Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så mycket prisskilland på samma kit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej,cyberphoto har nästan aldrig billigast på nätet!
(billigast på 170 av 2264 varor)
Däremot har de bland de mest nöjda kunderna. (9.44 av 10.0)
(enligt prisjakt.se)
Dock får du med ett 4Gb minneskort hos CP

PS Stackarna som handlar på AppelStore får punga ut med 9390:- för samma kit! DS

Senast ändrad:
Funderar på att köpa nedanstående kit och kollat runt på pris.
Vad jag undrar är hur det kan skilja så mycket i pris på samma kit. Är det någon skillnad på kitten som jag missat?

http://www.cyberphoto.se/?http://ww...icleIDGroup=395&sortera=&prislistan=&onshelf=

och detta

http://www.kameraexperten.se/?pid=329518

Det första paketet kostar 6.490 kr och det andra 5.599 kr.

Trodde att cyberphoto hade de bästa priserna på nätet men tji fick jag.

Inget konstigt i det. CP är inte så mycket dyrare som priset först gör gällande. Läst det finstilta?
Skillnad rakt upp o ned= 891:-. Hos CP får du för dessa 891:- billigare frakt, ett minneskort, svenskköpt kamera med svensk manual plus ett väldigt bra bemötande och service om något skulle bli fel.

I den andra affären blir det engelsk manual i pdf-format, inget minneskort, dyrare frakt.

CP är aningen dyrare bara, men har en av Sveriges bästa kundservicer. Och det måste väl i rimlighetens namn få kosta. Och de är sannerligen inte dyrast.

Mvh/Lennart

I den andra affären blir det engelsk manual i pdf-format, inget minneskort, dyrare frakt.
Nja, det är nog tvärtom -- Kameraexperten erbjuder, till skillnad från Cyberphoto, gratis frakt. Och den pdf-manual man kan ladda ner är på svenska. Vad det ligger för manual i paketet vet jag inte eftersom jag aldrig köpt någon kamera från firman.

Men för prisskillnaden på nästan 1000 kr kan man nog köpa både en tryckt svensk manual och ett par 16 (!) gig minneskort.

Nja, det är nog tvärtom -- Kameraexperten erbjuder, till skillnad från Cyberphoto, gratis frakt. Och den pdf-manual man kan ladda ner är på svenska. Vad det ligger för manual i paketet vet jag inte eftersom jag aldrig köpt någon kamera från firman.

Men för prisskillnaden på nästan 1000 kr kan man nog köpa både en tryckt svensk manual och ett par 16 (!) gig minneskort.

Det är inte 1.000:-. Kolla prisjakt. Gratis frakt fråm CP oxå.
(såg sedan Kameraexpertern har det med, my mistake) "Engelsk manual" följer m a o inte svenskköpt. För 891:- (inte 1.000:) slipper du ladda hem manual. Dessutom har CP den på lager. Det har inte KE. Hört talas om lagerkostnad?

Det står var och en fritt att handla varifrån man vill. Sedan är det ganska svårt att fixa en separat svensk manual. Det kommer alltid att finnas prisskillnader. För det mesta betalar man för den servicegrad man får.

Glöm inte att Cyberphoto skickar med en godisbit också. :)
Åtminstone gjorde de det!

Jomenvisst fick man godis. Jag slapp dock returnera godisbiten när jag inte var nöjd med ett objektiv. bara trevligt bemötande och en ny glugg med vändande post. Därför är det ofta värt att betala lite mer när man vet hur enormt tillmötesgående de är på Cyber.

"Engelsk manual" följer m a o inte svenskköpt.
...
Sedan är det ganska svårt att fixa en separat svensk manual.
De flesta av oss klarar sig nog utmärkt med en manual på engelska. Vill man tvunget ha en svensk är det, som sagt, inga problem att skaffa. Ladda ner (länken finns ju på säljarens hemsida!) eller köp -- vilken kamerabutik som helst kan ta hem den om du ber dem.

Jag håller helt med dig om att service och lagerhållning kan vara värt pengar. Men <i>hur mycket</i> det är värt skiljer nog från person till person. I detta fall är den faktiska prisskillnaden alltså 891 kr minus en minneskort värt (högt räknat) 150-200 kr. Det kanske är en extrakostnad som du är villig att betala, men alla är det inte.

När jag skriver att kortet är värt en viss summa innebär det inte samma sak som att kortet kostar just så mycket. Man kan få samma funktion och prestanda för ett lägre pris om man väljer ett kort som det inte står "Sandisk" på.

(För övrigt handlar det väl i det här fallet om ett SD-kort, som är ganska mycket billigare än det CF-kort du refererar till.)

Jag handlar l
alltif av Cyberphoto... Och fått sådan service så jag anser allt den kostnad dom tar ut är värd den service man får... Dom kan spendera en yex halvtimme resonerande i luren med tips råd mm utan man handlar något ens..

En halvtimme kostar dom lön med avgifter skatter o allt man åläggs betala...

Så då man sedan handlar betalar jag med glatt ansikte den tidigare tiden fast lite i efterskott...

har ringt dom även om råd vid begköp på nätet med frågor och dom har ändå tagit sig tid... Sjukt bra firma att ha kontakt med helt enkelt...

Rekomenderar varmt denna firma. Trotts ett snäpp högre priser..

Hmm

Kom just på jag glömt återsända ett solskydd som var fel solskydd...... Tur ni började tala om cyberphoto här.. Tack.... Hehe... Man börjar bli gamal med kasst minne...

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=40D1785
http://www.kameraexperten.se/?pid=311796

2300 kronors skillnad på en 40D+kitobjektiv (!) och inget minneskort där inte. Det vore lite konstigt att välja cyberphoto här bara på grund av deras nallebjörnsbemötande..

Jag tror att många köper från cyberphoto av ren vana och för att det känns tryggt. I längden är det inte särskilt gynnsamt för oss köpare när det finns billigare alternativ med lika ypperlig service.

med flera tusen kronorns skillnad är det en skillnad som är lite för hög utan tvekan.....

Upp till max en tusing kan jag "förlåta"..... Men tusentals.. Då får man ta ett samtal och resonera "vett" med dom... Hehe...

Ingen bra jämförelse

Olyckligt att exemplen KE o CP kom upp. Det finns bättre exempel.
Båda inköpsställena fungerar ju uppenbarligen bra. Utan att tjafsa om minneskort/manualer hit och dit anser jag personligen dock att CP egentligen är billigt inköpsställe med tanke på service, lagerhållning etc.

Men vi tar ett billigt nätställe som exempel. Min kompis beställde en D200 och den kostade 1100:- mindre än på exv Scandinavian och Cyber.
Fanns inte på lager, men det skulle ta 1 vecka. Veckan blev till 2. Han ringde. "Den är på väg". Kom inte fram efter 3 veckor. Nytt tel.samtal. "Nja, den är slut just nu men vi fixar det". Efter 4 veckor fortfarande ingen kamera. Kompisen var nu tvärförbannad och ringde och ville avbeställa. "Den är precis skickad"

Okej, han fick sin D200 nästan 5 veckor efter att han beställt. Och till utlovat pris. Frakten tillkom med 130:-. Under tiden hade D200 prissänkts på Cyber o Scandinavian med 1.000:- och hos Cyber var frakten gratis. Han fick betala 30:- mer m a o.

Sedan underexponerade kameran nästan 2EV vilket upptäcktes första dagen, hade engelsk manual. Han ville ha ett annat ex. Gick inte. Iväg på service 3 veckor.

Ssv: Det är ett fritt land och var och en må handla efter eget huvud. Men jag personligen föredrar att handla på ställen där saker och ting fungerar som utlovat med leveranser och att det finns lager så man kan byta/få pengar tillbaks om något är fel. Att det sedan är lite dyrare är helt okej istället för att riskera att bli totalmissnöjd.

Engelsk manual är inget problem, men allt annat visade sig vara det.

För mig är detta ämne färdigdiskuterat. Jag har redogjort varför jag föredrar att betala lite mer och få perfekt service. Andra får göra som de vill.

Jag brukar inte köpa från internetbutiker utan gillar att köpa direkt i butik, men jag gjorde ett undantag och köpte en canon 40d. Beställde kl 15 på eftermiddagen och hade kameran dagen efter vid kl 12, alltså 23 timmar senare. Sen blev kameran 2400 kr billigare än cyberphoto och kameran funkar mycket bra, de är också väldigt tillmötesgående och svara på mail nästan direkt. Men jag kanske hade bara tur! Jag har hört mycket bra om cyberphoto också och skulle nog föredra dom om det inte hade skiljt så mycket.

/M

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto