The_SuedeII
Aktiv medlem
Det har diskuterats hur mycket vanlig inomhusbelysning varierar pga elnätets 50Hz svängningar, och eftersom jag har haft tråkigt har jag testat en st. 40w glödlampa, och en st 11w energisparlampa. Många har problem med fotografering i fast elektriskt ljus när man kör på korta slutartider - av fullt förståeliga skäl!
Test som följande:
*32st testbilder (raw) på en vit yta, belyst av lampan som testas. Mörkt (nästan iaf!) i rummet i övrigt.
*ISO200, 1/320s slutare, fast vitbalans.
*En grön raw-kanal har plockats ut och mätts linjärt (värde 0-16383) för att mäta ljusstyrkan.
*Efter omvandling från linjär till Ev (stopp) så har jag exporterat siffrorna till Excel
*Jag har plockat snittavvikelsen och maxavvikelsen från kurvan, redovisas i Ev (stopp)
*Den genomsnittliga avvikelsen i färgtemperatur har jag manuellt kollat helt enkelt genom att läsa av vad Lightroom kommer fram till om jag ställer in "Auto WB". "Tint" skriver jag inom parantes efter färgtemperaturen.
Färgavvikelse för glödlampa:
max___:2500-2550 (4-7)
normal :2500-2550 (5-6)
snitt___:2500(5)
Ljusstyrkeavvikelse för glödlampa:
max__: 0.5 Ev
normal: 0.15 Ev
Färgavvikelse för energisparlampa:
max___:2950-3150 (8-31)
normal :3000-3100 (15-20)
snitt___:3050 (18)
Ljusstyrkeavvikelse för energisparlampa:
max__: 0.6 Ev
normal: 0.25 Ev
Energisparlampan kan sägas motsvara en normal lysrörsarmatur (ej HF-kopplad).
Glödlampan "svänger" betydligt mindre än energisparlampan, framför allt i färgtemperatur!
En halogenlampa, kopplad via en normal 12v trafo kommer bete sig ganska exakt som glödlampan, men en halogenlampa kopplad till en "switch-mode" dimmer svänger nästan inte alls. Hoppade över det testet, då jag har gjort det innan.
Håll tillgodo...!
Test som följande:
*32st testbilder (raw) på en vit yta, belyst av lampan som testas. Mörkt (nästan iaf!) i rummet i övrigt.
*ISO200, 1/320s slutare, fast vitbalans.
*En grön raw-kanal har plockats ut och mätts linjärt (värde 0-16383) för att mäta ljusstyrkan.
*Efter omvandling från linjär till Ev (stopp) så har jag exporterat siffrorna till Excel
*Jag har plockat snittavvikelsen och maxavvikelsen från kurvan, redovisas i Ev (stopp)
*Den genomsnittliga avvikelsen i färgtemperatur har jag manuellt kollat helt enkelt genom att läsa av vad Lightroom kommer fram till om jag ställer in "Auto WB". "Tint" skriver jag inom parantes efter färgtemperaturen.
Färgavvikelse för glödlampa:
max___:2500-2550 (4-7)
normal :2500-2550 (5-6)
snitt___:2500(5)
Ljusstyrkeavvikelse för glödlampa:
max__: 0.5 Ev
normal: 0.15 Ev
Färgavvikelse för energisparlampa:
max___:2950-3150 (8-31)
normal :3000-3100 (15-20)
snitt___:3050 (18)
Ljusstyrkeavvikelse för energisparlampa:
max__: 0.6 Ev
normal: 0.25 Ev
Energisparlampan kan sägas motsvara en normal lysrörsarmatur (ej HF-kopplad).
Glödlampan "svänger" betydligt mindre än energisparlampan, framför allt i färgtemperatur!
En halogenlampa, kopplad via en normal 12v trafo kommer bete sig ganska exakt som glödlampan, men en halogenlampa kopplad till en "switch-mode" dimmer svänger nästan inte alls. Hoppade över det testet, då jag har gjort det innan.
Håll tillgodo...!