Annons

Såg utställningen med Oddner, blev omvänd.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Idag tog jag med familjen till Konsthallen för att se utställningen med bilder av Georg Oddner.

Jag har alltid beundrat Georg men ändå varit liite avvaktande till hans storhet.

Men nu är jag omvänd, flera av de bilder som visades har jag aldrig sett förut och de var i många fall bättre än de klassiska man sett så många gånger.
Fåraherden med ett lamm över hästrygen har aldrig gett mig något så det var roligt att se andra bilder som jag undrar varför jag aldrig sett förut.

En vägg med många bilder frå Ryssland imponerade på mig, och bilden på en cyklist i Pildammsparken var bara Mmmm.

Gå och titta i Malmö.

K Special kör "Närvarande" på SVT2
fre 17 okt kl 20:00

"K Special firar fotografen Georg Oddners
80-årsdag med visningen av vännen Jan Troells
film "Närvarande". Det är en resa i tiden från
barndomsomrar i mellankrigstidens Estland över
50-, 60- och 70 talens stora reportageuppdrag i
New York, Sovjet, Vietnam och Latinamerika men
också modebilder och porträtt - inte minst av
jazzens stora namn. Oddner började som
jazztrummis och hans känsla för rytm och
mänskligt samspel ger åt hans bilder en intensiv
och varm närvarokänsla, som Jan Troell delar och
förmedlar i kvällens porträttdokumentär."

Närvarande måste man ju se... :)

På utställningen i sthlm så hade dom delat av en del av rummet där man fick se gamla kontaktkartor, provlappar experiment etc. Det var väldigt kul att se... Hade dom det i malmö med?

aleklint skrev:
På utställningen i sthlm så hade dom delat av en del av rummet där man fick se gamla kontaktkartor, provlappar experiment etc. Det var väldigt kul att se... Hade dom det i malmö med?

Såg också utställningen i Stockholm. Tyckte det här var den roligaste delen. Eftersom det var kladdat lite på några bilder fick man lite känsla för hur han arbetar.

Jodå, men jag tittade inte så mycket i det rummet.
Utställningen är för övrigt tvådelad, en på Konsthallen och en på Museet.

Otroligt roligt att det görs en biofilm om en svensk fotograf!
Jag försöker minnas om det finns någon annan film som handlar om en fotograf förutom ett par spelfilmer, en med Amanda Ooms (Kvinnorna på taket) samt en film med Thommy Berggren som kvällstidningsfotograf.

mipert skrev:
Jag försöker minnas om det finns någon annan film som handlar om en fotograf förutom ett par spelfilmer, en med Amanda Ooms (Kvinnorna på taket) samt en film med Thommy Berggren som kvällstidningsfotograf.

Kanske tveksamt att säga att det handlar om fotografer, men Oddner har ju faktiskt spelat fotograf själv i några av Jan Troells filmer.

Jag köpte Troells film om Oddner och tyckte mycket om den. Hade iofs väntat mig att den skulle visas på Svt, men den kostade strax över 100-lappen (dvd) vilket jag tyckte var billigt.

Jag uppskattar Oddner, mycket pga att han fotograferar allt mellan himmel och jord, och gör det bra. Modeller, porträtt, reklam, makro, reportage, dokumentär, abstrakt, brunnslock, arkitektur, vissna blommor etc etc.

Jag såg trailern för dokumentären i början av veckan, och outbildad tölp som man är :D
så tänkte jag att det kan vara vettigt att börja titta på lite.

Reportaget om Bruno Ehrs i foto tillsammans med SVT's dokumentärer är nog en bra början.

När ens skattepengar går till sånt här så är man glad över SVT.

Lite off-topic:

Jag tycker att svt gör ett alldeles utmärkt jobb för våra licenspengar... Tar lite ansvar för folkbildningen till skillnad från 3:an och 5:an som bara vistar nöje, det mesta rent skräp till på köpet. Bara min åsikt, respekterar andras...

/Andreas

SVT har haft förvånansvärt många fotoprogram. Jag har nog tjugo inspelade VHSer med dokumentärer och annat om fotografi. Kanske lite sämre de senare åren dock.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar