ANNONS
Annons

Så mycket kostar slutarbyte på 5d mkI

Produkter
(logga in för att koppla)

chform

Aktiv medlem
Eftersom det ofta spekuleras i priser på reparation lägger jag in detta som referens. Tursamt nog bekostar Trygg Hansa reparationen tack vara allriskförsäkringen. Har ni inte en sån kan jag rekommendera det, det är samma som drulle alltså.

Vad kosxtar det att byta slutare då?

Reparation 3200kr + kostnad för slutaren ca 800kr
+moms

(Intervision, mars 2009)

Bruttopris ca 5000kr alltså.

Dyrt, eller hur?

Ja, det är mycket pengar. Har åxå lättat just 5000 från lädret för det enda slutarbytet jag gjort, då på en Pentax LX. Var din försäkring en sådan du köpte till extra vid köptillfället för kameran eller har du en separat tecknad sådan? För oftast har man väl inte skydd för produkt-fel om du har tecknat en sk drulle till din hemförsäkring? För slutarfel är väl knappast drulle . . . . ? /// DP

Intressant vore också att höra hur man genom drullighet kan skada sin slutare? Normalt sett kommer man ju inte åt slutaren av misstag.

Kanske om man petar in något medan man byter objektiv eller när man rengör sensorn?

Bruttopris ca 5000kr alltså.

Ick! Kollade upp min stackars 5D idag och fick svaret att den gått 130 000 bilder nu så jag får nog börja lägga undan pengar till ett byte :(
Hade nog förväntat mig ca 2000:- mindre.

Oh well, vem har sagt att ens hobby ska vara billig?

Varför kallar folk första 5d för 5d mark 1?
Den heter 5D och inget annat.

Troligen för att om man bara skriver 5D är det nån som vill ha förtydligande om vilken modell det gäller.
I detta fall iofs onödigt då slutarbyte på mkII troligen blir ett garantiärende än så länge.
/L

Ja mycket. Känns ännu dyrare nu när du la upp det så där. . . . t.ex. ca. 20 spänn varje gång jag fyller mitt 8 GB minne.

Ja, eller så kan man se det som att 108 exponeringar med framkallning och ramning = 415 kr ca 4 kr / bild (och då tillkommer ändå slutarbytet

108 exponeringar á 12MB RAW = Lagringskostnad ca 1 kr per år (snabbt och högt räknat)

Nej, det är inte dyrt att fotografera digitalt (och bespara mig all jämförelser med datorer och annan dynga) ;)

Detta är inget desperat försök att initiera en vs diskussion, utan bara ren fakta. Själva fotograferingen är billigare alltså.

Daniels 5D som gått 130 000 exponeringar har alltså en bildkostnad på 4 öre per bild.

Jag fick tillbaka min Canon 30D idag efter slutarbyte

Pris: 2928:- ink moms

Arbetskostnad: 2000
Reservdel: 342
Moms 25% 586
----
2928:-

Antal exponering uppskattar till ca 30000st...
Har anmält till försäkringsbolaget idag efter att läst denna tråd, återstår att se om det går igenom via allriskförsäkringen...

Daniels 5D som gått 130 000 exponeringar har alltså en bildkostnad på 4 öre per bild.

Synd bara att så många av dem är helt värdelösa :D Men man får räkna med en tusenlapp eller två för byte av slutarknappen också, det är tydligen inte helt ovanligt att de rasar på gamla 5D/20D/30D-modellerna efter flitigt användade. Min bara sjönk ihop en dag. Men jag gillar fortfarande "gamla Bettan".

...
Vad kosxtar det att byta slutare då?

Reparation 3200kr + kostnad för slutaren ca 800kr
+moms

...

I själva reparationskostnaden ingår en rejäl rengöring, i princip så är hela huset totalt rengjort. Detta tar några timmar och motsvarar den största delen av kostnaden.
Kan vara bra att komma ihåg.

Mitt slutarbyte gick på 4.750 + moms, 1D mkII, så jag tycker att ditt byte var billigt ;)

Sedan är jag förvånad över att du får ut det på försäkringen, för egentligen är det frågan om rent slitage.

En lamell bröts som en glasspinne när slutaren plötsligt slog igen under rengöring. Lamellen bröts mot rengöringsspaden. Nyladdat batteri och on-knappen stod fortfarande på efter incidenten.

Så slitage var det inte. Har väl gått 20 000 exp? Allrisk känns faktiskt motiverat, det är den vanliga tilläggsförsäkringen till hemförsäkringen alltså.

Tack Trygg Hansa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar