Annons

Sämsta kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Läste nyss forumet om Gomena 1 och gick in på länkarna. Detta måste vara en av de sämsta kamerakonstruktioner som funnits, bilderna är totalt befriade från skärpa. Men kanske den är gjord för att vara just det? Har ni några fler exempel på kameror/optik genom tiderna som presterat lika urusla resultat rent tekniskt sett? Skulle vara kul att se vad som funnits i den vägen!
 
Det finns säkert massor av märken som i vissas ögon bara är skit. Jag köpte en Diana när jag var liten och den tog jag massor av bilder med. Skärpan var obefintlig men man såg vad det skulle förställa. Det är nu en kultkamera som används av etablerade fotografer. Instamatic kamerorna de första, nr 25, 50 osv, var heller inga höjdare med att ge skärpa, men hela världen började fotografera med dessa kameror och de är nog de som gjort så vi i dag har råd att fota som vi gör. Det kanske den du berättade om med kommer att göra.
På senare år köpte jag en digitalkamera för 6000 tusen, Sony men modellnamnet är glömt. Fördelen för oss var att man använde vanliga disketter att lagra bilderna på. Kvaliteten på bilderna var som Diana kameran ungerfär.

Finns säker en drös av digitala kameror som är lika dåliga på det sättet.
 
Jag orkar inte räkna upp några modeller, men säger jag ordet kameratelefon förstår ni säkert vad jag menar. I synnerhet de första modellerna...
 
Graal skrev:
Läste nyss forumet om Gomena 1 och gick in på länkarna. Detta måste vara en av de sämsta kamerakonstruktioner som funnits, bilderna är totalt befriade från skärpa. Men kanske den är gjord för att vara just det? Har ni några fler exempel på kameror/optik genom tiderna som presterat lika urusla resultat rent tekniskt sett? Skulle vara kul att se vad som funnits i den vägen!

Allt som canon har tillverkat

Ilkka
 
Nån gång måste man ju få ge igen, eller för att använda en av dessa sportfloskler. Friläge o öppet mål!

Ilkka

PS. Gräm inte ihjäl er, akta ådran i pannan och tänk på blodtrycket. Gå ut o ha lite valborgsfest istället Ds.
 
Sambon fick en gratisdigital med nån tuggummilogga på från jobbet hennes och hittills har jag inte sett nått värre, 640X480 i upplösning, och bildkvalitén är så fruktansvärt urusel att min mobilkamera ter sig hru bra som helst trots att det är en tidig modell! Sen att det är ett sånt parallaxfel på sökaren i gratsidigitalen att det är stört omöjligt att sikta rätt, det får man på köpet... Men det är klart; ibland kanske kompositionen tjänar på detta..;)))

"Glada Vappens på er åxå"
 
Sony DKC-ID1

Jag har en. Den kostadde 20 kkr för inte allt för många år sen.
 
Den sämsta kameran jag testat av de digitala var nog en tidigt Apple, tror den hette quicktake 150 och interpolerade bilderna på något sätt till 320x240. Var det typ en procent för ljust blev bilden vit och en procentför mörk så blev den svart. Den var ingen höjdare. Fick de första mobiltelefon-kamerorna att framstå som rena mellanformatare.
 
Har ju testat ett antal kameror genom åren, såväl "anala" som digitala och måste säga att den sämsta jag testat var nog Nikon D100. Sämre skit får man leta efter. Det är nästan så att min Kodak 620 Brownie tar bättre bilder......


Happy Valborg ///

Niklas
 
Yippe. där kom det, nu är kriget igång, tog längre tid än väntat men det kanske beror på fröken Valborg.

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.