Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sändare WFT-E6 Canon 1Dx till iPhone 11 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

MIa-83

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en begagnad Canon 1Dx och en sändare (begagnad) WFT-E6. Det kom alltså således inga instruktionsmanualer till.

Ingen på Canons support, ingen där jag köpte sändaren (Hegethorns foto) kan hjälpa mig att förklara hur jag kan installera sändaren för att kunna föra över bilder från kameran till min IpHone 11 Pro. Någon säger appen Canon Connect, andra säger EOS Utility och några föreslår Shuttersnitch.

När jag försöker göra en setup i kameran med WFT så hittar den mitt trådlösa nätverk men när jag trycker in nyckeln/lösenordet för det här så säger den att det är fel. Vem kan förklara hur man använder den här sändaren för att få över bilder så man kan snabbredigera dem i Lightroom i mobilen?


Är det någon som är haj på detta och kan öf
 
Hej!

Jag köpte en begagnad Canon 1Dx och en sändare (begagnad) WFT-E6. Det kom alltså således inga instruktionsmanualer till.

Ingen på Canons support, ingen där jag köpte sändaren (Hegethorns foto) kan hjälpa mig att förklara hur jag kan installera sändaren för att kunna föra över bilder från kameran till min IpHone 11 Pro. Någon säger appen Canon Connect, andra säger EOS Utility och några föreslår Shuttersnitch.

När jag försöker göra en setup i kameran med WFT så hittar den mitt trådlösa nätverk men när jag trycker in nyckeln/lösenordet för det här så säger den att det är fel. Vem kan förklara hur man använder den här sändaren för att få över bilder så man kan snabbredigera dem i Lightroom i mobilen?


Är det någon som är haj på detta och kan öf
Ring fotografen Andreas Hillergren i Malmö. Han är bäst på det här. Han har kört 1D X med sändare i många år. Hälsa från mig.
 
Av egen erfarenhet så "föreslår" jag Shuttersnich. Eftersom det får telefonen att fungera som en FTP-server.
(Vad jag kan minnas så är det enda sättet som fungerar).
På den tiden jag hade 1Dx med sändare så använda jag just Shutternsnitch.
(Dock med en iPad, men det är i egentlig mening ingen skillnad).

Tyvärr är det lite bökigt att sätta upp det hela.
Har du inte grundläggande kunskap om trådlösa nätverk.
Så föreslår jag att du frågar någon om hjälp med det.
Kan intyga att Andreas Hillergren är grym på sånt här.
(Du kan hälsa honom även från mig).
 
Shuttersnitch fixat och så valde jag att jag ville föra över bilder med WFT i appen, väljer jag kommunikationsmetod i kameran FTP-överf så vill den ju att jag ska koppla upp mig på ett nätverk och även om jag väljer mitt nätverk här hemma och skriver in rätt lösen så vill den inte. Jag fattar avd ni menar med bökigt.
 
Shuttersnitch fixat och så valde jag att jag ville föra över bilder med WFT i appen, väljer jag kommunikationsmetod i kameran FTP-överf så vill den ju att jag ska koppla upp mig på ett nätverk och även om jag väljer mitt nätverk här hemma och skriver in rätt lösen så vill den inte. Jag fattar avd ni menar med bökigt.
Har du angett rätt typ av kryptering för nätverket?
om din router har stöd för WPS, så är det att föredra för att få kameran uppkopplade mot nätverket.
 
För övrigt kanske jag ska lägga till att även om själva enheten WFT-E6B kan användas av både 1DX och 1DX Mark II, är de funktioner som man kan ha den till olika med de två kamerorna. Den nyare kameran har en bättre hantering av nätverk i allmänhet. Den har också några funktioner som den äldre inte har. Å andra sidan har WFT-E6B även Bluetooth, men det kan bara 1DX utnyttja.
 
Shuttersnitch fixat och så valde jag att jag ville föra över bilder med WFT i appen, väljer jag kommunikationsmetod i kameran FTP-överf så vill den ju att jag ska koppla upp mig på ett nätverk och även om jag väljer mitt nätverk här hemma och skriver in rätt lösen så vill den inte. Jag fattar avd ni menar med bökigt.

Ett år senare, och lite till ..,

Löste det sig för dig?

Jag köpte i veckan en WFT-E6B till min 1D X, och ShutterSnitch. Jag har fått det att funka. Så jag vet hur man gör. Men om jag är i fält och kör Wi-Fi hotspot på min iPhone så kopplar den ifrån titt som tätt. Blev tvungen att köra separat 4G-router för att inte tappa uppkopplingen.

Är det någon här som har lösning på iPhone hotspot disconnect?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.