Annons

Sätta upp stuioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag har beställt 2 st 200WS stuioblixta från kaffebrus, en med softbox o en med paraply... Jag får blixtarna idag, och i morgon ska jag på ett fotojobb! Ska fotografera ensilkda ansiktsprträttt på alla ur en personal.

Hur ska jag ställa upp blixtarna för att det blir bra? Ska det vara samma ljusstyrka på båda blixtarna eller ska jag ha en svarare o en starkare?

Tacksam för all sorts svar, då jag så gott som inte kan någonting om studiofotogafering!

Och så kommer jag bara med en dum fråga till. Jag har fått höra att det är bra om man har ett matt-svart tak, hur viktigt är det? och varför ska det vara bra?

Senast ändrad:
Mattsvarta väggar och tak är ett smidigt sätt att få kontroll äver skuggorna i bilden. Villd u minska skuggorna lägger du på ett till ljus alternativt en reflektor. Det svarta reflekterar inget ljus och därför kan du exempelvis få en helt svart sida av ett ansikte om du endast belyser andra sidan med blixt. Det här går givetvis att åstadkomma med vita med annan färg än svart på väggar och tak, men då krävs det mer arbete med att få bort reflexer med hjälp av svart tyg, skivor, papp, m.m.

Det går inte att säga en uppställning som funkar för alla motiv, fotografer, bilder och situationer. De kurser jag har i ljussättning i studio som ger grundläggande kunskaper är på 3x3 timmar så att ge ett bra svar i ett kort inlägg här får man se som omöjligt. Jag kan dock ge nåra grundläggande tips så du har något att sedan utgå ifrån. Ett förslag kan ju vara att börja med att sätta sorftboxen snett från sidan så du får ett stort (om boxen är stor) snett medljus. Hur mycket från sidan får du testa dig fram till. Ju kortare avstånd du har mellan motivet och blixten desto mjukare kommer skuggorna att bli (ofta tror man som nybörjare på motsatsen). Titta på skuggorna och flytta blixten till du blir nöjd. Det brukar ofta bli en till två meter från motivet och strax ovan ögonhöjd. För att inte få en för mörk skuggsida kan du sedan lätta upp den med en reflektor gjord av en stor pappskiva eller en frigolitskiva. Då har du en blixt att lysa upp bakgrunden med. Den kan du kanske placera på golvet bakom personen du fotograferar. Styrkan på blixtarna får du justera tills du tycker att bilden blir bra. Har du en vit bakgrund ska du inte belysa den mer än att du precis får den vit. I annat fall kommer ljuset från bakgrunden att förstöra kontrasterna i huvudmotivet.

Då föreslår jag att du dessutom inleder med att öva på pojkvän/man/barn/hund/etc under kvällen.

Man kan t.ex. ljussätta porträtt med ett huvudljus och ett backupljus. Backupljuset kan t.ex. ligga på bakgrund eller på håret eller snett från sidan för att skapa en ljusrand på sidan eller bara lätta upp skuggorna lite.

Huvudljuset skall då skapa själva teckningen i porträttet, och det är vad man använder för att skapa känslan i porträtt. Hur man använder det kan man skriva många hyllmeter om och bästa är att testa. En standard variant är snett framifrån (10-20 grader ev från näsriktningen på modellen) och hög placering riktat nedåt. Var lite vaksam på var skuggor faller så ögonen t.ex. inte blir svarta eller att du får fula nässkuggor som ser konstiga ut. Därav vad du skall testa ikväll på utvalt offer =)

Skillnaden mellan huvudljuset och backupljuset kan variera lite vad man vill ha för effekt men generellt är det starkaste ljuset huvudljus =)

Vad det gäller tak så betyder mattsvart att det inte kommer något studsande ljus från det som annars kan skapa en ljusbild som du inte vill ha. Det gäller alla ytor för övrigt, väggar, tak, golv osv.

Hoppas detta hjälper något och lycka till imorgon.

Jag bad pappa att sätta sig på stolen så jag fick testa. Hade ingen tid att exprimentera då han jobbade... men så här blev det i alla fall :) O ursäkta för den hemska bakgrunden, den ska strykas i kväll.

Det ville inte funka att bifoga en bild :S Men här finns en länk till fotot.
http://i18.tinypic.com/4qncb4l.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar