Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sågad 5DIII vs Sågad D800

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
.
Det verkar som resonemangen i respektive kameras tråd gått över från eufori till missnöjesyttringarna över väntan på leveranser då "utlovade tider" inte verkar hållas.

Helt enligt gängse rutiner...

När sen leveranserna börjat kommer trådarna/forumen att fyllas med klagomål och missnöje över produkterna, som kommer att sågas på tusen och ett sätt.

Helt enligt gängse rutiner...

Dags för en ny vs- tråd att jämföra klagomålen i m.a.o....

Sågad 5DIII vs Sågad D800

Haha.. Jag förstår inte vad det egentligen kommer upptäckas för fel på dessa kameror.. En kamera ska ha sensor, bländare, slutare, bajonett för objektiv och en sökare. Thats it? Vad finns det att klaga på?
Folk måste börja ta bilder, och sluta fundera på allt det andra. Det är för sjutton helt otroligt!

Att man kunde fotografera fantastiska bilder innan det fanns digitalt, och dessutom på en extremt hög nivå som är ytterst ovanlig idag verkar alla ha glömt..

Det är bilden det ska handla om. Om du behöver avancerad utrustning för att ta en bra bild, då är du ingen fotograf.

Slutar med foto

Jag har förstått nu efter alla expertutlåtanden på nätet att det inte finns någon enda kamera som duger till att ta bilder med, och det blir konstigt nog bara mer problem för varje ny modell som kommer. Ingen vill väl kasta bort sin dyrbara tid på att kämpa med undermåliga verktyg så när nu utvecklingen går käpprätt åt fel håll så byter jag till någon annan hobby innan det är för sent.

Nån som fått sin kamera än? Nån som fått besked om att den är på väg i paket? 5D3, D800!?

Klockrent Anders!

Jag har förstått nu efter alla expertutlåtanden på nätet att det inte finns någon enda kamera som duger till att ta bilder med, och det blir konstigt nog bara mer problem för varje ny modell som kommer. Ingen vill väl kasta bort sin dyrbara tid på att kämpa med undermåliga verktyg så när nu utvecklingen går käpprätt åt fel håll så byter jag till någon annan hobby innan det är för sent.

Man blir så trött på dessa teknikonanister som aldrig tycks finna ett verktyg som är tillräckligt bra för deras ändamål. Ändamålet kan man ju också ifrågasätta för påfallande ofta har dessa besserwissrar inga bilder publicerade på sina profiler här. Visst de besitter en del teoretisk kunskap men jag undrar när vi får se den konkretiserad. Med deras resonemang så är ju bilder tagna på gammal hederlig tri-x, fullständigt värdelösa.

Så vi kan räkna bort bl a Capa, Cartier Bresson m.fl

För deras utrustning var ju inget bra

//J

Fast denna sida är ju ganska mycket för teknikonanister i de dedikerade forumen. Det finns mycket att störa sig på här i världen men ingen blir gladare för det. Alla hobbies består av olika delar och vissa är mer intresserade av en del och andra en annan.

Låt folk vara som dom är istället om dom inte skadar andra. Vissa tycker det är jätteviktigt vilket lag som lyckas sparka en läderboll i ett mål hos ett annat lag också, märkligt nog.

Sen kan ju allt gå till överdrift men än så länge så är vi tacksamt nog besparade från Nikon- och Canonhuliganer.

Fast denna sida är ju ganska mycket för teknikonanister i de dedikerade forumen. Det finns mycket att störa sig på här i världen men ingen blir gladare för det. Alla hobbies består av olika delar och vissa är mer intresserade av en del och andra en annan.

Låt folk vara som dom är istället om dom inte skadar andra. Vissa tycker det är jätteviktigt vilket lag som lyckas sparka en läderboll i ett mål hos ett annat lag också, märkligt nog.

Sen kan ju allt gå till överdrift men än så länge så är vi tacksamt nog besparade från Nikon- och Canonhuliganer.

Jasså...

http://www.youtube.com/watch?v=qTVfFmENgPU

Fan va bra skrivet! Det går inte ta bra bilder med det som fanns innan D800/MK3, år noll för fotograferingen har börjat..............

Jag har inte varit så aktiv i debatten, men har tyckt det var ganska intressant läsning. Dock så kan jag inte säga att jag har sett någon klaga över att all äldre utrustning var värdelös.
Motfrågan blir kanske varför det skulle vara positivt om den tekniska utvecklingen skulle stanna?
Är det någon som tror att stora fotografer i historien inte skulle använt sig av nya, bra kameror? Capa använde säkert utrustning som passade situationen, och Bresson använde väl Leica med normalobjektiv, just för att den var en tekniskt avancerad kamera just då. En kamera som reportern kunde ha med sig hela tiden, och ändå få bilder av bra kvalitet. Har de sagt att det aldrig kommer att komma kameror som är bättre än de som de använde? Poängen är att även på 40-talet fanns ett intresse för kamerautvecklingen. Och även då fanns det säkert folk som ansåg att man fick bättre bilder med moderna kameror. Kanske var Capa och Bresson ett par av dem...

Haha.. Jag förstår inte vad det egentligen kommer upptäckas för fel på dessa kameror.. En kamera ska ha sensor, bländare, slutare, bajonett för objektiv och en sökare. Thats it? Vad finns det att klaga på?
Folk måste börja ta bilder, och sluta fundera på allt det andra. Det är för sjutton helt otroligt!

Att man kunde fotografera fantastiska bilder innan det fanns digitalt, och dessutom på en extremt hög nivå som är ytterst ovanlig idag verkar alla ha glömt..

Det är bilden det ska handla om. Om du behöver avancerad utrustning för att ta en bra bild, då är du ingen fotograf.

Det brukar finnas motsvarande uppfattning att man är inte en riktig fotograf om man inte säger "bilden är viktigast" och klankar ner på folk som pratar om utrustning.

Du brukar ju själv skriva i utrustningstrådar, bland annat i den om Nikon D800 där du skriver om bandning och otillräckligt dynamiskt omfång på din D3 mm. Så jag vet inte varför du plötsligt skrev detta inlägg?

Det finns väl ingen nu levande människa som har gnällt så mycket på kameror som du?

Det suger verkligen =( hur kan ni tycka att det är roligt när vi N1konister får lida pga förseningar? ;-) Så 1-0 till N1kon i såg rejset. Men jag tror att Canon kommer att ta en stor ledning när kamerorna börjar testas =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar