Annons

Så var det dax igen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hades

Aktiv medlem
Denna gången är det ICA som vill ha fri användning av insända bidrag.
Dax för en ny protestlista!!

Tävlingsregler:
Ta sommarens bästa semesterbild där något av ICAs kort är väl synligt på bilden och du kan vara med i sommarens fototävling. (Kupong på Kodakfilm hittar du i vår sommar-
bilaga). Max en bild per hushåll.

*Fotot måste hålla minst 1280x1024 px. Skicka digitalt via mail till: [email protected], senast 040820, eller skicka i kuvert till; "Tävlingsbox ICA", 170 85 SOLNA. Märk kuvertet "Fototävling 2004". Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vinnare meddelas via brev och på ICA.se senast 041001.
Juryn består av: Carin Stowe från Kodak, Paul Mellor Dialogue och Jan Paul Ephitite från Fritidsresor, Eva Junevad, Glenn Braun och Caroline Matthiessen från ICA. ICA förbehåller sig rätten till fri nyttjanderätt av insända tävlingsbidrag.

Hades skrev:

Tävlingsregler:
Ta sommarens bästa semesterbild där något av ICAs kort är väl synligt på bilden och du kan vara med i sommarens fototävling. (Kupong på Kodakfilm hittar du i vår sommar-
bilaga). Max en bild per hushåll.

*Fotot måste hålla minst 1280x1024 px. Skicka digitalt via mail till: [email protected], senast 040820, eller skicka i kuvert till; "Tävlingsbox ICA", 170 85 SOLNA. Märk kuvertet "Fototävling 2004". Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vinnare meddelas via brev och på ICA.se senast 041001.
Juryn består av: Carin Stowe från Kodak, Paul Mellor Dialogue och Jan Paul Ephitite från Fritidsresor, Eva Junevad, Glenn Braun och Caroline Matthiessen från ICA. ICA förbehåller sig rätten till fri nyttjanderätt av insända tävlingsbidrag.

Sådär är det väl på alla, eller iallafall de flesta fototävlingar?

/Jocce - En som skall fota ICA kort i sommar :)

Problemet är att det ofta är någon som kopierat en standarfras från annan tävling utan att ha tänkt igenom vad det skall betyda.

Ungefär som när en reklambyrå vill ”friköpa” en bild.
Då brukar jag ställa några standardfrågor och ofta har de inga svar på vad de egentligen menar med friköpa.

Re: Re: Så var det dax igen!!!

Jocce skrev:
Sådär är det väl på alla, eller iallafall de flesta fototävlingar?

/Jocce - En som skall fota ICA kort i sommar :)

Möjligt att det är så i många fototävlingar. Men det innebär ju inte att det är rätt att lura av deltagarna användningsrätt för alla insända bilder utan att de får någon ersättning.
"Jättekul" att se sin bild på ICA-stortavlor i hela sverige nästa sommar, utan ett öre i ersättning! (Förutom den "stora" förmånen att ha deltagit i en fototävling förstås.)
Endast vinnarbilder ska arrangörer få användningsrätt till. Folk måste lära sej att de blir blåsta genom att acceptera dessa vilkor.

ps Lycka till i tävlingen, hoppas att du åtminstonde vinner en rulle film.

Re: Re: Re: Så var det dax igen!!!

Hades skrev:
Möjligt att det är så i många fototävlingar. Men det innebär ju inte att det är rätt att lura av deltagarna användningsrätt för alla insända bilder utan att de får någon ersättning.
"Jättekul" att se sin bild på ICA-stortavlor i hela sverige nästa sommar, utan ett öre i ersättning! (Förutom den "stora" förmånen att ha deltagit i en fototävling förstås.)
Endast vinnarbilder ska arrangörer få användningsrätt till. Folk måste lära sej att de blir blåsta genom att acceptera dessa vilkor.

ps Lycka till i tävlingen, hoppas att du åtminstonde vinner en rulle film.

Sorry! En engångskamera á 129:- var det!

mipert skrev:
Ungefär som när en reklambyrå vill ”friköpa” en bild.
Då brukar jag ställa några standardfrågor och ofta har de inga svar på vad de egentligen menar med friköpa.

Jag har alltid undrat vad "friköpa" egentligen betyder? :)

Vinnaren...

....får en resa för fyra till Dominikanska republiken, kameror och cyklar.¨

/Naomi

Re: Vinnaren...

Naomi skrev:
....får en resa för fyra till Dominikanska republiken, kameror och cyklar.¨

/Naomi

Sedan kommer skattechocken, för det ska väl antingen räknas som vinstskatt om det är lotteriaktigt, eller som inkomst av tjänst då det krävs ett arbete med att ta en bild som blidkar juryn. Törs inte deltaga, än mindre orkar jag argumentera om vinstens värde med skattemyndigheten..

/Roland - avstår alltid denna typ av tävlingar, där priset inte är reda pengar.

En resa för fyra till dominikanska republiken.. javisst.. Den är väl värd sådär en 30.000:- ???

Vet inte vad vinstskatten är i %.. men men..

Jeppe skrev:
En resa för fyra till dominikanska republiken.. javisst.. Den är väl värd sådär en 30.000:- ???

Vet inte vad vinstskatten är i %.. men men..

Visst är det kul att vinna en resa, frågan är om man skulle rest dit annars,....Fast det går ju alltid att sälja resan och då är ju intäkten det samma som värdet på priset. Men visst får du en resa till en plats du ändå skulle åka til, så är det givitvis en trevlig vinst. Det gäller dock inte att glömma bortskatteeffekten, därför att saknar man pengar betala skatten med så är det inte så kul att vinna....Det är liksom inte läge att bjuda med en från skattemyndigheten som naturabetalad skatt, det blir nog problem med bestiktning då...

Ja.. det blev nog lite feltolkning av mitt svar.. Jag tycker inte heller om priser som dessa.. Eller jo kanske lite..om de är skattade och klara. Då KAN det vara kul.. Men det är ju samtidigt ett billigt sätt för ICA att få tag i en höjdarbild.

Men samtidigt är det synd om de som har reklamfotografering som yrke.. Svårt att betala räkningarna med en resa för fyra till...

Hades skrev:
Tja, så här har det varit ganska ofta när man riktar sitt intresse till den fotograferande allmänheten, som inte lever på sitt fotograferande.
Beställaren i det här fallet ICA, tror att gemene man gladeligen skickar in en bild, för att kunna visa " det där har jag tagit", utan att få så mycket som en krona för det. Bara äran räknas.
Själv vet jag många så kallade hobbyfotografer som skulle offra sin högra tumme, för att få med en bild t ex på en stortavla för typ ICA. Utan att vilja ha så mycket som 1 krona för besväret.
Face the fact, så här är det och så kommer det troligtvis att vara för lång tid framåt. I alla fall så länge som andra skiter i pengar och låter sig villigt att ryckas med i äran av en publicerad bild.
Men er medverkan är ju frivillgt, så skit i det elelr plåta på :)

Ilkka. Den för tillfället ganska debattrötta yrkesfotogafen.

Re: Re: Så var det dax igen!!!

Finland skrev:
Face the fact, så här är det och så kommer det troligtvis att vara för lång tid framåt. I alla fall så länge som andra skiter i pengar och låter sig villigt att ryckas med i äran av en publicerad bild.
Men er medverkan är ju frivillgt, så skit i det elelr plåta på :)

Ilkka. Den för tillfället ganska debattrötta yrkesfotogafen.

Visst kommer det att vara så, så länge ingen reagerar. Däremot går det ju alldeles utmärkt att få till förändring. Det visar ju inte minst TV4-historien.

Jag håller med oxå, att det är fräckt att utnyttja fotoamatörernas vilja och stolthet, att få se sin egen bild uppsatt, runt hela Sverige!

Dessutom skall pristagaren betala en eventuell vinstskatt!
Va fasen är det för trams?
Vinsten skall vara skattad och klar, innan den ges till vinnaren!
Typiskt det svenska skattesystemet, allt Du får och de andra inte får, skall Du betala skatt på, ha-ha!

Däremot, när företaget ICA vill ha full nyttjanderätt på bidragen, har de sin juridiska fulla rätt att göra så, eftersom de har, så att säga, beställt jobbet/tävlingen.
ICA vill naturligtvis själva bestämma hur bidraget skall användas, knappast konstigt, eller hur?
Fotografen är väl inte insatt i företagets strategi?

Vad kan man då göra, för att ge tillbaka och visa sitt missnöje?
Helt enkelt, att inte delta alls!
En resa för 30.000, som någon uppskattade priset till, är en skitsumma i sammanhanget!
Ett proffs fotograf skulle lägga ner åtskilliga timmar på reklam projektet, debiteringen blir därefter, säkert tio gånger den angivna vinstsumman!
Har man ingenting annat för sig, visst, kontakta ICA och fråga varför villkoren är som dom är.
Jag tycker bara det är naivt att gruffa, vänd tävlingen ryggen istället!

De hävdar i varje fall inte att de tar över upphovsrätten... men personligen tycker jag att en fototävlingsarrangör bara bör ha rätt att utnyttja bidrag som belönats på nåt vis.

Fortfarande ruskigt billigt sätt att få tag i bilder, visst, men om jag inte ens fått en t-shirt o de sen nyttjar bilden på stortavlor så är det lätt omoraliskt.

/kg som inte har nåt ICA-kort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar