Annons

Såld bild Aftonbladet

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Skickade en bild till Aftonbladet, eller rättare sagt ett par stycken ! Eftersom reportaget blev "nedlagt" komer inte bilderna till ngn nytta .
Storleken som jag la upp på deras bildbank vad orginal direkt ifrån Canon 1DmkII,endast interpolerat den till 300dpi..

Eftersom de inte hörde av sig på en bra tid, så vill de ändå låta mig ta betalt för 1st bild . Sjysst tycker jag, då jag tidigare sålt bilder till Aftonbladet och tycker de är riktigt seriösa.
Nu till min fråga, hur mkt ska ma ta betalt ? Sitter med blf:s prislista framför mig med kan inte riktigt hitta det rätta !! Vore ju oxå kanon för framtiden att veta vart/vilket alternativ man går efter ..

MVH / Magnus

VArför onödiga svar ?
Det är inget speciellt scoop, bara en stor händelse i Sverige för ett år sedan !!

Inte insatt i priser hit och dit, men du borde kunna ta de pris du skulle tagit för bilden X, om bilden X hade publicerats...!

Vad hade du skickat den i för strl?
Eller om du sålt tidigare bilder så kanske du kan få ut nån "medel strl"?

Jag skulle gissa att de tänker sig att betala arkivbildspris enligt BLF. Har du inte tagit bilderna på uppdrag - och de är tagna i Sverige - så är det det priset som de oftast tillämpar.

Priset för dagspress skulle då vara 660:- för en F-skattare exklusive moms. Skillnad i storlek, upplaga, etc gäller för bilder som inte är avsedda för dagspress. Finns en speciell prislista för dagspress.

Hur mycket kan ett riktigt scoop ge i pengar? Har någon en susning om någon ruskigt välbetald bild i Sverige eller internationellt? Bara nyfiken.

Jadu, är du duktig "paparazzi" lär du kunna få ett par hundratusen för en eftersökt bild till skvallerpressarna. ;)

Fast det borde vara i USA som de har de priserna.

Vad tror du The Sun betalar för en exklusiv bild på Sven-Göran Eriksson och en ny älskarinna (nej, jag har ingen sådan bild)?

Nu till min fråga, hur mkt ska ma ta betalt ?

Det är väl enklast att ringa Aftonbladet och komma överens...

Förvisso men jag tror frågan kom sig av okunskap om vad som är en rimlig nivå. Fotografen ville ju inte sälja sig för billigt! Tror jag.

Undrar hur mycket bilderna på Jas-kraschen betingade i pris.

Undrar hur mycket bilderna på Jas-kraschen betingade i pris.

När det gäller så spektakulära bilder kan man med all säkerhet sätta ett högt pris. Men i trådens fall var bilden inte ens publicerad och då är det rimligt att anta att det finns en prislista hos AB, vilket förenklar tillvaron. Men självklart kan var och en sätta sitt eget pris. Om det sedan har någon relevans med verkligheten är en annan sak.

ANNONS