Annons

Sämre kurvverktyg i CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla CS4-användare.

Jag sitter och leker i nya photoshop. Den nya fliken "justeringslager" är rätt smidig men en sak jag stör mig på är att jag inte längre verkar kunna visa hög- / lågdagervarning utan att samtidigt dra i kurvan.

I mitt arbetsflöde sätter jag alltid två kontrollpunkter i en lågdager och en högdager för att se att det inte sotar igen / fräter ut. Nu verkar jag inte kunna göra det genom att göra ett justeringslager utan jag måste gå in under menyn, välja kurvor och sen göra en justering som jag får ångra för att inte ändra tonen i bilden.

Är det verkligen så det ska funka eller är det något jag missat?

Mvh
Daniel Sidenbladh
 
I mitt arbetsflöde sätter jag alltid två kontrollpunkter i en lågdager och en högdager för att se att det inte sotar igen / fräter ut. Nu verkar jag inte kunna göra det genom att göra ett justeringslager utan jag måste gå in under menyn, välja kurvor och sen göra en justering som jag får ångra för att inte ändra tonen i bilden.


Detta får du lära dig på kursen :) För er andra som inte går på kursen, klicka på den svarta pipetten och dra i den svarta triangeln. Då ser du svartpunkten.

Stefan
 
Jag lånar lite tråden och gnäller på...

Jag tycker att det är konstigt att man inte kan kopiera kurvan som man har gjort med hjälp av justeringlager till en annan bild?

En till som har missat kursen ;)
 
(T_M) skrev
Jag tycker att det är konstigt att man inte kan kopiera kurvan som man har gjort med hjälp av justeringlager till en annan bild?

En till som har missat kursen ;)

Det kan man ju. Bara drag och släpp
 
Såg nu att det fungera om man hade bilderna isär men ifall dom är flikade eller hur man skall säga det så fungerar det inte för mig i alla fall :/
 
om allt annat misslyckas, högerklicka på lagret, välj duplicera, i popup-dialogen välj destinationsbilden, voila. Lagret kopieras över till den nya bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.