Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre skärpa hos 24-70 på D700/D3 än D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Har idag en D200 och ett nyligen införskaffat 24-70. Funderar över hur bildkvalitén hos samma objektiv blir på en D700?

Jag är medveten om att vinjeteringen blir tydligare t ex. Men om jag t ex skulle ta ett foto av en tavla med min D200 så att tavlan fyller hela bilden och sen ta en bild med samma brännvidd med D700 efter att ha flyttat mig närmare tavlan så att den fyller hela bilden hos D700. Det blir ju självklart ett annat perspektiv men eftersom det är en platt tavla bör det inte synas.

Nu till frågan; Skärpan är helt fantastiskt bra hos 24-70 på min D200 kommer skärpan vara lika bra/sämre/bättre på bilden tagen med D700?

Man hör ju ofta att man med ett FX-objektiv på en DX-kamera använder den bästa ytan av bildcirkeln där objektivet oftast har bäst upplösningförmåga vilket är sant. Nu har ju D200 och D700 ungefär lika många MP men hos D200 är de koncentrerade till mitten av bildcirkeln medans de hos D700 är utspridda över ett större område. Jag tänker som så att minsta lilla defekt eller brist i upplösningsförmåga hos objektivet blir "uppförstorat" på en DX-kamera om man jämför med FX-bilden. Samtidigt använder ju som sagt DX-kameran det "bästa" området av FX-linsen.

Antar att om det är så att objektivet är tillräckligt bra för att ge all upplösning som bildsensorn i D200 kan registrera så bör bilden bli SÄMRE på en D700 eftersom den använder hela bildcirkeln inkl kanterna med lite sämre skärpa. Samtidigt kan det ju vara lite "sämre skärpa" eftersom det inte syns lika tydligt som på en DX eller?

Känner att jag inte riktigt kan få fram en konkret fråga i detta inlägg. Kanske nån som kan förklara hur det ligger till eller till och med demonstrera med foton?

DavidBerg skrev:
Har idag en D200 och ett nyligen införskaffat 24-70. Funderar över hur bildkvalitén hos samma objektiv blir på en D700?

Jag är medveten om att vinjeteringen blir tydligare t ex. Men om jag t ex skulle ta ett foto av en tavla med min D200 så att tavlan fyller hela bilden och sen ta en bild med samma brännvidd med D700 efter att ha flyttat mig närmare tavlan så att den fyller hela bilden hos D700. Det blir ju självklart ett annat perspektiv men eftersom det är en platt tavla bör det inte synas.

Nu till frågan; Skärpan är helt fantastiskt bra hos 24-70 på min D200 kommer skärpan vara lika bra/sämre/bättre på bilden tagen med D700?

Man hör ju ofta att man med ett FX-objektiv på en DX-kamera använder den bästa ytan av bildcirkeln där objektivet oftast har bäst upplösningförmåga vilket är sant. Nu har ju D200 och D700 ungefär lika många MP men hos D200 är de koncentrerade till mitten av bildcirkeln medans de hos D700 är utspridda över ett större område. Jag tänker som så att minsta lilla defekt eller brist i upplösningsförmåga hos objektivet blir "uppförstorat" på en DX-kamera om man jämför med FX-bilden. Samtidigt använder ju som sagt DX-kameran det "bästa" området av FX-linsen.

Antar att om det är så att objektivet är tillräckligt bra för att ge all upplösning som bildsensorn i D200 kan registrera så bör bilden bli SÄMRE på en D700 eftersom den använder hela bildcirkeln inkl kanterna med lite sämre skärpa. Samtidigt kan det ju vara lite "sämre skärpa" eftersom det inte syns lika tydligt som på en DX eller?

Känner att jag inte riktigt kan få fram en konkret fråga i detta inlägg. Kanske nån som kan förklara hur det ligger till eller till och med demonstrera med foton?

Ur ren upplösningssynvinkel kommer 24-70/2.8 att ge mer upplevd skärpa på D700 än på D200 allt annat lika. D700 har 12 MP och D200 10 MP. Det som komplicerar jämförelsen är att D200 är en DX-DSLR och D700 har FX-formatet. För att få "samma" bild att jämföra skärpan på måste du göra antingen

1) Fotografera samma motiv från samma avstånd med samma objektiv eller annat objektiv, samma bländare fast med olika brännvidd (för samma bildvinkel),

2) Som 1) men olika bländare (för att även få samma skärpedjup),

3) Ta bilden med samma objektiv, brännvidd och bländare men på olika avstånd till motivet för att få samma bildvinkel,

4) Som 3) men olika bländare för samma skärpedjup.

Varje metod har sina för- och nackdelar och kan ge olika resultat.

Innan du sedan jämför skärpan på datorn måste du rawkonvertera båda filerna med samma grad av skärpning i NX. Därefter krävs att du även måste antingen förstora upp filerna från D200 till storleken D700 har eller tvärtom (minska ner filerna från D700 till storleken hos D200) för en rättvisande jämförelse.

En FX-DSLR på 12 MP ställer mindre krav på objektivet än en 10 MP DX-kamera. För att 24-70-zoomen skulle utsättas för samma upplösningskrav på D3/D700 som D200 utsätter det för skulle FX-kameran ha motsvarande 22-23 MP. De 12 MP i D300 skulle motsvaras av ca 27 MP på en FX-kamera, vilket allt annat lika skulle ställa samma krav på objektivet.

Senast ändrad:
Efter att jag skrivit mitt inlägg har jag nu kollat D3-recensionen på dpreview och jämförelsen med D300. Där verkar de göra som ditt alternativ 1, dvs olika objektiv från samma avstånd.

Jag antar att slutsatsen man kan dra är att dessa objektiv (85 f/1.8 och 50 f/1.8) på de bländare man använt har högre upplösningsförmåga än sensorerna i kamerorna och då blir skärpan den samma? Bilderna ser ju för mig väldigt lika ut.

Ditt påpekande om skärpedjup hade jag inte ens tänkt på! Det är väldigt många faktorer som spelar in bara i ett så här "enkelt" test.

Kan man tolka din sista paragraf som att D700 ställer lägre krav på objektivets upplösningsförmåga jämfört med D200 och om jag då tycker bilderna blir skarpa på en D200 bör de bli minst lika skarpa eller skarpare på D700?

Följdfrågan blir väl då om den (förmodar jag) sämre kantskärpan på FX-kameran vägs upp av att upplösningsförmågan samtidigt kan vara lägre för samma bildkvalité som hos DX-kameran?

Snurrig mening, hoppas ni förstår vad jag menar.

Senast ändrad:
DavidBerg skrev:
Kan man tolka din sista paragraf som att D700 ställer lägre krav på objektivets upplösningsförmåga jämfört med D200 och om jag då tycker bilderna blir skarpa på en D200 bör de bli minst lika skarpa eller skarpare på D700?
Ja, om du gjort enligt något av alternativen ovan.

DavidBerg skrev:
Följdfrågan blir väl då om den (förmodar jag) sämre kantskärpan på FX-kameran vägs upp av att upplösningsförmågan samtidigt kan vara lägre för samma bildkvalité som hos DX-kameran?

Väl nedbländad till säg f8 lär kantskärpan inte vara sämre än på D200.

Upplösningsförmågan är inte lägre på ett FX-hus i kombination med 24-70/2.8. Det är kravet som är lägre för samma reella upplösning då pixlarna är större och utspridda på en 2.25 gånger så stor yta jämfört med D200.

Bortom teori och testande så är ju det enda egentligt intressanta om du skulle märka någon skillnad i just din fotografering. Vilka typer av motiv tar du? Behov av brännvidder, skärpedjup osv?

Senast ändrad:
Jag har en annan fråga i samma ämne så jag kidnappar tråden lite.

Jag hade tidigare en D2X som min huvudkamera och jag testade samtliga mina objektiv på den. Många av mina gamla godingar presterade avsevärt sämre än mina mer moderna varianter. I stort sätt samtliga AI och AI-S objektiv (och några fasta AF varianter likaså) gav ungefär ett bländarsteg sämre skärpa än mina moderna varianter. Detta oavsett om det var en zoom eller inte. Vad jag menar är att tex mitt AI 55mm f2,8 micro var lika skarp på 4 som mitt AF-S17-55 var på f2,8.

Det här var genomgående med några enstaka undantag. De enda fasta som kunde mäta sig och överträffa zoomarna var AF-D85mm f1,4 och Zeiss 50mm f1,4ZF. Mitt Tamron SP90mm f2,8 Micro var ungefär lika bra som närmsta zoom. Resten presterade sämre: AI24mm f2,8 på 2,8-4 (efter f4 var denna glugg lika skarp som 17-55an), AI28mm f3,5, AF-D35mm f2, AI50mm f2, AF-D50mm f1,4, AI85mm f2, AI55mm f2,8 micro gav alltså ungefär ett steg sämre skärpa eller kanske bättre uttryckt: sämre skärpeintryck. Gissningsvis är en stor del av detta sämre skärpeintryck beroende på en sämre kontrast men faktum kvarstår.

Döm om min förvåning nu när jag testat dessa gluggar på min D300. Många av dem presterar helt annorlunda. AI55 micro är kanon. AI50 f2 är mycket sämre. 28mm f3,5 som Rörslett hyllar är riktigt dålig.

Min fråga är således: Hur är det möjligt och kan det vara möjligt över huvudtaget att en glugg kan prestera så pass olika trots att sensorstorleken är identisk......

ps
Jag har gjort det vanliga vid testerna. råfiler och 0 i skärpa, kameran på stadigt stativ, spegeluppfällning, slutarfördröjning etc. Väldigt nogrann fokusering och i tveksamma fall har jag tagit alternativexponeringar.

Mankan G skrev:
Jag har en annan fråga i samma ämne så jag kidnappar tråden lite.

Jag hade tidigare en D2X som min huvudkamera och jag testade samtliga mina objektiv på den. Många av mina gamla godingar presterade avsevärt sämre än mina mer moderna varianter. I stort sätt samtliga AI och AI-S objektiv (och några fasta AF varianter likaså) gav ungefär ett bländarsteg sämre skärpa än mina moderna varianter. Detta oavsett om det var en zoom eller inte. Vad jag menar är att tex mitt AI 55mm f2,8 micro var lika skarp på 4 som mitt AF-S17-55 var på f2,8.

Det här var genomgående med några enstaka undantag. De enda fasta som kunde mäta sig och överträffa zoomarna var AF-D85mm f1,4 och Zeiss 50mm f1,4ZF. Mitt Tamron SP90mm f2,8 Micro var ungefär lika bra som närmsta zoom. Resten presterade sämre: AI24mm f2,8 på 2,8-4 (efter f4 var denna glugg lika skarp som 17-55an), AI28mm f3,5, AF-D35mm f2, AI50mm f2, AF-D50mm f1,4, AI85mm f2, AI55mm f2,8 micro gav alltså ungefär ett steg sämre skärpa eller kanske bättre uttryckt: sämre skärpeintryck. Gissningsvis är en stor del av detta sämre skärpeintryck beroende på en sämre kontrast men faktum kvarstår.

Döm om min förvåning nu när jag testat dessa gluggar på min D300. Många av dem presterar helt annorlunda. AI55 micro är kanon. AI50 f2 är mycket sämre. 28mm f3,5 som Rörslett hyllar är riktigt dålig.

Min fråga är således: Hur är det möjligt och kan det vara möjligt över huvudtaget att en glugg kan prestera så pass olika trots att sensorstorleken är identisk......

ps
Jag har gjort det vanliga vid testerna. råfiler och 0 i skärpa, kameran på stadigt stativ, spegeluppfällning, slutarfördröjning etc. Väldigt nogrann fokusering och i tveksamma fall har jag tagit alternativexponeringar.

Det är ett intressant fenomen som jag aldrig sett förklarat. Björn Rörslett ger ju ibland testade objektiv olika omdömen på olika kameror. Beror skillnaderna på sensorns utformning, elektroniken, mekaniken eller vad? Är det kanske som med personkemi - att vissa kombinationer av kamera och objektiv fungerar bättre ihop och andra sämre - utan att det är så enkelt att säga varför?

Teodorian skrev:

Bortom teori och testande så är ju det enda egentligt intressanta om du skulle märka någon skillnad i just din fotografering. Vilka typer av motiv tar du? Behov av brännvidder, skärpedjup osv?

Jag tror att dina inlägg och mina egna tankar har gett mig tillräckliga svar. Skärpan har inte varit någon avgörande argument för mig att skaffa D700, jag gör det istället i första hand för de bättre brusegenskaperna på höga ISO och i viss mån för den ökade dynamiken.

DavidBerg skrev:
Jag tror att dina inlägg och mina egna tankar har gett mig tillräckliga svar. Skärpan har inte varit någon avgörande argument för mig att skaffa D700, jag gör det istället i första hand för de bättre brusegenskaperna på höga ISO och i viss mån för den ökade dynamiken.

Men det finns en brasklapp här med de förbättrade ISO-egenskaperna på ett FX-hus. Haken är att om du behöver samma skärpedjup som på en DX-kamera är du tvungen att blända ner 1 eller 1 1/3-bländarsteg. Kan du inte göra detta genom att sänka slutartiden (tex vid sport, action, fågel-bilder osv) utan måste höja ISO-talet har du inte vunnit någon bildkvalitet i brushänseende. Skillnaden i brus på höga ISO-tal mellan en D300 och en D3/D700 är nämligen i storlekordningen 1 - 1 1/2 ISO-steg. Har du en D200 kan skillnaden givetvis beräknas vara större (ca 2 1/2 ISO-steg).

Å andra sidan är det ibland över huvud taget inte möjligt att få ett lika kort skärpedjup som med den större sensorn och samma bildvinkel...

afe skrev:
Å andra sidan är det ibland över huvud taget inte möjligt att få ett lika kort skärpedjup som med den större sensorn och samma bildvinkel...

Men har du inte hört ryktet om den nya super DX-gluggen 6-12 mm f/1.2G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor VR? Fördelen med DX-objektiven är ju att de kan göras små och lätta. Det har Nikon verkligen tagit fasta på i och med denna nya zoom. Den har en filterdiameter på 180 mm och väger endast 3.2 kg. Den kommer i slutet av veckan.

Nåt i stil med den här? :)

Tyvärr fungerar den inte på digitala kameror (kräver konstant spegeluppfällning), och kostar som en riktigt bra ny bil (om man lyckas hitta en).

Svar på huvudfråga

Hej!

Jag har jobbat med både D200+ 24-70 samt D700+ 24-70.
Gluggen ger skarpa bilder, snygg oskärpa och det som jag prioriterar väldigt snygg kontrast/mättnad med båda kamerorna.

Hade en gammal Sigma 18-50/2.8 och visst var den skarp med men gav gräsliga bokeh, taskig teckning i mörka partier osv.

Till frågan - Ja, det blir mer detaljer och teckning i en rätt exponerad bild med D700 och 24-70 än i komb med D200. Du kanske tappar hörnskärpan i ändlägerna alt. råkar ut för vinjetering men det är marginellt eller kanppt synbart än på papper som jag upplever det.

jag skulle påstå att det är ganska stor skillnad. har ju båda komb. och jämför olika porträtt och stadsbilder mm. Störst skillnad ser du i hudtoner kring ögon etc. Med D700 ger lite mjukare grundfiler men det är ju något att ställa in eller fixa i Rawkonv. processen. Har inte jämfört utskrifter men i Capture One eller Lightroom syns skillnaden.

Lycka till /Kristofer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar