ANNONS
Annons

Så lustigt att alla höjer priset på Canon 5D mkII just idag

Produkter
(logga in för att koppla)

jobe69

Avslutat medlemskap
Rajala
Fotokungen
Cyberphoto
Japanphoto
mm
Igår kostade den cirka 17999 hos flera, men idag runt 19400 hos de flesta konkurrerande företag?!?!
Tänkte slagit till på en idag, men vips så var priserna höjda.

Den som väntar på något gott... väntar ibland för länge ;-) nej men ärligt talat, vilken otur! Dock tror jag att nästa "våg" kommer inom kort, men någon månad får du säkert vänta. Varför inte beg?

På Japanphoto här i Norge kostar den idag 13.999 NOK (blir ca 15.900 SEK tror jag) just nu, så det verkar bara vara i Sverige som priset har gått upp.

Överlag är priserna på elektronik ofta lägre i Norge än i Sverige.

ja, men det jag menar är

att är det inte konstigt att priserna går upp exakt samtidigt hos så många handlare på exakt samma dag.
Jag förstår hur det fungerar med riktpriser och leverantörer och tillverkare och säljare och samarbete osv osv. Men det här känns ändå utöver det normala.
Och jag menar inte att kameran inte är vär det. Jag köpte min första 5D mkII för 26000 på Japanphoto och var jättenöjd. Visste bara inte hur mkt jag skulle sakna den efter att ha köpt en 40D :)
Ser nu dessutom i framen på hemsidan här att Rajalas annons på 17.999:- syns nu igen.
Skall kolla deras hemsida nu igen och undersöka om det skett ngn förändring tillbaka igen nu på kvällen.
Nix, länken på 17999 går direkt till Rajalas flik med kameran för 19399.
Nikon istället kanske .-))))))))

Enligt prisjakt så är det bara två av de du anger som höjt priset...varför överdriver du? Rajala och en till som höjt priset denna vecka...

Varför inte fokusera på poängen istället?

Vill man så kan man ju såklart flytta fokus från det till något helt annat, som ett dåligt objektiv.

Anar att de pratat ihop sig för att få ut lite mer eller att Canon bett (sagt åt) dem att höja. Sinar lagren på mark II ? Ny modell som är försenad ? Den sem vet får dela med sig.

Anar att de pratat ihop sig för att få ut lite mer eller att Canon bett (sagt åt) dem att höja. Sinar lagren på mark II ? Ny modell som är försenad ? Den sem vet får dela med sig.

Njae! Canon har troligen höjt priset till sina ÅF och de som ligger kort i lager tvingas höja direkt medan de som har några hus på lager kanske avvaktar. Inget konstigt med det och kanske en strategi från CAnon för att skapa prisutrymme uppåt för en kommande mkIII.

Den har väl egentligen legat kring 19-20 under en ganska lång tid, sedan kommer vissa med kampanjer, reor kring jul etc som ger obalans mellan butikerna. Om den nu går för 19500 hos flera butiker så tror jag bara det är en stabilisering. Canon har ju trots allt ett ÅF-pris och marginalerna är små. Jag tror snarare butikerna tjänade extremt kasst (om ens något) på 5D när priserna pressades än att Canon nu höjt priset.

Läser ingen inläggen? Tråden stämmer för det första inte. Sen har Sven & co säkert svar som stämmer när det händer...men jag har i suktan efter 5D mkII följt priserna minutiöst och det stämmer ju inte att alla har höjt? Rajala och en butik till har sålt för 17999, alla andra har legat mellan 18990-20490kr konstant. webbhallen lägst och expert på 20490 med merparten runt 19500kr.Frågeställningen är ju inte ens aktuell?

Det är lätt att dra förhastade slutsatser :) Det verkar ju i alla fall som om marknaden fungerar som den skall. Inte så konstilkgt när aktörer från flera länder är inblandade. Det blir liksom svårare att komma överens då.

Det där med "alla" är en generalisering som du helt enkelt bara får ta.

Läser ingen inläggen? Tråden stämmer för det första inte. Sen har Sven & co säkert svar som stämmer när det händer...men jag har i suktan efter 5D mkII följt priserna minutiöst och det stämmer ju inte att alla har höjt? Rajala och en butik till har sålt för 17999, alla andra har legat mellan 18990-20490kr konstant. webbhallen lägst och expert på 20490 med merparten runt 19500kr.Frågeställningen är ju inte ens aktuell?

Det är väl inte så farligt ens för den med det största kontrollbehovet kan jag tro.
Det är själva andemeningen jag menar. Plus att jag såklart blev lite besviken över prishöjningen eftersom jag precis skulle beställa en.
Det jag undrade var ju varför de höjde exakt samtidigt.
Din "upprördhet"? över tråden känns lite överdriven, precis som min generalisering.
Ha dé

Prova ring och förhandla om priset.

Varför inte ringa till företagen och ta diskussionen med dom om priset. Visst kollar jag nätet när jag ska köpa utrustning men det är ändå den personliga kontakten som ger mig ett pris jag kan tänka köpa för.

Personlig kontakt är alltid bättre än att toksöka efter lägsta pris hela tiden.

Lycka till själv köper jag 5D MII i Februari/Mars hur som helst

Expert har upphört med checksystemet, det kommer inga fler efter 1 december 2010.
Nu får du 1% återbäring på Expert, så har du kvar en check ska du använda den klokt.

Ok. Då är jag dåligt uppdaterad. jag gjorde på det viset i höstas och är mycket nöjd med den affären:). Sedan var jag väldgit imponerad av Expert som leverantör. Snabbast leverensen någonsin (16 timmar), trevliga och bra pris med checken.

Varför inte ringa till företagen och ta diskussionen med dom om priset. Visst kollar jag nätet när jag ska köpa utrustning men det är ändå den personliga kontakten som ger mig ett pris jag kan tänka köpa för.

Personlig kontakt är alltid bättre än att toksöka efter lägsta pris hela tiden.

Lycka till själv köper jag 5D MII i Februari/Mars hur som helst

Så är det förstås och vissa handlare funkar det hos. Tråkigt nog är det dom som är dyra från början. Rajala är ju generellt väldigt dyra och där kan man prata ner priset, men du kommer ju aldrig så lågt som lägsta på Prisjakt. Jag gör nästan alla mina affärer hos fotokungen. Jag behöver ingen annan leverantör då de nästan alltid är billigast, de har det mesta hemma och är väldigt trevliga. De ruckar dock inte på priset (de resonerar väl att de rä billigast ändå).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar