Annons

Sätta upp holkar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Jag har en tomt som är befriad från lämpliga träd att sätta upp fågelholkar i och skulle vilja ha lite förslag hur man löser detta, kåken är det putsväggar på som spricker bara man tittar på putsen så det är inte heller ett alternativ...
Har byggt ett altandäck med en träpanelad vägg på norrsidan där jag funderat på om det går att sätta upp ett par holkar i alla fall eller stör man fåglarna för mycket om man är på andra sidan väggen och skramlar i stort sett varje dag sommarhalvåret? är trots allt bara en tunn träpanel som skiljer, dock är det inte så mycket spring på baksidan av väggen där holkarna ska sitta så fåglarna slipper se oss allt för ofta...
Funkar ett sånt läge eller stör man dom stackarna för mycket för att dom ska komma till ro?

Några andra bra lösningar på hur man får upp några holkar till i en trädlös trädgård?

Jag har en tomt som är befriad från lämpliga träd att sätta upp fågelholkar i och skulle vilja ha lite förslag hur man löser detta, kåken är det putsväggar på som spricker bara man tittar på putsen så det är inte heller ett alternativ...
Har byggt ett altandäck med en träpanelad vägg på norrsidan där jag funderat på om det går att sätta upp ett par holkar i alla fall eller stör man fåglarna för mycket om man är på andra sidan väggen och skramlar i stort sett varje dag sommarhalvåret? är trots allt bara en tunn träpanel som skiljer, dock är det inte så mycket spring på baksidan av väggen där holkarna ska sitta så fåglarna slipper se oss allt för ofta...
Funkar ett sånt läge eller stör man dom stackarna för mycket för att dom ska komma till ro?

Några andra bra lösningar på hur man får upp några holkar till i en trädlös trädgård?

En norrvägg bör vara lämplig, prova. Vissa fåglar är mera känsliga för störningar än andra. Ge holken samma färg som väggen. Nu är väl säsongen över för detta år men det är aldrig för sent. Dock vill en del fåglar ha en "gren" att sitta på och kolla om kusten är klar innan de flyger till holken. Annars får du väl plantera ett lämpligt träd, snabbväxande. Hussvalor kan man ge en hylla under takfoten. Går att sätta på utstickande takstol. Läs om holkar på fågelskådarnas hemsida, sof-nånting. Det är roligt med fåglar i trädgården.//K

jo var in på deras hemsida och kollade hur man bygger, en bräda för svalorna ska helt klart upp, det stod dock inte så mycket om hur lättstörda fåglarna är...

Tanken var väl att dra igång projektet nu och få upp holkarna sent i höst/ tidigt nästa år så dom sitter där när nästa säsong börjar...

det finns en hel del buskar i trädgården i närheten av väggen så fåglarna har nog möjligheten att kolla att kusten är klar innan dom gör sin inflygning

/Jörgen

jo var in på deras hemsida och kollade hur man bygger, en bräda för svalorna ska helt klart upp, det stod dock inte så mycket om hur lättstörda fåglarna är...

Tanken var väl att dra igång projektet nu och få upp holkarna sent i höst/ tidigt nästa år så dom sitter där när nästa säsong börjar...

det finns en hel del buskar i trädgården i närheten av väggen så fåglarna har nog möjligheten att kolla att kusten är klar innan dom gör sin inflygning

/Jörgen

Svalor är inte lättstörda alls, men det är inte säkert att de kommer bara för att det sitter en bräda där förstås. Starar häckar ofta gärna i närheten av människor, så det kan vara ett tips att försöka med en starholk. Har fåglarna väl lagt äggen så överger de knappast boet även om det är lite stök och stoj i närheten, men ett avstånd på 10 meter från där man sitter är nog oftast nödvändigt för att de ska våga sig fram.

Det där med 10 m är ju kört och väggen är ca 15mm tjock men däremot slipper dom se våra fula ansikten, bara höra vårt kraxande...
Och vi rör oss sällan på baksidan av väggen där jag vill ha hokarna, men visst ska en av holkarna få bli en starholk...:)

/Jörgen

En del fåglar är väldigt svårstörda. Vi har i ett par år haft en grå flugsnappare som byggde bo uppe i det utskjutande taket utanför groventrén där vi alltid går ut och in många gånger per dag.

Här är ungarna snart flygfärdiga.

Bilagor

• flugsnapparungar.jpg
    flugsnapparungar.jpg
    59.4 KB · Visningar: 493
Jag är lite sent inne i denna tråd men detta kan kanske hjälpa andra som söker genom trådarna.

Det stämmer att de för det mesta så om fåglarna lagt ägg så ska det mycket till för att dom ska överge dem. Än mer sällan överger de boet om äggen har kläckts. MEN, Skogsduva är väldigt känslig. Det spelar ingen roll att du är tyst och håller dig ganska långt borta. Är du upp mot 10 meter ifrån boet, särskilt om det inte är väldigt högt upp, så kommer duvan överge boet och äggen. Detta fick jag själv uppleva i år när en Skogsduva lagt 3 ägg i ett träd, väldigt gömt i tätt lövverk. Jag höll mig borta, utom 10 meters radie, men hon övergav äggen redan dagen efter. Jag gjorde inget annat minsta lilla störande heller. Alltså, extremt känsliga. Nu bygger man ju inte holkar åt dom men ändå, variationen på känslighet bland fåglar är väldigt stor.

Jag har byggt en hel del holkar i 20 år, bl.a. för rovfåglar de senaste åren. Man ska inte sätta holkar i söderläge men annars spelar det ingen roll, fast av all de jag satt upp så har de med mest östlig riktning haft störst lycka. Våra Större hackspett bon är alltid åt sydväst, men det är inte holkar utan naturliga bon dom gjort själva.

En holk bör inte ha sittpinne då en sådan gör det lättare för större fåglar att sätta sig där och plocka fågelungarna.
Som sades tidigare så bör, allafall småfåglarna, ha en gren i närheten där dom sätter sig och spanar in läget ibland. Sunt förnuft (men inget jag läst) säger ju att holken bör vara i skydd av lövverk strax ovanför holken vilket skyddar dom från rovfåglar synfält från ovan.

Här är några bra holk länkar.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/faglar/fagelholkar.1086.html
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=825&typ=1

För riktig expertis, ställ frågorna på Sofnet eller på Birdforum.net där mycket större bas av kunskap finns. Birdforum är världens största fågel site.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar