Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre med VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Telecaster

Medlem
Hej,

Har dykt upp en sak som jag undrar om ngn kan hjälpa mig med.
Har införskaffat en D3100 med ett 18-55 VR.

Är jättenöjd med kameran men har dock märkt att när jag fotar i läge P utan blixt så har bilderna en tendens att ibland bli oskarpa. Dock upptäckte jag igår kväll när jag satt ute på kvällen och fotograferade samma motiv att när jag slår av VR i funktionen på objektivet så blev bilden skarp?!!
Testade uppemot 10 ggr och varje gång blev motivet suddigt när VR funktionen var på ON.

Har ngn en aning om vad detta kan vara? Sker aldrig när jag fotar med blixt.

Tacksam för svar!

Mvh
Roger

Det låter som att objektivet är trasigt tycker jag.

Vilka slutartider hade du när du testade?

Om du använder "gröna rutan", A, M eller S, blir det annorlunda mot P? Eller har du bara testat P?

Hej,

Har dykt upp en sak som jag undrar om ngn kan hjälpa mig med.
Har införskaffat en D3100 med ett 18-55 VR.

Är jättenöjd med kameran men har dock märkt att när jag fotar i läge P utan blixt så har bilderna en tendens att ibland bli oskarpa. Dock upptäckte jag igår kväll när jag satt ute på kvällen och fotograferade samma motiv att när jag slår av VR i funktionen på objektivet så blev bilden skarp?!!
Testade uppemot 10 ggr och varje gång blev motivet suddigt när VR funktionen var på ON.

Har ngn en aning om vad detta kan vara? Sker aldrig när jag fotar med blixt.

Tacksam för svar!

Mvh
Roger

Låter ju jättekonstigt.

Vad har du för iso, tid & bländare på de olika bilderna (med och utan vr)

Hej!

Har fotat under dagen runt lunchtid och ej haft några oskarpa bilder med VR på on. Läste era frågor och testade nu på kvällen!
Ungefär samma förutsättningar som igår, strax efter 20. Bilderna blir oskarpa med vr och skarpa utan! Har testat i p, a, s, m och auto och strul i alla lägen!
Inställningarna ligger runt 1/30, f 5,6 , iso 280.
Samma inställning på både den skarpa och den oskarpa bilden, det enda som skiljer är om vr är på eller av.

Hej!

Har fotat under dagen runt lunchtid och ej haft några oskarpa bilder med VR på on. Läste era frågor och testade nu på kvällen!
Ungefär samma förutsättningar som igår, strax efter 20. Bilderna blir oskarpa med vr och skarpa utan! Har testat i p, a, s, m och auto och strul i alla lägen!
Samma inställning på både den skarpa och den oskarpa bilden, det enda som skiljer är om vr är på eller av.

Då skulle jag säga att kameran, eller mest troligt objektivet är trasigt.
:-(

Hej!

Det kan inte vara så att du i verkligheten slår av VR när du tror att du slår på den?

Hej!

En slutartid på 1/30 sekund... då får jag rörelseoskärpa på mina bilder utan stativ:) Testa att höja Iso alernativt en större bländare. Handhållet går jag inte under 1/60 sekund....

Vr skapar oskärpan?

Möjligtvis skapar Vr oskärpan (Vr skapar oskärpa, när den är påslagen och kameran sitter på stativ har jag för mig), den kompenserar skakningsrörelser "för mycket" och därigenom uppstår problemet. Jag är ändå intresserad av att veta.... hur bilderna blir med kortare slutartid. Har du testat 1/60 sekund och större bländare eller högre Iso?

Det låter märkligt!

1/30 och 18-20 mm brännvidd borde kunna ge bilder utan rörelseoskärpa, det verkar ju också som att bilderna blir skarpa utan VR på de tiderna.

En liten teori: i bra ljus och med blixt blir slutartiderna så korta att felfunktionen hos VR inte hinner förstöra bilderna, men på längre tider hinner det sudda till dem. Vad tror ni om det?

Några exempelbilder vore bra, det är alltid lättare att säga något då. De bör vara i full upplösning och med all exif-info kvar.

Fast å andra sidan tycker jag inte att det är mycket att diskutera, gå tillbaka till butiken där du köpte den och reklamera den. Det är ju rätt uppenbart att något är trasigt och det är inget man kan fixa själv.

Ändrade till 1/60, f8 med iso på 3200 och då är det knapp skillnad i bilderna.
Ingen oskärpa!
Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att switchen är felmonterad. Allt du berättar tyder ju på att VR är på när du tror att den är av och av när du tror att den är på. Om man är relativt ny med sin systemkamera är det knappast troligt att alla bilder (eller ens de flesta) på 1/30 med kitzoomen blir skarpa utan VR.

Ändrade till 1/60, f8 med iso på 3200 och då är det knapp skillnad i bilderna.
Ingen oskärpa!

Ok, ingen oskärpa på 1/60 sekund och f8... men Iso 3200 innebär viss förlust av skärpa pga brus.
Jag kör som standard 1/60 sekund handhållet med mitt 35mm.
Dessutom... vilken brännvidd har du vid test?

Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att switchen är felmonterad. Allt du berättar tyder ju på att VR är på när du tror att den är av och av när du tror att den är på. Om man är relativt ny med sin systemkamera är det knappast troligt att alla bilder (eller ens de flesta) på 1/30 med kitzoomen blir skarpa utan VR.

Testa att lyssna på VR-surret.
Stäng av autofokus. Lägg örat mot objektivet. Tryck ner avtryckaren halvvägs. Om VR är igång så börjar det surra.

Petter ...

Har fotat på 55 mm.
Objektivet surrar och knäpper när vr är på on.
Plus att sökaren "rycker till" när man har knäppt en bild.
Jag åker ner till mediamarkt idag och ser vad dom säger om det!

Att objektivet surrar och att sökaren hoppar till betyder att VR är på, men uppenbarligen fungerar det inte som det ska då.

1/30 vid 55 mm är i längsta laget för att få riktigt skarpa bilder om man inte är väldigt stadig. 1/60 är på gränsen och borde ge iallafall några skarpa bilder utan VR normalt sett.

Hoppas att Mediamarkt hjälper dig! Berätta gärna vad de säger.

Jag kanske vet vad som är felet, trycker du ner knappen halvvägs innan du tar bilden? (Dvs. så kameran fokuserar) För att det rycker till sådär är jue precis när Vr sätts igång, tar du bilden precis samtidigt som då blir det förmodligen skakigt.

Testa att hålla nere knappen halvvägs en halvsekund innan eller något och se om det blir samma resultat. (om du redan gör detta så är det förmodligen fel på den).

Uppdatering:

Efter att ha prövat alla tips och idéer jag fått av er så åkte jag in till Mediamarkt i förmiddags. Fick där tala med en trevlig kille och beskrev problemet för honom.
Han sa att det ej var fel på objektivet utan det hela handlar om att VR kompenserar för mkt och att jag är ruggigt stadig på handen så att därför blir det bättre utan VR. Ok tänkte jag och lunkade ut för att testa några nya tips som hade kommit in i tråden under förmiddagen.
Testade alla tips jag har fått sittandes i bilen utanför mediamarkt, objektivet betedde sig likadant som innan....vr on= oskapt, vr-off= skrarpt.
Fiskade då upp mobilen och fick tag i Nikons support! En trevlig man svarade som jag beskrev problemet för! Han gav mig några korta instruktioner: sätt kameran på läge S, slutartid 1/80, Af-S etc. Jag började knäppa bilder och problemet bestod. Han sade att så ska inte objektivet bete sig, gå tillbaka in affären och snacka med killen igen!
Sagt och gjort....in i butiken, högg samma kille + ett demo objektiv 18-55 vr. Ut med killen, objektivet, kamera på parkeringen, in med killen, objektiv och kamera i bilen och börja knäppa! Mitt objektiv var oskarpt med VR, mediamarkts objektiv tog skarpa bilder! Slutsats - mediamarkt förstod att det var fel på objektivet!!

Mediamarkt skickar nu objektivet för reparation till nikon och jag fick låna objektivet som vi testade under tiden!
Ska nu bli ruggigt skönt att foto igen utan att behöva sitta och bli förbannad över att omgivningen tar skarpare bilder med sina mobiltelefoner än vad jag gör med kameran! Har haft suddiga bilder i 3 månader innan jag upptäckte vr grejen!
Tack för alla tips och goda råd jag har fått av er här i tråden!!!
Mvh
Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar