Annons

Sändare till 600EX RT?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Jag går i funderingar på att köpa Canons nya trådlösa blixt 600EX RT. Nu undrar jag vilka alternativ det finns för att trigga blixten. :)

Jag vet självklart om Canons egna STE3-sändare, men finns det någon annan sändare som fungerar till blixtens inbyggda mottagare? T.ex Phottix, Cactus, Pixel King eller Skyports, m.m.. Fungerar dom?
 
Har du redan befintliga blixtar kan Odin vara billigare. Den fungerar dessutom på äldre kameror, vilket inte är 100% att 600EX och ST-E3 gör som på pappret är kompatibel med kameror producerade år 2012 och senare.

Edit: Ser att du har en 5DIII. Då är det inga problem.
 
Det finns inga system som är kompatibla med Canons radiosystem. Ska du ha något annat måste du ha både sändare och mottagare.

ST-E3 har fördelen att den fungerar med Canon E-TTL-system. Det gör även Pocket Wizards system, men det blir inte billigare om man redan har en 600EX-RT. Det blir bara krångligare eftersom du måste ha mottagare. En annan fördel med Canons system är att det är vädertätat.

Flera av de sändare du nämner kostar också en slant om man ska köpa både sändare och mottagare. Det blir dessutom krångligare och man får inte någon blixtautomatik (E-TTL). Frågan är om inte canons sändare är värd de extra 1500 kronorna, eller vad nu prisskillnaden är.
 
Flera av de sändare du nämner kostar också en slant om man ska köpa både sändare och mottagare. Det blir dessutom krångligare och man får inte någon blixtautomatik (E-TTL). Frågan är om inte canons sändare är värd de extra 1500 kronorna, eller vad nu prisskillnaden är.

Med Phottix Odin får du full E-TTL II-automatik, även med Pocketwizard Flex/mini.
 
Med Phottix Odin får du full E-TTL II-automatik, även med Pocketwizard Flex/mini.

Jo, jag nämnde Pocket Wizard (de ger dock inte E-TTL med EOS-1D X)

Men du måste fortfarande ha en mottagare kopplad till blixten. Frågan är om det är värt prisskillnaden och den krångligare hanteringen.
 
Jo, jag nämnde Pocket Wizard (de ger dock inte E-TTL med EOS-1D X)

Men du måste fortfarande ha en mottagare kopplad till blixten. Frågan är om det är värt prisskillnaden och den krångligare hanteringen.
Längre räckvidd och kompatibel med äldre Canonkameror. Prismässigt billigare om man redan har 430ex eller 580ex. Ser inte ut som någon har något att klaga över sedan senaste firmwareuppdateringen. Står man ut med att man måste ha fler batterier och fibbla med att fästa sändarna vid blixtarna + avsaknad av vädertätning skulle jag kört på det.
 
Längre räckvidd och kompatibel med äldre Canonkameror. Prismässigt billigare om man redan har 430ex eller 580ex. Ser inte ut som någon har något att klaga över sedan senaste firmwareuppdateringen. Står man ut med att man måste ha fler batterier och fibbla med att fästa sändarna vid blixtarna + avsaknad av vädertätning skulle jag kört på det.

PW har absolut sina fördelar, men jag tycker det är lite att gå över ån efter vatten att skaffa det till just en 600EX-RT.

Räckvidden på Canons system verkar vara betydligt längre än specen.
 
PW har absolut sina fördelar, men jag tycker det är lite att gå över ån efter vatten att skaffa det till just en 600EX-RT.

Räckvidden på Canons system verkar vara betydligt längre än specen.
Det skulle visst vara Odin jag menade och inte PW. Men visst har du rätt i det du skriver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.