockholms Stadion när jag gick omkring inne på området. Härlig 3D-effekt där, minsann.

FlyerOne skrev:
"Men jag är å andra sidan ingen scout ;-)"

Men min spontana kommentar är att en tusenlapp definitivt verkar för lågt för en stor inramad bild. Den rena materialkostnaden tar väl en tredjedel till hälften av detta? Och sedan brukar man ju få betala hyra för att få ställa ut.
Sedan kikade jag i ditt album också - med gapande mun! Klassar dig som en synnerligen begåvad abstrakt-konstnär! Hur i herrans namn kan du se alla dessa motiv?

Kul att bilderna gillas :) Jag tror dock nästan att lokalen jag ska ställa ut i (det är ett ganska litet rum) inte kommer att ge bilderna det utrymme de behöver för att kunna avnjutas fullt ut. Faran är ju också att jag trycker in för många foton på en för liten yta, men jag tror att det förslag jag har skissat på kan fungera. Det är hopplöst att fråga nära och kära vilka foton de tycker skulle passa, för de tycker så olika. I slutändan blir det jag själv som får avgöra, och skulle min magkänsla visa sig ha fel angående vad som går hem får jag väl gråta en skvätt och sen bita ihop. Svårt att ha ett hum om vad folk vill ha på sina väggar. Det kostar en del att ha utställning, ja, men tursamt nog tar galleristen sen bara 10 % av intäkterna istället för 35, som hon tänkte ta från början :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar